ook om aan de vraag naar werk van bepaalde kunstenaars te voldoen, is eigenlijk te laag om het prijspeil adequaat te kun nen volgen. Kwaliteit en handhaving van het inmiddels bereikte peil zijn twee uitgangspunten waarmee de dit jaar nieuw samengestelde aankoopcommissie rekening moet houden. Dat het echt om kwaliteit - nog altijd een moeilijk te definiëren begrip dat zeker ten aanzien van de kunst tot veel begripsverwarring leidt - moet gaan, beseft Julia Snikkers ten volle. Het streven komt in een gesprek met haar telkens naar voren. 'Er is veel vraag naar figuratief kleinplastiek, dat ligt ontzettend goed in de markt', beaamt ze. 'Maar vind op dat punt maar eens iets dat werkelijk goed is. Je komt algauw uit op van die vervelende beeldjes van goedwillende danseresjes of slecht poserende kin dertjes. Vooral brons is in deze categorie erg populair, maar het is bijzonder moeilijk om daarin een goede kwaliteit te treffen.' Veel beelden staan er dan ook niet op een doordeweekse dag in de artoteek. Wel is er veel grafiek. In die sector is het groot ste aanbod te vinden. Er zijn nogal wat redenen die tot die omvang hebben geleid: grafiek is goedkoop in aanschaf, je hebt voor een laag bedrag in één keer veel kunst. 'Het publiek vindt in de grafiek ook het meest geschikte formaat. Een prent met het standaardformaat van 50 bij 70 cm hang je snel aan de wand.'Toegegeven, de vrolijk beschilderde houten krokodil die in een van de achterzalen al maandenlang op een nieuwe tij delijke eigenaar wacht, is met zijn vele meters lengte een heel wat moeilijker te plaatsen object. Sinds het werk de artoteek is binnengekomen, is er slechts één keer een lener voor gevon den. Ook de loodzware objecten in klei zijn, hoe interessant qua probleemstelling ook, geen licht te verplaatsen werken die gemakkelijk een lener vinden. Na schilderijen, die op een goede tweede plaats komen, is het de fotografie die buiten verwachting veel aandacht trekt. Misschien ligt dat aan het feit dat fotografen zo goed verte- lij genwoordigd zijn in de collectie, want op dit punt scoort de |5 artoteek bovengemiddeld. De al eerder genoemde Gerard van Soest is bijzonder prominent in de collectie opgenomen - als je de vele tientallen werken doorloopt, valt het op hoe veelzij dig hij toch is, van puur documentair tot bijna abstract-gra- fisch, hij beheerst veel stijlen - maar ook kunstenaars die ele menten van de fotografie in hun werk opnemen, zijn door de artoteek bij de kunstaankopen niet geschuwd. Zo kom je zowel Daan van Golden als Joop Schafthuizen tegen. De laat ste is voor velen nog beter bekend als levensgezel van schrijver Gerard Reve. Diens manuscript van 'De Avonden' werd door eigenaar Schafthuizen nog onlangs ter veiling gebracht. Zijn grafiek, fotografie en schilderijen alleszins goed in de col lectie aanwezig, ten aanzien van zowel plastiek als keramiek en glas doen zich opvallende leemtes voor. 'Glas en kleine objec ten worden veel gevraagd', beaamt Snikkers, 'ik zie het als een gemis dat we daar met het geringe aanbod niet aan kunnen voldoen.' Dat moet temeer worden betreurd, als je weet dat de prijzen van glas en keramiek in de afgelopen jaren nog zeer gunstig waren, zeker in vergelijk met die van de schilderkunst. De laatste tijd stijgt zowel glas en keramiek in prijs, naar een niveau dat de artoteek niet welgevallig moet zijn. Een voor beeld daarvan is stadgenoot Diet Wiegman die de artoteek op vele van zijn paden heeft gevolgd. Wiegman is door de arto teek met een aantal kleinere objecten aangekocht, maar zal nu zijn werk fors van omvang dreigt te worden en dus ook duur der, niet zo snel meer worden aangekocht. Hetzelfde manco aan actuele kunst doet zich voor ten aanzien van de sieraden. Kort geleden heeft de artotecaris er bij de leden van de aankoopcommissie op aangedrongen zich op dit gebied te oriënteren, zodat er ook hier collectievorming kan plaatshebben. Zo'n streven staat haar ook voor ogen ten aanzien van de videokunst. Zij het dat ze daar nog met veel vraag naar heeft. 'Video verkoopt zichzelf niet goed. Je moet hier toch een afspeelmogelijkheid hebben, en de mensen moeten de moeite doen om zo'n band daadwerkelijk te bekijken. Ik heb nu werk van Lydia Schouten, dat wordt niet echt gemakkelijk uitge leend, maar ik vind het zelf zeer de moeite waard. En ik ver wacht ook zeker dat als we een aanwas van nieuwe leden krij gen, daar liefhebbers van videokunst bij zitten. Tenslotte is het een medium dat veel jonge kunstgeinteresseerden trekt.' Snikkers zit vol met plannen die ze graag wil verwezenlijken om haar doel - een veel groter aantal abonnees - te bereiken. Belangrijkste uitgangspunt is na het aanvullen van de collectie die mensen te bereiken die nu nog een vage belangstelling voor kunst hebben. Heb je die eenmaal over de drempel gehaald, dan wijst de kunst van zelf de weg. In Noord staat een artoteek vol avontuur, waarvan het zeker de moeite waard is die te veroveren. Zoals de bibliotheek - waarvan de artoteek trouwens een onderdeel is - een plaats in de samenleving heeft gevonden die met meer is weg te denken, zo wordt de arto teek een al even onmisbaar instituut. Alleen die drempel, die niet zozeer hoog is, als wel moeilijk te vinden. De artoteek doet 2 november mee aan de 'Dag van de Kunstuitleen'. Beeldend kunstenaar Frans Huisman uit Schiedam heeft voor deze gelegenheid een speciaal project bedacht, waarbij hij met de op dat moment in de artoteek voor handen zijnde kunst theater gaat maken. De voorstelling, die meer keren per dag wordt gegeven, begint als er vol doende bezoekers binnen zijn. Voor Musis-lezers die nog géén lid zijn, heeft de Artoteek een bijzon dere verrassing. Nasleep Inge van Haastert 1984 acryl op doek 152 x 97 cm Zonder titel Jan van den Dobbelsteen void interval 1980 -1986 4 objecten, gips, hout en brons 15 x 12 x 55 cm 16 cm hoog kogel 85 cm en 15 kogel 3 cm 21,5 x 11,5 cm Musis 274

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1996 | | pagina 274