44 boven zijn briefpapier prijkt dan ook trots Don Quichotte, de klassieke karikatuur van de idealistische strijder tegen het onver slaanbare onrecht Musis 40 Alleen een huis op de hoek van de Hofsingel en de Callenburchstraat, waar hij ruimte heeft om te schilderen en dat aan een park ligt dat bij zijn leven waarschijnlijk nog niet bebouwd zal worden zou hem in Vlaardingen kunnen houden. Dat Len Munnik politiek tekenaar en geen predikant, beroepsactivist of politi cus geworden is, heeft veel te maken met een karaktertrek die in zijn prenten herkenbaar is en die hij zelf calvinistisch noemt: alleen de essentie is belangrijk. Geen enkel medium is zo geschikt voor het kort en bondig brengen van een boodschap als de politieke prent, en toe vallig heeft hij de gaven die nodig zijn om die te kunnen maken: tekenen, asso ciëren, opmerken en humor. Zijn betrokkenheid bij ontwikkelingshulp, oorlog en vrede, en milieuproblemen bracht hem naar bijeenkomsten van de anti-apartheidsgroep Kairos, het Interkerkelijk Vredesberaad en de Politieke Partij Radicalen. Hij voelde zich tot dat soort denken aangetrokken en wilde graag zijn bijdrage leveren, maar hij kon niet tegen de vergadercul tuur: 'van vergaderen krijg ik echt uit slag; ik ging naar een vergadering van de PPR, als lid, omdat ik vond dat ik dat doen moest, maar ik werd helemaal gek van die woordenbrei en zei: jongens als er iets te tekenen valt wil ik dat graag doen, maar op een vergadering zie je me nooit meer.' En zo is het gekomen. Len Munnik werd en bleef actievoerder met de tekenpen. Nog steeds tekent hij voor de Raadikaal, het blad van de afde ling Vlaardingen van Groen Links, en voor de Pauluskerk van dominee Visser. Nog steeds stemt hij Groen Links, hoe wel hij ook grote sympathie heeft voor de Socialistiese Partij van stadgenoot Remy Poppe. En nog steeds gaan Len Munniks tekeningen vaker over oorlog en vrede, milieu, en maatschappelijk onrecht dan over partijpolitiek. Doordat hij ook tekende voor gereformeerde bladen waaruit Trouw regelmatig citeer de, kwam hij zo'n 25 jaar geleden als illustrator bij die krant: 'een fantastisch forum met een breed publieksbereik'. In Trouw illustreerde hij aanvankelijk de stukjes van Bert Klei, juweeltjes van kri tische introspectie in gereformeerd Nederland. Hij ging ook tekenen voor het weekblad Hervormd Nederland dat, net als Trouw, partij had gekozen tegen de Apartheid en tegen de nucleaire bewapening, maar voor een samenleving die, vanuit een christelijke inspiratie, solidair is met mens en natuur. In dat milieu voelt Len Munnik zich nog steeds thuis. Het derde blad waarvoor hij tekent is Opzij. De lezeressen konden zich niet voorstellen dat de redactie ooit een man iets opiniërends in hun femi nistische blad zou laten doen en gingen er dus vanuit dat de 'Len' onder de car toons op de achterpagina een omdraai ing van Nel was. De onthulling van zijn geslacht bracht Len Munnik in verle genheid. In het voorwoord bij een bun deling van zijn Opzij-cartoons, schreef hoofdredacteur Cisca Dresselhuys: 'Wij zijn niet vaker een man tegengekomen, die de problemen van vrouwen zo goed begrijpt en zo prima kan uitbeelden. Daarom hebben wij besloten dat Len behalve een biologische man een psy chologische vrouw is. En dat is een hele ren en zeker zichzelf, maar steeds komt die calvinistische karaktertrek terug: geen toeters en bellen, geen inhoudsloos vertoon voor de mooiigheid, maar alleen de essentie. Een goede prent heeft zo min mogelijk lijnen en geen of alleen functionele woorden. Wie teveel woor den nodig heeft moet maar gaan schrij ven! Vandaar zijn voorkeur voor het werk van Theo Gootjes. Als Len Munnik in de jury had gezeten, had hij de milieuprent van Gootjes (Rotterdams Dagblad 1-6-1996) bekroond, waarop in vier vlakken de aantasting van het milieu behandeld wordt: de haast vlak- vullende zwarte uitstoot van fabriek, auto en vliegtuig, en het dunne krinkel- ■n onderscheiding.'Voor Len was het eerder een verkrampte poging een man te annexeren die toevallig deugt. In 1981 kreeg Len een vaste dagelijkse plek op 'de 1' van Trouw. Linksonder, net als columnist 'Stoker' Hugo Brandt Corstius op de voorpagina van de Volkskrant. Hij weet nog precies waar zijn eerste prent over ging: de krakers rellen in Nijmegen. Zo werd de actie voerder met de tekenpen de tekenende commentator, waarvan juryvoorzitter Anthierens bij de uitreiking van de Inktspot-prijs zei:'misschien niet direct een Superstar, maar onloochenbaar een groot talent.' Een herkenbare karakteristiek, want eenvoud en integriteit zijn niet alleen de belangrijkste kenmerken van Lens pren ten, hij is als persoon ook gespeend van iedere ster-allure. Hij kan veel relative-

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1997 | | pagina 40