bgS TUINAANLEG EN ONDERHOUD Alles voor uw tuin Musis 6 Voorjaarsbeurt Onderhoudscontract op jaarbasis Voor de doe-het-zelf-tuinier kunnen wij een tuinontwerp verzorgen en leveren wij materiaal aan huis: tuinaarde, zand tuinhuisjes en schuurtjes tegels, klinkers e.d. graszoden schuttingen, pergola's, vijvers planten Fokkerstraat 510, 3125 BE Schiedam, Telefoon (0101 462 1904, Fax (010) 415 2037 Door z'n beknoptheid lijkt Pand Paulus in veel opzichten op een ander fenomeen in kunstland: het vestzaktheater. Gericht op kleinschalige voorstellingen, geliefd als try-outtheater van wege de intimiteit (en tegenwoordig ook vanwege de beschik baarheid van goedkope micro-electronica en besturingsele menten waarmee het zelfs in de kleinste zalen heerlijk spelen is). Eveneens overeenkomstig het vestzaktheater biedt het Pand Paulus niet alleen de optredenden, maar ook de organisatoren alle ruimte voor experimenten. Ook Paulus heeft alles in huis om zich te ontwikkelen tot speel- en oefenruimte. Niet alleen voor de kunstenaars, ook voor de organisatoren die hierin ongedwongen hun eigen wegen kunnen zoeken. Het is Sandro Toma die hierin ook een mogelijk gevaar bespeurt. Het Pand Paulus kan zich ontwikkelen tot een boei end centrum als het, desnoods dwars tegen de bestaande tradi ties en opvattingen in, blijft zoeken naar een eigen koers. Maar veel galeries, kunsthallen, maar ook theaters hebben tot grote schade moeten ondervinden dat zij de greep op hun eigen doelstellingen èn hun publiek verloren op moment dat ze de weg insloegen van het voor de hand liggende succes. Op de kunstkaart van Nederland kunnen ze met tientallen worden aangewezen: de namen die zich in het verleden met gedurfde produkties een faam hadden opgebouwd in het experimentele - zeg alternatieve - circuit maar gaandeweg zijn afgegleden naar een praktijk waarin met gladde, makkelijk verteerbare kost een leuke omzet wordt gehaald. In het streven naar een eigen koers past voorlopig de vrijheid om met regelmaat van organisatie te wisselen. Of van de leden die daarvan deel uitmaken. De huidige groep die verantwoor delijk is voor het expositiebeleid van KunstWerkt, heeft zich voorlopig vastgelegd op vier tentoonstellingen. Dat kunnen er acht worden, waarna de toekomst weer geheel open ligt. Het zal aan het publiek, de kunstenaars, de organisatoren zelf en KunstWerkt liggen, wat er verder gebeurt. De toekomst, zoals reeds gezegd, ligt nog geheel open. Misschien dat een andere groep, van andere signatuur en belangstellingssfeer Paulus onder z'n hoede krijgt, misschien worden de organisatoren van nu toch de beleidsmakers van de toekomst of misschien wor den er conservatoren van elders aangetrokken om eenmalige tentoonstellingen te maken, wie zal het zeggen. KunstWerkt zeker niet. Een nadeel en voordeel tegelijk is dat zich op deze wijze geen consistent en herkenbaar tentoonstellingsbeleid zal ontwikke len. Het nadeel zal dan vooral worden gevoeld door de bezoe ker die een zekere 'vastigheid' wil. Een lijn, zo u wilt, waarin een keuze of doelgroep te herkennen valt. Het grote voordeel echter is gelegen in de verrassing. Een kunstzaal die zich niet vastlegt zal op zoek moeten gaan om z'n bestaansrecht of in ieder geval z'n gelijk te bewijzen. Een dergelijke aanpak kan boeiende confrontaties opleveren. Zeker als alle spelers in het veld met regelmaat vervangen worden of van rol moeten wis selen; de kunstenaar tentoonstellingmaker wordt, de graficus degene die mede verantwoordelijk is voor het monumentale beleid en de speelse tekenaar de ernst moet leren inzien van het museale vak. KunstWerkt heeft aan Marjo van Soest, Wapke Veenstra en Sandro Toma geen vastomlijnende opdracht gegeven. Geformuleerd is slechts het aantal tentoonstellingen en het tijdsbestek waarin deze moeten plaatsvinden. Hiermee is in feite aangegeven dat het aan Marjo van Soest, Wapke Veenstra en Sanro Toma vrij staat om elke richting in te slaan die het drietal goed dunkt. Elk bijdragend vanuit een eigen discipline. Met het zoeken naar grenzen vanuit ieders individuele kennis, opvattingen, gezichtspunten en ervaring lijkt alles aanwezig om ook van daaruit een experimentele aanpak te mogen ver wachten.Van Soest en Veenstra zijn beide beeldende kunste naars, Toma heeft een kunsthistorische achtergrond. Ook in leeftijd en ervaring bestaat er weinig homogeniteit. Veenstra staat als kunstenaar nog betrekkelijk aan het begin van haar carrière. Ze mag daarentegen al bogen op een groeiende bekendheid, zowel in haar scheppend werk als in de wijze waarop ze meer projectmatig bezig is met presentaties, expres-

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1997 | | pagina 6