DE AMUSEMENTSWAARDE VAN DE DRANKBESTRIJDING w Han van der Horst INTERNATIONAL ORDER OF GOOD TEMPLARS Het is gelukt! De laatste vracht Wordt naar het pandjeshuis gebracht! Maar zie! Nóg schenkt het hart der vrouw Vergeving bij oprecht berouw* Behalve de melassespiritus had den de benarde Schiedamse branders van rond de eeuwwis seling nóg een gezworen vijand: de drankbestrijding, die allengs trekken aannam van een volks beweging. Haar leuze was kort en simpel: sluit Schiedam. Hoe kon het gebeuren dat een deel van de spraakmakende gemeen te zo gedreven de strijd aanbond met een drug die de mensheid al een kleine tienduizend jaar begeleidde? Waarom toen? Waarom op die manier? En waar om met zoveel succes? Als de exclusieve rum op de STER weer eens in verband wordt gebracht met de omar ming van een mooie meid, gaat dat steevast gepaard met de aan moediging: "Geniet, maar drink met mate". Nu en dan verrast het ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur de treinreiziger met een nieuwe affiche in de reeks "Drank maakt meer kapot dan je lief is". Objectief gezien is daar best reden voor. Elk jaar worden honderden onschuldige mensen het slachtoffer van dronken automobilisten. Ongeveer zeshonderdduizend mensen hebben een serieus alcoholprobleem, wat schril afsteekt tegen het aantal hard drugsgebruikers, enkele tienduizenden. Maar van een volksbe weging tegen de drank is geen sprake. Toch ver schilt het aantal liters pure alcohol dat de hui dige Nederlanders per hoofd van de bevolking per jaar verstouwen, niet significant van wat hun over- en betovergrootva ders plachten in te nemen. Ons volk behoorde en behoort in hoge mate tot de broe ders en zusters van de natte gemeente. En daar maken slechts weinigen een drama van. Ondanks al die verkeersdoden, waar rond 1900 nog geen sprake van was: de gemiddelde dronkaard kon zich immers niet wapenen met een auto. Maar in 1899 kreeg het radicalisme greep op de sinds 1842 al bestaande Nederlandsche Vereeniging tot Afschaffing van het Gebruik van Sterken Drank. De jaarvergadering besloot tot een naamsverandering. Voortaan zou het zijn "tot afschaffing van alcoholhouden de Dranken". Dat betekende een poli tieke ommezwaai. Ging het er tot nog toe om de mensen van de borrel af te houden, nu dienden alle alcoholhouden de dranken uit de maatschappij te ver dwijnen: sluit Schiedam. En dan was Nederland ook nog laat met dit actiepunt. In de Verenigde Staten en Engeland vochten de drankbestrijders al lang voor het verbod op de handel en het gebruik van alcohol voor consump tie. Maar waarom in godsnaam? Wat bewoog zoveel mensen om ten strijde te trekken tegen de borrel? Dat had te maken met de sociale revolu tie die Nederland zo'n jaar of veertig in zijn greep had. Het land was snel aan het veranderen van een tamelijk ouder wetse landbouwnatie in een voor die tijd modern handels- en industrieland. De steden maakten een explosieve groei door, terwijl op het platteland de tradi tionele verhoudingen sterk werden ver stoord door een landbouwcrisis: het Nederlands produkt werd weggeconcur reerd door goedkope import, met name Amerikaans graan. Het land moderni seerde in snel tempo. Het was een chao tische en spannende tijd die het dage lijks leven van de mensen drastisch en definitief veranderde, ongeveer zoals ons tegenwoordig overkomt met de globali sering van de economie en de opmars van de elektronische informatievoorzie ning. Wat de computer doet voor onze tijd, deed een combinatie van staal, stoom en telegraaflijnen voor het Nederland van een dikke eeuw geleden. De nieuwe tijd leidde tot veel ontwor teling. Oude levensstijlen voldeden niet meer, zoals ook lezers weten wier baan en levensvervulling door de computer is weggesaneerd. Er was een nieuwe maat schappij in opbouw en dat bracht men sen er toe om over de samenleving en haar kwalen na te denken. De politieke geest des tijds neigde tot meer democra tie. Er groeide in brede zin aandacht voor een probleem, dat de sterk in aantal en oplage groeiende dagbladen aanduid den als de "sociale quaestie". Steeds minder mensen namen aan, dat God de armoede had gewild. De vraag was nu, of dit verschijnsel bestreden moest wor den door de inrichting van de samenle ving te veranderen, door de mensen zelf te veranderen of door een combinatie van allebei. Eén ding was duidelijk: Nederland begon steeds meer trekken aan te nemen van het meest moderne land ter wereld, waar niet alleen zoveel nieuwe produkten en uitvindingen vandaan kwamen, maar ook zoveel trends en levensstijlen, als puntje bij paaltje kwam misschien meer nog dan uit Parijs, wat voor de beter opgeleide Nederlander de navel van de wereld was, uit de werk plaats van de wereld, uit Engeland. In Londen en Birmingham, in Leeds en Bradfield, in Manchester en Huddersfield zag je de toekomst aan het werk. Op de een of andere manier kwa men met de produkten en de uitvin dingen van over de Noordzee een men taliteit mee, een reeks noties, een reeks gedachten. Zo'n notie was de gedachte, dat de pro- duktieve kracht van de mens werd aan getast door slechte eigenschappen, die allemaal te vangen waren onder de con ceptuele paraplu van de mateloosheid: 107 Musis

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1997 | | pagina 107