55 Musis schappen. Net als een dominee of een pastoor houdt een Imam zich veel bezig met individuele hulpverlening. Meer echter dan bij de christelijke godsdiensten is de Islam van invloed op het sociale gedrag van de gelovigen. Moslim zijn is veel meer dan alleen naar de moskee gaan. De religieuze regels en plichten van een Moslim zijn tegelijk ook sociale plichten en gedragsregels. "Ik ben Imam geworden omdat ik het zelf wilde, niet omdat mijn vader dat noodzakelijk vond. Het is een roeping waar je je hele leven mee bezig bent. Ik wilde voor de wereld werken, iets voor mensen doen en betekenen. Maar de Islam denkt ook na over het leven hierna. Dat trok mij aan. Ik vond het ook wel avontuurlijk om naar andere landen uitgezonden te worden en daar de mensen te helpen. Daarom heb ik een spe ciale aanvullende opleiding gevolgd om naar het buitenland gezonden te worden. De regels van de Islam zijn er om mensen te helpen, niet om ze te beperken. Mensen zijn feilbaar en hebben een gids nodig om door het leven te komen. Religie en samenleving zijn één, een strikte scheiding tussen die twee is niet goed voor de samenleving. In de geschiedenis zie je ook dat culturen die economisch sterk zijn, waar er sprake is van een grote bloei op het gebied van wetenschap en cultuur er altijd een religieuze factor is die de mensen samenbindt. Dat was in Nederland tij dens de Gouden Eeuw zo en dat was in Turkije tijdens de hoogtijdagen van het Ottomaanse Rijk zo. De Koran gaat ook voor een groot deel over arbeid. De grondslagen van de Islam kent net zo veel arbeidsethos als die van het calvinisme: 'Ledigheid is des Duivels Oorkussen' is ook een Turks spreekwoord. Ik was dan ook geschokt dat ik in Schiedam in de Moskee zo veel werklozen tegenkwam. Dat is niet goed. Veel Moslims denken dat als ze maar heel veel naar de Moskee gaan zij een goed leven leiden. Maar veel bidden is niet het enige. Werken, economisch nuttig zijn voor de samen leving is net zo belangrijk! Ik ben ook niet zo'n voorstander van al die koffiehuizen, waar mensen de hele dag niets zitten te doen. Dat past niet binnen de Islam". Imam Tatli is een groot voorstander van aktieve participatie van (Turkse) migranten in de Schiedamse samenleving. Als Imam wil hij daar aan bijdragen. Niet alleen met woorden maar ook met daden. Organisaties die een beroep op hem doen om de Turkse gemeenschap in Schiedam te bereiken zul len dat zeker niet tevergeefs doen. Zelf popelt hij om meer contacten met Schiedammers en met vertegenwoordigers van de gemeente en organisaties en instellingen te krijgen. "De dialoog tussen Nederlanders en Turken moet veel inten siever worden. Turken moeten zelf het voortouw nemen om naar buiten te treden. Nu leven ze hier veel te geïsoleerd. Het idee dat wij teruggaan naar Turkije is al lang voorbij. De Nederlandse samenleving is ook die van ons. Turken moeten zich zo gedragen dat Nederlanders van hen gaan houden. Investeer je geld en je tijd in de toekomst van je kinderen, zeg ik heel vaak tegen oudere Turken hier. Spaar niet alles om naar Turkije te sturen. De toekomst van de jonge Turkse generatie baart mij zorgen. Er wordt, zeker ook door de ouders, veel te weinig in hun opleiding geïnvesteerd. Zij moeten heel goed begeleidt en gestimuleerd worden om de goede opleiding te volgen. In Turkije zeifis het opleidingsniveau de laatste jaren sterk gestegen. Hier blijft dat nog veel te veel achter. Dat kan alleen verbeteren als de ouderen het goede voorbeeld geven. Dat kunnen ze doen door hun illusie van terugkeer op te geven en al hun tijd en energie in de opleiding van hun kin deren te stoppen. Ik heb in korte tijd veel respect gekregen voor de Nederlandse samenleving. Veel van wat de Islam wil, is hier terug te vinden: discipline, een goede organisatie, democratie en respect voor anderen, de zorg voor het milieu, al die zaken zijn in de Koran te lezen. Natuurlijk zijn hier ook zaken die ik minder goed vind. Nederlanders zijn erg individualistisch. In onze cultuur is de familie en de zorg voor elkaar heel erg belangrijk. Dat laten we niet aan de staat over. Nederland krijgt steeds meer oude ren, het vergrijst. Hoe kunnen die zonder familie? Het indivi duele denken laat mensen te veel aan hun lot over. Het drugs probleem is daar misschien wel het gevolg van. Als Imam van de Turkse gemeenschap in Schiedam zou ik heel graag willen dat over dat soort zaken met elkaar gepraat wordt. Dat Turken en Nederlanders open staan om van elkaar te leren. Ik geloof echt in een multi-culturele samenleving. We hebben elkaar iets te bieden, als we er maar moeite voor doen. Zoals Allah gezegd heeft 'Elke dag datje niet probeert iets goeds te doen, is een verloren dag"

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1997 | | pagina 55