NIEUW dit is niet de open deur waarop de kunstminnaar staat te wachten, die bewust verrassing kiest 7 Musis Vormgever in goud en zilver Rob van den Ham hedendaagse modieuze sieraden, accessoires en objecten. Restauratie en reparatie is de schitterende collectie designhorloges. Een prachtig geschenk en uniek sieraad. Musis-lezers profiteren van een uitzonderlijk kennis makingsaanbod van maar liefst 10% korting. sie en samenwerking. Haar rol binnen de kunstwereld beperkt ze uitdrukkelijk niet tot hetgeen zich binnen de muren van haar atelier afspeelt. Ook de manifestatie betrekt ze daarin en in dat opzicht heeft ze binnen pand Paulus een zeer duidelijke en gedreven inbreng.Van Soest mag wijzen op een ruime bekendheid en erkenning, heeft alleen of samen met collega's gehangen in de grote en grotere musea, heeft in haar werk een scala aan thema's en emoties doorlopen en mag worden beschouwd als een gerijpt kunstenaar die overigens nog lang niet aan het eind van haar vertelling is. Zelf vindt ze dat ze van het duoVeenstra en Torna heel wat kan leren en bewogen wordt om op een andere manier naar kunst te kijken dan ze voorheen gewoon was. Sandro Torna geeft aan dat het werken met een beperkte ruimte en middelen dwingt tot het zoeken naar een bijzonde re benadering. Meer ad-hoc en meer uitgaande van wat de kunstenaar die door KunstWerkt wordt uitgenodigd te vertel len heeft. De beide eerste tentoonstellingen kunnen geslaagd worden genoemd en het zoeken gaat wat hem betreft voort. Daarbij heeft hij niet zozeer de lokale kunstenaars op het oog. Meer datgene wat kan worden beschouwt als aanvullend op hetgeen al aanwezig is. Het gaat erom ontwikkelingen weer te geven en die kunstenaars op te sporen die daarin een rol ver vullen. Als mede verantwoordelijke voor de Oranjerie kan hij daarover meepraten, want de doelstellingen van de Oranjerie sluiten naadloos aan op het project aan de Korte Haven in Schiedam. De doelgroep die zowel Veenstra als Torna op het oog hebben, is wat duidelijker omlijnt. Paulus zal zich richten op jonge, zich ontwikkelende kunstenaars. Mensen die de academie ongeveer vijfjaar geleden verlaten hebben en hun eerste stap pen hebben gezet. Deze keuze is echter niet categorisch. Ook verwanten vallen binnen het blikveld van KunstWerkt op dit moment. Evenmin vastomlijnd is de keuze van technieken en materia len. In principe zal Paulus ruimte bieden aan alle vormen van beeldende kunst en wat daartoe kan worden gerekend, al merkt Wapke Veenstra op dat de tentoonstellingszaal zich vol gens haar niet leent voor grote, monumentale schilderwerken. Beiden zoeken vooral in de kring van bekende en bekenden van bekenden van bekenden. Sandro komt hierbij met de overweging dat het misschien een mooi uitgangspunt is om kunstenaars te vragen om hun werk te exposeren in samen werking van een collega naar keuze. Geheel origineel is dit idee niet, dat geeft hij direct toe, maar binnen de beslotenheid van Paulus kan deze ondersteuning of juist confrontatie tot spannende tentoonstellingen leiden. Schiedam heeft hiermee overigens al kennis kunnen maken in het laatste jaar waarin Pieter Tjabbes directeur van het museum was. Torna kenschetst deze periode niet als één die hem het sterkst is bijgebleven, maar voor deze wijze van exposeren wil hij wel een uitzonde ring maken. Net zo goed als hij uitstekende dingen heeft gehoord over 'Het portiek'. In dit project namen een tiental Schiedamse kunstenaars voor de laatste weken bezit van een te slopen woningportiek in Nieuwland waar elk van hen invul ling gaf aan de begrippen leven, wonen, beleven, ruimte en tijd. En dan het resultaat. Want er is geen experiment zonder ver wachtingen. Geen boek zonder (fictieve) lezer en geen ten toonstelling zonder publiek of doel. 'Wat we natuurlijk willen' zegt Wapke Veenstra ferm,'is Pand Paulus op de kaart zetten, met de kunstenaars erbij'. Ze meent dit uit de grond van haar hart. Om zich even later te realiseren dat dit, mét alle voorne mens, mogelijkheden en het ideaal om vooral de durf te heb ben tot het onverwachte, het experiment en de confrontatie, nu net niet de open deur is, waarop de kunstminnaar staat te wachten, die bewust voor de verrassing verkiest. En dit op het risico af om naast interessante ontmoetingen te hebben ook eens van een kouwe kermis thuis te komen. 473715^

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1997 | | pagina 7