ER WAS EENS... DE BRANDERSBUURT m Wim Schelberg 9 Musis nder de titel 'Het SCHAT slaat nieuwe wegen in' werd op 14 november jongstleden in het oude stadhuis aan de Grote Markt een presentatie gehouden, waarin een tipje van de sluier werd opgelicht over de nieuwste productie van het SCHAT. Na in 1988 haar première te hebben beleefd met een bewerking van het stuk van de vroegere Schiedamse rederijkerskamer De Roo Roosen, bleek het SCHAT in staat meerdere malen een openluchtspektakel van formaat te kunnen leveren. Ook nu staat er weer heel wat te gebeuren. 'Schiedam is booming.', schrijft regisseur en sce narist Bernard Bredero. 'Schiedam bouwt Rotterdam voorbij. Betonnen kolommen verrijzen op bakstenen fundamenten. Het heden steunt op het verleden. Schiedam vult de gaten'. En Schiedam had en heeft gaten genoeg. De brandersbuurt is er één van. En daarover gaat het stuk. Bredero vervolgt: 'Schiedam in de jaren zestig. Verkrotte huisjes in een verarmd centrum. Woningnood. De politiek kiest voor sloop en nieuw bouw. Een groep jongeren kiest voor behoud en opstand'. Het stuk gaat over dit conflict. Over de eerste kennismaking tussen de laatste regenten en de eerste actievoerders. De branders- buurt is inzet. Tot zover de mythe. Is deze korte periode uit de Schiedamse geschiedenis wel de moeite van het dramatiseren waard? Zijn er niet andere, veel grotere gebeurtenissen? En welk beeld heeft Schiedam dan van die wervelende, wilde jaren zestig? Was het wel zo heftig, anti-autoritair, vol humor, met een hoog hoornen brillengehalte, veel vrije sex, drugs, popmuziek en lang haar? Welke mythe willen we in stand houden? Hoe groot is de macht van de verbeeling? En hoe denken de hoofdrolspelers van toen erover? Want zijn zij niet voor een deel de regenten van nu? Wout Putter was destijds actievoerder. Zijn vader was architect bij de gemeente Schiedam. Inmiddels heeft Wout een architec tenbureau in Rotterdam. Op de vraag of hij me wat kon ver tellen over die roerige periode wordt het even stil. 'Dat is wel heel lang geleden...', zegt hij. 'Ach, we waren piepjong. Jan Schaper mobiliseerde een groep jongeren, die wat opknapwerk deden aan het zakkendragerhuisje en de buurt. Politiek gezien gebeurde er nogal wat in die tijd. En daar zetten jongeren tus sen de 18 en 25 zich nu eenmaal graag tegen af. Maar om nou te zeggen dat het heftig was. Nee'. Hans van der Sloot volgde als verslaggever alle ontwikkelingen rond de brandersbuurt en later de kraakacties langs de Laan en Korte Achterweg. 'De tijd maakt dat deze bewegingen als één geheel worden gezien. Dat waren ze niet. De brandersbuurtbe- weging was feitelijk a-politiek en wilde de buurt behouden en restaureren naar het voorbeeld van het Zakkendragershuisje. De verdere referenties werden ook gezocht in Montmartre, het chanson en kaarslicht en in het protest tegen de regenten klonk eerder de vete door tussen Jan Schaper en burgemeester Roelfsema dan de politieke wil om veranderingen tot stand te brengen. Met de kraakbeweging lag dat anders. Daarin zie je de Schiedamse afspiegeling van Provo, Oranjevrijstaat en de verdere daaruit voortkomende bewegingen. Meer politiek geëngageerd, minder bezig met de waarde van het monument dan met het protest tegen een bestuur dat een hele stad wilde omploegen ten behoeve van de projectontwikkelaars als Bredero die voor Schiedam een klein Hoog Catharijne in gedachten had. Het belangrijkste bindende element tussen brandersbuurt en Laan was het kaarslicht. Maar dat brandde in het Zakkendragershuisje vanwege de sfeer en gezelligheid en aan de Laan omdat de gemeente als eer ste de stroom afsneed en de waterleidingen dichthamerde'. 'Het was eigenlijk een opris ping.', zegt Han van der Horst. 'Veertigers en vijftigers kunnen hiermee een monument voor hun eigen jeugd oprichten, als ze dat willen. Ze hebben alles en houden alles - als Bredero karakter heeft, dan gunt 'ie ze dat pretje niet...'. Maar, wat is er moeilijker dan aan een vroege twintiger van nü de motieven van de vroege twintigers van tóen uit te leggen? 'Veel van de regenten van nu komen voort uit de activisten van toen. En bij veel oud-actievoerders is er spijt - ze voelen zich misbruikt en verraden. De regenten van toen waren de mannen van de wederopbouw, die niet doorkruist werd door wereldlijke ot hogere levensvisies. Die wederopbouw had een beetje van alles in zich: socialisme, liberalisme, katholicisme en protestantisme.Veel woningen met veel licht, lucht en minstens één douche, zodat de arbeider zich kon wassen. Er moesten auto's komen voor iedereen. Er moest ruimte en welvaart zijn. Die 'oude regenten' hebben hun grote bloeiperiode gehad in de jaren vijftig. Ze hebben zich hard gemaakt om een aantal dringende sociale problemen aan te pakken. Ze deden ook hun best om een zwarte periode in de geschiedenis definitief achter zich te laten'. Maar waarom dan dat verzet van de jeugd? Ook de jeugd kende toch het verleden van de brandersbuurt? 'De jeugd kwam in opstand omdat ze de verworvenheden van de oude generatie niet accepteerden. Bovendien waren de oude regen ten ook echt oud. De jongere generatie betwistte hun het lei derschap en wilde aan de macht komen Nou, dat is een aantal van hen gelukt. En dat het dan moest gaan om een paar romantische ouwe huisjes, was misschien zelfs het minst belangrijke. De opstandigheid lag meer in de sfeer van sympa- 0

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1997 | | pagina 9