■S
im
PRINSHEERLIJKE ZIT
AL MEER DAN EEN GENERATIE
EEN COMFORTABEL BEGRIP
IN SCHIEDAM
VERHUURT ALLE MEUBILAIR,
APPARATUUR, GLASWERK EN
SERVIESGOED VOOR DE
HORECA EN UW PARTY.
TOT IN DE PUNTJES VERZORGD.
VOORDELIG
EN ALTIJD TIJDIG IN HUIS
Korte Haven 38, 3111 BJ Schiedam
Telefoon: 426 43 66
NAAST EVERS
Beeldende Kunst
Meubels op maat
Woondecoraties
Interieuradvies
een museum voor beeldende kunst
thuishoorde. Het museum moest echter
wel blijven bestaan, zij het, volgens som
migen, met meer maatschappelijk enga
gement. Het voorstel een museum op te
heffen ging iedere discussiant veel te ver.
Na 1980 ebde het debat over de ver
maatschappelijking weer weg.
In 1988 stonden de kranten vol over
protesten tegen een vermeend antisemi
tisch toneelstuk van Faszbinder. Tegen
die achtergrond moet de sluiting van de
Huysmans-tentoonstelling worden
I
lai^—■BBIBBBBBIMB»
W^ÊSmSBSSSmSÊtSSÊÊammÊÊm
BBMSSËmÊÊslliiilSlm
bezien. Trouwens zo'n enorme rel was
het nu ook weer niet. De Nederlandse
Museumvereniging protesteerde in een
open brief tegen de sluiting. De voorzit
ter Henk Overduin voegde er echter
aan toe dat hij er persoonlijk de voor
keur aan zou geven zo'n tentoonstelling
in een context te plaatsen. Hij onder
schreef dus wel de argumenten, maar
met de sluiting zelf.
In 1996 is de afname van het aantal
bezoekers geen typisch Schiedams ver
schijnsel. Ruud Spruit, hoofdredacteur
van Museum-tijdschrift openbaar kunst
bezit 'Vitrine', spreekt in het november
nummer van een dramatische daling van
het museumbezoek.
Naast de bezoekcijfers fungeert het aan
tal leden van de Vereniging Vrienden van
het Stedelijk Museum Schiedam als
graadmeter voor de belangstelling voor
het museum. De cijfers zijn: 1960 518,
1970 ca.500, 1980 386,1996 549
leden.
Deze aantallen geven niet de indruk dat
329 Musis
in woelige tijden de leden toestromen.
Nee, het museum heeft geen rellen
nodig, maar goede tentoonstellingen. En
die mogen, wat mij betreft, best spraak
makend zijn, al zal het in de huidige tijd
niet meevallen die te maken.
De basis van het Schiedams Museum
vormt de verzameling oudheidkundige
voorwerpen van de majoor van de
schutterij Gerrit Visser. Onder het
beheer van C.H. Schwagermann veran
derde het museum. Hij organiseerde
exposities van schilderijen en prenten en
ook de collectie werd verrijkt met beel
dende kunst. In 1954 besloot de
gemeenteraad dat het museum zich zou
gaan toeleggen op het aankopen en
exposeren van Nederlandse eigentijdse
kunst. De huidige collectie beeldende
kunst is gevormd op grond van dat
besluit. De besluiten van 1899 en 1954
hebben consequenties voor de huidige
Schiedamse gemeenschap. Je kunt het
verleden niet terugdraaien. De histori
sche voorwerpen en de moderne kunst
zijn beide een essentieel onderdeel van
het Schiedams Museum. Het moet de
ruimte hebben om beide te kunnen
tonen. Het kenmerk van veel kleinere
musea is juist de gevarieerde collectie.
Daarnaast heeft het museum ruimte
nodig voor wisselende tentoonstellin
gen.
Pierre Janssen constateerde in 1959 al:
"Het normale bezoek aan de vaste
inventaris van een museum als het
Schiedamse is zeer gering."
Kwalitatief goede tentoonstellingen met
een goede educatieve begeleiding trek
ken aandacht en publiek. Om dit te
realiseren zou het Schiedams Museum
een samenwerkingsverband kunnen aan
gaan met andere kleinere musea in het
zuiden of oosten van ons land. Als bij
voorbeeld vier kleine musea afspreken
ieder één goede tentoonstelhng per jaar
te maken en deze te laten rondreizen
langs de samenwerkende musea, hebben
ze er alle vier baat bij. Zij kunnen dan
ook profiteren van de specifieke kennis
die elk van die musea in huis heeft. Ik
citeer weer Pierre Janssen, nu uit jaar
verslag 1958: "plaatselijk chauvinisme
mag en hoeft niet steeds de hindernis te
zijn waarop een dergelijk teamwork
strandt. De eerzucht behoort niet te
schuilen in het 'anders dan een ander'
maar in de kwaliteit, de waarde van wat
men toont, en de wijze waarop men het
toont en toelicht."
Als het gaat om het trekken van publiek
moeten de verschillende soorten ten
toonstellingen geconcentreerd worden
in één gebouw en niet verspreid over
verschillende locaties. Het is beter de
niet-publieksgerichte afdelingen, zoals
de depots, elders onder te brengen. Het
oude Monopole lijkt me daar heel
geschikt voor. De museummedewerkers
hoeven alleen de straat maar over te ste
ken en de buurtbewoners zullen met
deze bestemming geen problemen heb
ben.
Vanaf het tijdstip waarop de eerste
musea ontstonden, is er gediscussieerd
over doelstellingen, prestatie, ordening,
de manier om publiek te trekken enzo
voort. Eens baanbrekende opvattingen
werden later weer verworpen en andere
kwamen ervoor in de plaats. Het is een
debat zonder einde, het Schiedams
Museum vormt een heel klem schakeltje
erin.
Het Schiedams Museum is een aardig,
klein museum in een mooi gebouw en
met een mooie collectie. Laten we er
zuinig op zijn en het vrijwaren tegen de
waan van de dag en streven naar oploss
ingen voor langere duur.
c:
Co
m
c:
woonwinkel
Lange Haven 79
3111 CC Schiedam
tel/fax: 010 426 19 13
Openingstijden:
woensdag, donderdag, vrijdag van
10.00 tot 17.30 uur
zaterdag 10.00 tot 16.00 uur,
donderdag koopavond
19.00 tot 21.00 uur