NIEUW
dit is niet de
open deur waarop
de kunstminnaar
staat te wachten,
die bewust
verrassing
kiest
7 Musis
Vormgever in goud en zilver
Rob van den Ham
hedendaagse modieuze sieraden, accessoires
en objecten. Restauratie en reparatie
is de schitterende collectie designhorloges.
Een prachtig geschenk en uniek sieraad.
Musis-lezers profiteren van een uitzonderlijk kennis
makingsaanbod van maar liefst 10% korting.
sie en samenwerking. Haar rol binnen de kunstwereld beperkt
ze uitdrukkelijk niet tot hetgeen zich binnen de muren van
haar atelier afspeelt. Ook de manifestatie betrekt ze daarin en
in dat opzicht heeft ze binnen pand Paulus een zeer duidelijke
en gedreven inbreng.Van Soest mag wijzen op een ruime
bekendheid en erkenning, heeft alleen of samen met collega's
gehangen in de grote en grotere musea, heeft in haar werk een
scala aan thema's en emoties doorlopen en mag worden
beschouwd als een gerijpt kunstenaar die overigens nog lang
niet aan het eind van haar vertelling is. Zelf vindt ze dat ze
van het duoVeenstra en Torna heel wat kan leren en bewogen
wordt om op een andere manier naar kunst te kijken dan ze
voorheen gewoon was.
Sandro Torna geeft aan dat het werken met een beperkte
ruimte en middelen dwingt tot het zoeken naar een bijzonde
re benadering. Meer ad-hoc en meer uitgaande van wat de
kunstenaar die door KunstWerkt wordt uitgenodigd te vertel
len heeft. De beide eerste tentoonstellingen kunnen geslaagd
worden genoemd en het zoeken gaat wat hem betreft voort.
Daarbij heeft hij niet zozeer de lokale kunstenaars op het oog.
Meer datgene wat kan worden beschouwt als aanvullend op
hetgeen al aanwezig is. Het gaat erom ontwikkelingen weer te
geven en die kunstenaars op te sporen die daarin een rol ver
vullen. Als mede verantwoordelijke voor de Oranjerie kan hij
daarover meepraten, want de doelstellingen van de Oranjerie
sluiten naadloos aan op het project aan de Korte Haven in
Schiedam.
De doelgroep die zowel Veenstra als Torna op het oog hebben,
is wat duidelijker omlijnt. Paulus zal zich richten op jonge,
zich ontwikkelende kunstenaars. Mensen die de academie
ongeveer vijfjaar geleden verlaten hebben en hun eerste stap
pen hebben gezet. Deze keuze is echter niet categorisch. Ook
verwanten vallen binnen het blikveld van KunstWerkt op dit
moment.
Evenmin vastomlijnd is de keuze van technieken en materia
len. In principe zal Paulus ruimte bieden aan alle vormen van
beeldende kunst en wat daartoe kan worden gerekend, al
merkt Wapke Veenstra op dat de tentoonstellingszaal zich vol
gens haar niet leent voor grote, monumentale schilderwerken.
Beiden zoeken vooral in de kring van bekende en bekenden
van bekenden van bekenden. Sandro komt hierbij met de
overweging dat het misschien een mooi uitgangspunt is om
kunstenaars te vragen om hun werk te exposeren in samen
werking van een collega naar keuze. Geheel origineel is dit
idee niet, dat geeft hij direct toe, maar binnen de beslotenheid
van Paulus kan deze ondersteuning of juist confrontatie tot
spannende tentoonstellingen leiden. Schiedam heeft hiermee
overigens al kennis kunnen maken in het laatste jaar waarin
Pieter Tjabbes directeur van het museum was. Torna kenschetst
deze periode niet als één die hem het sterkst is bijgebleven,
maar voor deze wijze van exposeren wil hij wel een uitzonde
ring maken. Net zo goed als hij uitstekende dingen heeft
gehoord over 'Het portiek'. In dit project namen een tiental
Schiedamse kunstenaars voor de laatste weken bezit van een te
slopen woningportiek in Nieuwland waar elk van hen invul
ling gaf aan de begrippen leven, wonen, beleven, ruimte en
tijd.
En dan het resultaat. Want er is geen experiment zonder ver
wachtingen. Geen boek zonder (fictieve) lezer en geen ten
toonstelling zonder publiek of doel. 'Wat we natuurlijk willen'
zegt Wapke Veenstra ferm,'is Pand Paulus op de kaart zetten,
met de kunstenaars erbij'. Ze meent dit uit de grond van haar
hart. Om zich even later te realiseren dat dit, mét alle voorne
mens, mogelijkheden en het ideaal om vooral de durf te heb
ben tot het onverwachte, het experiment en de confrontatie,
nu net niet de open deur is, waarop de kunstminnaar staat te
wachten, die bewust voor de verrassing verkiest. En dit op het
risico af om naast interessante ontmoetingen te hebben ook
eens van een kouwe kermis thuis te komen.
473715^