Hèt adres voor al uw zorg en
andere verzekeringen
thie voor bepaalde vrijheidsideeën en trok jeugd die naar pop
muziek luisterde, lang haar had, soms wat met drugs experi
menteerde en in de tuin van moeder een wietplant cultiveer
de. De jeugd was op zoek naar geluk'.
Toch zegt hijiVoor ons was het deels een sombere tijd.Veel
jonge mensen van toen waren op zoek naar het niet-materiële
geluk. Maar we hadden de tijd om ernaar te zoeken, want er
was geld genoeg. We waren ontevreden met de bestaande situ
atie, omdat we ons die luxe konden permitteren. En we had
den het idee, dat we in een soort eindperiode leefden, waarin
wij het nieuwe vertegenwoordigden. We hadden wel macht.
We hadden de macht van de verbeelding. Je zag toen voor het
eerst dat een kleine groep jongeren politiek bewust werd. We
stelden de thema's vast, waarop de gevestigde orde wel moest
reageren. En een aantal mensen heeft van die macht gebruik
gemaakt. Want de meesten zijn in hun verdere leven best
behoorlijk terechtgekomen'.
Deze mening deelt ook Hans de Ruiter. 'Het was natuurlijk
nog nooit vertoond: de regenten moesten eraan wennen dat
bewoners ineens voor hun buurt opkwamen. Dat ze inspraak
eisten. Roelfsema heeft daar geloof ik nooit aan kunnen wen
nen'.
Wout Putter: 'Je ging naar het zakkendragershuisje of naar de
Ster. (Tegenwoordig om onverklaarbare redenen steeds
'Sterretje' geheten)'. 'Dan sloeg je boute taal uit, maar daar
bleef het wel zo'n beetje bij, alhoewel er natuurlijk wel tegen
een paar heilige huisjes geschopt werd'.
Vincent Broeke beleefde de bewegingen mee als begeleider in
het Weeshuis der Hervormden aan de Lange Achterweg. Als
directe buurman dus. 'We spraken er veel over', herinnert hij
zich, 'maar meer uit een zijdelingse betrokkenheid. Politiek
juichten we de gebeurtenissen aan de Laan toe en bespraken
ze 's avonds bij een glas wijn. We dronken er ook weieens
thee. Achteraf kun je zeggen dat er bepaalde overeenkomsten
bestonden tussen die beweging en de veranderingen die we als
jeugdwerkers binnen onze eigen organisatie tot stand wilden
brengen. Ook daar werden bestaande en overerfde structuren
ter discussie gesteld en bestond er verzet tegen gevestigde
opvattingen. Belangrijke raakpunten waren natuurlijk de anti-
autoritaire opvattingen, de opkomende milieubeweging en de
Vietnambeweging die net zo goed bij ons wortelde als een
stuk verderop in de gekraakte panden'.
Op de vraag of het wel een goede keuze is, die het SCHAT
heeft gemaakt, zegt Wout Putter direct: 'Daar heb ik geen
mening over.'. Maar later komt er toch nog wat. 'In feite was
de Maagdenhuisbezetting veel belangrijker. Er was natuurlijk
wel een strijd, maar de invloed daarvan wordt vaak schromelijk
overtrokken. Dat zie je ook in het lokale nieuws uit die tijd.
Er werd wat gescholden op de autoriteiten, maar dan heb je 't
wel gehad.'. Hoorde hij bij de Schaper-groep? 'Tja... Ik ging
naar de bijeenkomsten in het zakkendragershuisje, omdat het
gezellig was. Gewoon aardige mensen. En er waren er veel als
ik. Daarom heb je het ook over een heel wisselend gezel
schap'. Is de geschiedenis niet een beetje gemythologiseerd?
'Ja.'. Zonder aarzeling.
Ook Hans de Ruiter laat zich niet uit over de keuze van het
SCHAT. 'Je kan voor een toneelstuk alles als thema gebruiken.
Je kan van een slecht verhaal een goed toneelstuk maken - en
omgekeerd. Maar als het aan mij lag zou het een musical wor
den - beter nog: een rock-opera met zang en dans'.
ZORGVERZEKERAAR
DSW
Hoofdkantoor: 's-Gravelandseweg 555, 3119 XT Schiedam,
Tel. (010) 246 64 66
Musis 10