ill: ¥A
Ahmet Karapinar vorige Imam was zo'n zes jaar in Schiedam geweest en dat is
Musis 54
Erïr Diikhlli7Pn volgens de Turkse regering meer dan genoeg.
De nieuwe Turkse Imam in Schiedam is relatief jong (42 jaar),
getrouwd en heeft vier kinderen. Drie van hen wonen bij hem
in Schiedam en gaan naar een Internationale school om zo
snel mogelijk Nederlands te leren.Voordat hij naar Schiedam
kwam heeft hij enkele jaren als Imam voor de Turkse gemeen
schap in Duitsland gewerkt. Meer dan de vorige Imam heeft
hij dan ook oog voor de problemen van Moslims in een wes
terse samenleving. Een van zijn eerste daden was om zich bij
het Educatief Centrum in Schiedam in te laten schrijven om
Nederlands te leren. Hij is een groot voorstander van een
aktiever en opener beleid van de Moskee richting Schiedamse
samenleving.
In Schiedam wonen ongeveer 6000 gelovige Moslims.
Daarmee is de Islam waarschijnlijk één van de grootste of
misschien wel de grootste religieuze groep in Schiedam.
Moslims zijn ook trouwe Moskee-gangers. Het overgrote
deel gaat regelmatig naar de Moskee, ook de jongere groep,
de tweede generatie migranten is regelmatig in de Moskee te
vinden. De Moskee van de Turkse gemeenschap in Schiedam
is ook meer dan alleen een gebouw mét een religieuze func
tie. Het is tevens een soort buurthuis waar jongeren en oude
ren elkaar ontmoeten, waar cursussen gegeven worden en waar
u in het winkeltje ook op zondag voor uw boodschappen
terecht kunt.
De religieuze leider van de Moslims is de Imam, een functie
die qua opleiding en inhoud te vergelijken is met een domi
nee en een pastoor. Qua invloed en status verschilt de Imam
echter nogal flink van zijn Nederlandse vakgenoten. Het gezag
van een Imam in de lokale gemeenschappen is groot. Vandaar
ook dat Minister Dijkstal van Binnenlandse Zaken (coördine
rend minderhedenbeleid) onlangs heeft laten onderzoeken of
er ook in Nederland een opleiding voor Imam's gestart kan
worden. De Imam's in Nederland worden tot nu toe uitslui
tend in Turkije opgeleid in door die regering gecontroleerde
instituten. Want ondanks de officiële scheiding tussen kerk en
staat in Turkije, heeft deze regering veel invloed op de Imam's,
met name ook omdat zij door hen betaald worden.
Met een groeiende groep hoger opgeleide tweede generatie
Moslims in Nederland is er, volgens minister Dijkstal, behoefte
aan een opleiding in Nederland. Bovendien is een hier opge
leide Imam, die uiteraard de taal goed spreekt en op de hoogte
is van de Nederlandse regels en gebruiken, uitermate nuttig bij
het streven naar integratie en participatie van (Moslim)migran
ten in de Nederlandse samenleving. De Turkse regering is ech
ter vooralsnog niet van plan aan het idee van Minister Dijkstal
mee te werken. Zij willen dat de Imam's uitsluitend in Turkije
opgeleid blijven. Overigens geldt dit ook voor Marokko.
Hoe zit dat met de Imam van de grootste migrantengroep in
Schiedam, de Turkse gemeenschap? Wat zijn zijn ideeën en
denkbeelden over integratie, de rol van de Islam in Nederland
en de participatie van migranten in de Nederlandse samenle
ving?
Eric Dijkhuizen en Ahmet Karapinar van de Stichting
Medelanders spraken met de nieuwe Imam in Schiedam.
In het voorjaar van 1996 is FazliTatli, de nieuwe Imam voor
de Turkse Moskee aan het Raam naar Schiedam gekomen. De
In Turkije heeft hij ter voorbereiding op zijn werk in
Schiedam een cursus van 15 dagen over de Nederlandse
samenleving gevolgd. Verder heeft hij veel met Turken gepraat
die in Nederland hebben gewoond. Zijn beeld van Nederland
was dat van een land met een grote welvaart, uitstekende
sociale voorzieningen en een goede gezondheidszorg.
ImamTatli is opgegroeid, in Yozgat een stadje in het midden
van Turkije. Zijn vader en enkele ooms waren ook Imam en
die achtergrond is zeker van invloed geweest op zijn persoon
lijke keuze.
Imam Tath heeft in Istanbul een universitaire opleiding
gevolgd. Naast veel studie over de Koran en de geschiedenis
van de Islam, heeft hij zich verdiept in tal van sociale weten-