UNIVERSALIS Arne Henderickx fen van de assistentes verleent me onderdak. Haar vaders huis staat tijdelijk leeg en zonder poespas wordt ik geïnstalleerd in een prachtige villa in het noorden van de stad. Ik kan mijn ogen niet geloven. De werkdag begint vroeg, half zeven. Om de enorme verkeerschaos te omzeilen is het belangrijk rond kwart over zeven te vertrekken. Toch sta je dan ook meestal nog in de file. De zesbaans snelwegen die door de stad lopen zijn volledig ver stopt. In de maand augustus is een maatregel ingevoerd die iedereen verplicht een dag van de week de auto thuis te laten, het helpt een beetje. De stad is een ongelofelijk betonnen oerwoud; honderden Bijlmers aaneen. Aan elke horizon staan grijze torens en eenmaal daar beland, is deze alleen vervangen door nog meer wolkenkrabbers verderop. Pieter Tjabbes woont met zijn onlangs met een tweede zoon uitgebrei de gezin buiten de stad in een condominium, een door muren omring de woongemeenschap die onderhouden wordt door de beivoners zelf. Pieter zegt dat hier de spanningen van de dag een beetje van hem af vallen. Nadat ik zelf twee en een halve maand ononderbroken in de stad heb gewoond en Pieter en Candida nog een laatste keer bezoek kan ik me dat gevoel voorstellen. Het gebouw waarin de binennale plaats vindt is ontworpen door Oscar Niemeyer, de architect die voor een groot deel verantwoordelijk wordt gehouden voor het falen van de hoofdstad Brasilia die hij eind jaren vijftig ontwierp. In de vorm van het biennalegebouw heeft hij echter een van zijn mooiste scheppingen neerge zet. De anders zo strenge lijnen van de modernistische architectuur wor den hier speels onderbroken door ronde en slingerende details en een open ruimte die doorkijk geeft op alle verdiepingen. Zo'n 35.000 vierkante meter tentoonstellingsoppervlak maken het mogelijk alle deelnemende kunstenaars onder te brengen. Twee maanden voor de opening wordt er al druk aan de opbouw geiverkt. Veel installaties ver eisen een bijzondere architectuur en het passen en meten is geen een voudige klus voor de vier architecten. Tot in de laatste week voor de opening worden er door kunstenaars nog veranderde vloerplannen doorgegeven. De assistent van Sol Lewitt, Antony Sansotta is reeds gearriveerd. Onder zijn leiding zal in de komende maand een enorme wandschil dering van deze Amerikaanse minimalist worden voltooid. Af en toe wandel ik even langs om de vorderingen te bekijken. Maar veel tijd is er niet, de werkzaamheden in het kantoor nemen met de dag toe. De dagen beginnen te tellen. Mijn werk bestaat grotendeels uit het oplos sen van de meest uiteenlopende problemen. Eén kunstenaar heeft een ton suiker nodig, een ander 60 meter PVC pijp, vluchten zijn volge boekt of een werk dreigt niet op tijd te arriveren. De laatste maand werkt bijna iedereen zonder een vrije dag De spanningen lopen soms hoog op en ik bedenk me dat dit in Nederland waarschijnlijk onmo gelijk zou zijn. Gelukkig zitten we in Brazilië. Drie weken voor de opening komen de eerste kunstenaars. Het kan toor dat de eerste weken nog een vrij overzichtelijke werkplek was, begint in snel tempo te veranderen in een crisiscentrum. Jezelf ver staanbaar maken aan de telefoon is haast onmogelijk. Na aankomst van de kunstenaars verandert de rol van de assistentes. De taken wor den nu grotendeels overgenomen door de monteurs in de zalen. Elke verdieping heeft een team van assistenten klaarstaan om te zorgen dat de werken..zo goed en snel mogelijk worden opgesteld. Veel van deze mensen zijn zelf kunstenaar of studeren aan de academie voor beel dende kunst en verdienen op deze manier wat extra bij. Nederland wordt gerepresenteerd door de jonge beeldhouwer Tom Claassen. Claassen maakt al enige jaren furore met zijn beelden van onorthodoxe materialen. Zo liet hij tijdens een tentoonstelling in Den Haag een beeld van zand zien en kocht het Kröller Miiller Museum een beeld van latex aan. In Sao Paulo zal hij een beeld van piep schuim laten zien. Als Tom Claassen arriveert, liggen de ruwe blokken nog maagdelijk op hem te wachten. Hij zal het beeld ter plekke maken. Paul Donker Duyvis is voor de derde keer als de Nederlandse conser vator bij de Sao Paulo biënnale betrokken. En het mag nog een won der genoemd worden dat Nederland bij deze 23e biennale weer verte genwoordigd is. Elk land is namelijk verantivoordelijk voor de kosten van de eigen inzending. Waar landen als Engeland en Duitsland met enorme budgetten voor de dag kwa men was Nederland van een finan ciële bijdrage uit Nederland versto ten gebleven. Via een sponsoring van de Rabobank in Brazilië en een bijdrage van het Nederlands consulaat in Sao Paulo kon Pieter Tjabbes er toch nog voor zorgen dat er een Nederlandse kunstenaar deelnam. Ondertussen zijn tientallen kunste naars en conservatoren vergezeld van nog eens een paar honderd technici en assistenten druk bezig de laatste puntjes op de 'i' te zet ten. De artiest uit Singapore, Matthew Ngui, maakt een boeiende installatie. Toeschouwers worden uit genodigd via een PVC buizen con structie met de artiest te communice ren. In het gesprek worden zij uitgenodigd om een Chinees noedelge recht te eten dat de artiest tijdens een performance kookt. Carl Emmanuel Wolff uit Duitsland nodigt in een 'reisbureau' de toeschou wers uit een van de zeven locaties in de stad te bezoeken waar beel den en installaties van hem te zien zijn. Maar niet overal gaan de dingen van een leien dakje. De kunstenaar Anish Kapoor eist op het laatste moment dat er een muur wordt aan gebracht tussen zijn beelden en een installatie van de Deense kunste naar Christian Lemmerz. Laatstgenoemde wil daar echter niets van weten. De spanning is te snijden. President van de biennale, Edetnar Cid Ferreira, kiest de zijde van Kapoor, vice-president Jens Olesen, een Deen, die van Lemmerz. Laat er over machtsverhoudingen in Brazilië geen misverstand bestaan, de muur wordt geplaatst. De avond voor de opening wordt er alarm geslagen. Een schip met aan boord het beeld 'Submarine' van Panamarenko in de haven van Santos heeft nog vier wachtende schepen voor zich. Rond een uur s'nachts is er nog geen beweging in het schip gekomen. Pieter Tjabbes besluit geen risico meer te nemen en belt de minister i'an transport uit zijn bed. Het schip krijgt voorrang en het beeld wordt meteen op een speciaal transport geplaatst. Om vier uur is weer een telefoontje naar de minister nodig. Het transport is aangehouden en mag niet verder. De opening loopt uit in een enorm feest. Als ik Pieter Tjabbes later op de avond nog even spreek staat achter hem de 'Submarine' van Panamarenko tevreden op zijn voetstuk. De plaats had niet toepasse lijker gekund, al weet maar een enkele van de genodigden met welke inspanning dit beeld door Tjabbes persoonlijk is binnen gehaald. Arne Henderickx werkte gedurende tweëenhalve maand mee binnen de organisatie van de bienna le van Sao Paolo 1996, de tentoonstelling van mondiale betekenis waarvoor waarvoor Pieter Tjabbes het Stedelijk Museum van Schiedam ver liet. Het concept ervan is gebaseerd is op de bien nale van Venetië. Daarnaast werd een project tot stand gebracht onder de naam Universalis. Hiervoor waren zes vooraanstaande conservato ren gevraagd om zes kunstenaars van hun keuze uit te nodigen. Dit leidde ertoe dat kunstenaars als Kabakov, Panamarenko en Dimitrijevic ten toonstellingen maakten die de moeite waard zijn. Musis 8

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1997 | | pagina 8