ln de Westmolen straat leven de brandersbuurt en 'de Laan' nog voort. Om dit Schiedam was het begonnen. 11 Musis 'De brandersbuurt en de kraakbeweging vormen natuurlijk een goede basis voor een stuk', vindt Hans van der Sloot. 'Ze bieden alle ingrediënten. Muziek, conflicten, humor en een perfecte constumering, met de flower-power als basis. Je kunt er alle kanten mee op. Je verkoopt er zelfs Kanis en Gunnik mee als je wilt en je kan er nauwelijks iets aan verprutsen, ten zij je het in een richting laat gaan van een monument voor de actievoerders van toen en de notabelen van nu. Het mag niet ongeloofwaardig worden. In dat geval pleit ik voor een com media dell'arte met hoofdrollen voor Aad Wiegman, Jos van der Lugt, Han van der Horst, Hans de Ridder, Carl van voor de gezelligheid'. En die 'mediaschokkende' teach-in in de Korenbeurs? 'Daar kan ik me nauwelijks wat van herinneren. Ik heb eigenlijk geen idee wat ik er deed, als ik er al was'. Later werd de betrokkenheid van Hans de Ruiter groter. De bijeenkomsten in het Zakkendragershuisje bleven. 'Daar werd natuurlijk over de brandersbuurt gesproken. Achteraf bezien is die actie natuurlijk totaal mislukt, alhoewel hij wel een beetje invloed heeft gehad. Daar zijn ook de plannen gegroeid om het huidige Restaurant de Mouterij van de slopershamer te redden.'. De prijs voor cultuur is hoog. Wat destijds werd afgebroken in een vloek en een zucht, wordt in 1998 weer op toneel opge- Meerendonk, Hans de Ruiter, Wim de Visser en Bram Uil, met Jan Schaper als Dottore en Roelfsema als Rinocerente'. Hoe kijkt Han terug op zijn rol in die tijd? 'Ik heb natuurlijk pas later - in de tijd van de Kabouterbeweging - een rol gespeeld. Als ik nu om me heen kijk, zie ik andere dingen. Ik denk ook dat de algemene opstandigheid nu veel groter is. Nu is er wel reële armoede en is de bestaansonzekerheid groter. De ruimte voor verzet is er niet. Kijk nou naar de studenten: die lopen braaf mee - ze kunnen niet anders. Toen ik aan het eind van mijn studie een naar de huidige standaard miniem studieschuldje had opgebouwd, weigerde ik dat te betalen. Dat hoefje nu met meer te proberen. Mensen kunnen het zich tegenwoordig gewoonweg niet veroorloven om dwars te lig gen'. Is dat de schuld van de regenten van nu? 'Voor een deel wel. Waar de regenten van toen zich, ondanks al hun beperkingen, hard maakten om een aantal grote sociale problemen geza menlijk aan te pakken, daar zie je nü juist weer een opbloei van diezelfde sociale problemen. De regenten van toen zagen die problemen verpersoonlijkt in de brandersbuurt; de armoe de en ongelijkheid. De jeugd had dat niet meegemaakt en reageerde dus heel anders'. Hans de Ruiter was veertien op dat moment. 'Ik had er eigen lijk niet veel mee te maken. Je ging naar het zakkendragershuis bouwd. Met gemeentesubsidie, ondersteuning door hetVSB- Fonds en een aantal sponsors. Een monument mag immers wat kosten. De gaten moeten gevuld. Maar wat maakt het uit? De brandersbuurt leent zich voor een aandacht- en publiek- trekkend spektakel. Zeker als aan muziek, dans en costumering evenveel aandacht wordt besteedt als de krakers van toen had den voor hun kleurige, opvallende kleding, symbolen, sieraden, popmuziek en leefomgeving. Veel hebben de jongeren van toen - deels de regenten van nu - overigens toch niet geleerd, blijkens een artikel in het Nieuwe Stadsblad van 4 december: 'Voor het ontwerp-bestem- mingsplan Schienoko meende de gemeente geen aparte inspraakprocedure te hoeven houden, omdat het een plange bied van beperkte omvang betreft en de meningen van de ver schillende partijen bekend zijn'. Meende burgemeester Roelfsema destijds niet óók dat er niet overlegd hoefde te worden, omdat er niemand was om overleg mee te plegen? Er lijkt maar weinig veranderd. De idealen vergeten, de mythe ontrafeld en de brandersbuurt nog steeds als een kale vlakte waarover bestuurders, projectontwikkelaars en bevolking nog even hard ruziën als dertig jaar geleden.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1997 | | pagina 11