w 41 Musis tje rook van de man met de sigaret. De eerste drie zonder commentaar, maar de derde voorzien van de (wettelijk voor geschreven) woorden: brengt de gezond heid ernstige schade toe. Len:'Gootjes zet zijn pen midden in de stinkende wond die hypocrisie heet: fabrieken, auto's en vliegtuigen mogen van onze politici roken tot wij en de natuur erin stikken, maar tegen het roken van een sigaret hebben de dappere volksverte genwoordigers strenge wettelijke maat regelen genomen'. Len Munnik vindt Gootjes' prent gra fisch schitterend en de paar woorden zijn echt onderdeel van de prent. Gootjes, aldus Len Munnik, is een oprecht boos tekenaar die met de aller eenvoudigste middelen het allermeest kan zeggen, net als Frits Muller (NRC/ Handelsblad, HP/De Tijd) en Stefan Verwey (Volkskrant, De Gelderlander). Het verrast niet dat Opland niet in dit rijtje van Munnik- favorieten voorkomt. Diens prenten in de Volkskrant vindt Len te druk. Al die woorden en die historische of theatrale beelden leiden maar af van de kern, en dat is de boosheid van de tekenaar. Zelf voelt hij zich vooral verwant en stilistisch schatplichtig aan de Amerikaanse tekenaar Saul Steinberg (1914) die als beeldend kunstenaar tot de abstract-expressionisten behoort maar als cartoonist in de beste (Amerikaanse) betekenis van het woord voor de New Yorker tekent, eerder iro nisch dan sarcastisch. Steinberg gebruikt weinig lijnen en simpele symbolen. Net als Len Munnik. De New Yorker is het mekka voor zowel makers als liefheb bers van milde cartoons met een nadrukkelijk culturele thematiek. Politieke prenten komen in het blad niet voor. Totdat de redactie van Trouw in het voorjaar van 1996 besloot Len Munnik driemaal per week, afwisselend met Tom Jansen, een prent voor de Podium-pagina te laten tekenen, moest hij zes avonden per week zijn geteken de commentaar voor de voorpagina inleveren. Roemruchte voorgangers als Honore Daumier (La Caricature) en Johan Braakensiek (De Amsterdammer) kregen hun onderwerp van de redactie, Len kiest zelf het nieuwsfeit of de maatschappelijke situatie waarop hij commentaar geeft. Dat leidt tot veel nadenken, ook in de nacht. Het vereist ook het bijhouden van de dagelijkse actualiteit en het voortdurend vormen van een eigen mening over bijna alles wat er in de wereld gebeurt, 's Ochtends leest hij daarom de Volkskrant en Trouw en 's avonds NRC/Handelsblad. Wekelijks komen daarbij nog De Groene Amsterdammer en Hervormd Nederland voor de broodnodige verdieping. Kranten geven veel informatie, maar toch kan hij niet buiten de visuele prikkels van het jour naal en de actualiteitenrubrieken op de tv. De druk op de maker van een dage lijks getekend commentaar is groot, maar hij heeft er altijd mee kunnen leven, omdat hij accepteert dat hij niet iedere dag een tekening met het rap portcijfer 'zeven' kan maken. Het gebeurt regelmatig dat de kritische hei lige geest zich niet uitstort, maar ook dan moet er een tekening komen. Cf Daarvoor roept hij zijn routine te hulp. Zo'n tekening noemt hij 'afgedwongen' in tegenstelling tot de geïnspireerde tekening die 'uit genade' ontstaan is, zoals 'Sebrenica', waarvoor hij de Inktspotprijs kreeg. Toch betreurt hij diep in zijn hart de verandering van zes kleine naar drie grote prenten per week. En weer komt die calvinistische karaktertrek naar boven: met slechts drie prenten per week moet hij zuini ger omgaan met zijn kansen een prent 'uit genade' te maken. Trouw is kwantitatief Len Munniks belangrijkste forum: hij wil dat zoveel mogelijk mensen van zijn getekende mening kennis kunnen nemen en dan wint Trouw met meer dan 100.000 dagelijkse lezers het van Hervormd Nederland. Het komt zelfs voor dat hij een genadige ingeving krijgt voor een HN-prent, maar die toch naar Trouw stuurt, omdat hij daar een breder publiek bereikt. Bij Trouw geniet hij volstrekte vrijheid. In 1985 vertelde hij in een interview nog dat de redactie een enkele keer een prent van hem weigerde. Hij gaf als voorbeeld een prent over een homofiele onderwijzer die door een christelijke basis-school ontslagen was en door het bestuur uit geleide werd gedaan met de verzeke ring dat ze voor hem zouden bidden. Len had kunnen weten dat zo'n prent gevoelig lag, omdat hij 'naast die men sen gezeten had, in de kerk'. Hij is van huis uit gereformeerd, maar voelde zich al jong thuis bij het gedachtengoed van de christen-radicalen. Dat betekende een officieuze breuk met de traditione le kerk, maar netzomin als hij de afge lopen dertig jaar Vlaardingen heeft kunnen verlaten, heeft hij de beslissing genomen zich als lid van de gerefor meerde kerk uit te laten schrijven. Len Munnik voelt wel radicaal maar hij denkt genuanceerd. Niet de kerk maar het geloof is voor hem belangrijk. Daarom voelt hij zich thuis in de basis gemeente in het Rotterdamse Oude Westen en heeft hij er moeite mee de kerk der mannenbroeders definitief vaarwel te zeggen. Hij vindt ook dat zijn humor 'gereformeerd' is gebleven. Die houding en dat gedachtengoed zijn ook kenmerkend voor Trouw. Geen wonder dus dat de tekenaar en de krant zo dicht naar elkaar toegegroeid zijn dat het weigeren van een prent nage noeg uitgesloten is. Len Munnik zou niet principieel weigeren voor een andere krant te tekenen. Hij kan zich zijn prenten nauwelijks in De Telegraaf voorstellen, maar merkt peinzend op dat aan de lezers van De Telegraaf voor hem meer te bekeren valt dan aan die van Trouw. Als hij maar vrij is in de keuze van zijn onderwerpen en in de verbeelding van zijn boodschap. Daarmee raakt hij een groot dilemma van de politieke tekenaar: hoe onafhan kelijk moet deze zijn en hoe onafhanke lijk kan hij zijn. Een tekenaar moet politiek en moreel positie kiezen en daarin, terwille van zijn broodnodige geloofwaardigheid, zoveel mogelijk vol harden. Theo Gootjes bijvoorbeeld weigert in een vertrek te verblijven met een politieke gezagsdrager. Munnik is anders. Hij kan weinig goeds in de politieke opvattingen van Bolkestem ontdekken, maar zou gerust met hem in dezelfde kamer sociaal kunnen ver keren. Het is moeilijker om in Trouw voor de vrede en tegen de oorlog teke nen, en tegelijk een opdracht van een vliegtuigfabrikant aan te nemen om F16's te tekenen. Een concreet voor beeld: Len kreeg een illustratie-

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1997 | | pagina 41