F71 Vormgever in goud en zilver Rob van der Ham hedendaagse modieuze sieraden accessoires en objecten. Restauratie en reparatie. is de schitterende collectie designhorloges. Een prachtig geschenk en uniek sieraad. Musis-lezers profiteren van een uitzonderlijk kennismakingsaanbod van maar liefst 10% korting. Musis 338 stooktechmeken zo'n specifiek uiterlijk dat ze direct herken baar zijn. In tegenstelling tot veel andere keramisten die elektrisch sto ken, werkt Nesrin During op hout en gas. Beide energiebron nen maken gebruik van toegevoegd zuurstof, in tegenstelling tot elektriciteit die het zonder zuurstof kan stellen en gelijk matig en snel op hoge temperaturen uitkomt. Bij hout en gas regelt de keramiste zelf de zuurstoftoevoer, wat direct van invloed is op de kleur van het glazuur. Ook al omdat de zuur stoftoevoer nooit overal gelijkmatig in de oven is, kunnen ver schillen in het uiterlijk optreden. Zo is een van de voordelen van deze stooktechniek dat de kleur van binnenuit komt, de kleuren zijn ook altijd uniek en vrijwel nooit herhaalbaar. De kleuren van Nesrin During zijn veelal grijsgetint met een wat metalig effect, maar ook rood, met een herfstig accent, komt in haar werk voor. Raku-keramiek kenmerkt zich door een aantrekkelijk decor van craquelé, barstjes dus, die ook wel eens bij oude schilderij en is te zien. Maar daar ontstaat dit effect doordat verflagen op elkaar worden aangebracht waarvan er minstens één nog niet droog is. Die laag, die pas in een later stadium opdroogt, gaat kromtrekken, met barstjes tot gevolg. De craquelé van de raku-keramiek wordt door Nesrin During opgeroepen wan neer ze houtkrullen aan het vuur toevoegt, wat leidt tot een chemisch proces. 'In het hele proces vormt de stooktechniek de essentie voor mij van het werk. Waarom? Ik vind dat het zoveel geeft aan *»737l5A het werk dat ik van belang vind. In een elektrische oven weet je van te voren watje krijgt. Stook je op gas en of hout dan krijg je altijd een unieke pot. Dat maakt het heel levend.' Tussen gas en hout stoken zitten onderling ook nog kleine verschillen. 'Bij gas kun je reducerend stoken, dat betekent dat je de zuurstoftoevoer in de hand kunt houden. Bij hout gaat dat minder. Ik heb een houtoven hier achter in de tuin gebouwd, maar ik ben altijd bang dat ik overlast voor de buurt creëer, want er komt nogal wat rook van af. En ik denk dat niet iedereen dat prettig vindt. Eigenlijk moet zo'n houtoven in het vrije veld staan. Met hout stoken doe ik daarom ook maar een paar keer in het jaar, dan vul ik de hele oven.' Omdat de kleur en de vorm van zichzelf al zo'n mooi resul taat aan haar potten geven, hoeft ze haar werk met meer te decoreren. 'De vorm moet sterk van zichzelf zijn. Door te decoreren kun je de vorm vaak niet meer zien. Terwijl die vorm van zichzelf al een grote mate van esthetiek heeft. Ik vind ook dat een vorm rustig moet zijn, niet tijdgebonden. Kijk, een theepot moet aan een aantal voorwaarden voldoen, hij moet goed in het gebruik zijn en zo, maar dat heeft vol gens mij geen invloed op de esthetiek. Die esthetiek is altijd belangrijk, ik zal nooit een vorm maken die lelijk is. Zo iets wat Betty Woodman maakt, met die gedeconstrueerde vor men, dat is bewust lelijk. Dat vind ik best grappig hoor, ik wil er ook wel naar kijken, maar ik zal het nooit willen maken.' De vraag dringt zich op of Nesrin During, ook al gezien haar Turkse afkomst en het feit dat ze als keramiste auto-didact is, de nodige invloeden heeft ondergaan. Dat valt tegen. 'Kijkje bent aanvankelijk een vel blank papier. Ik heb natuurlijk veel gelezen. Ik heb kennisgenomen van de ideeën van Bernard Leach (een beroemde Engelse keramist die Oosterse technie ken in het westen heeft geintroduceerd-red,) en ik heb naar het werk van zijn tijdgenoten Hans Coper en Lucie Rie geke ken, maar of ik daar nu echt invloed van heb ondergaan? Het gaat toch veel meer onbewust, zoals je op een wandeling door de natuur plotseling bepaalde kleuren kunt zien die je best zou willen gebruiken. Ik denk dat het niet om keuzes gaat, maar om een levensfilosofie. Je wilt goed materiaal maken, geen consumptiemateriaal, daar gaat het uiteindelijk om. Ik houd me absoluut met bezig met de vraag of ik iets origineels moet maken. Dat is trouwens onmogelijk omdat alles nu eenmaal al is gemaakt.' In een Engelse studie naar Europese keramisten die met raku werken, wordt Nesrin During als een van de weinige Nederlanders genoemd. In dat zelfde boek wordt ook verwe zen naar 'haar Afrikaanse invloeden'. Ze moet er smakelijk om lachen als ze dat hoort. 'Ja, ik gebruik natuurlijk primitief aan doende stooktechnieken. Maar dat doe ik niet omdat het Afrikaans is, maar omdat het een mooi resultaat geeft.' Met nog vijf anderen exposeert Nesrin During keramiek in Galerie Distanza, Dam 1 in Schiedam, tot en met 31 januari 1997. De galerie is geopend op woensdag tot en met zaterdag van 13-17 uur.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1996 | | pagina 338