I# m' IS PRIJS Henk Slechte SsiilÉfiT Musis 122 k Kunst Moet, vindt KunstWerkt. Zonder kunst is de samenleving een onleefbare woestenij en dus moet de mens overal kunst tegenkomen, op school en in het zwembad, maar ook in het verzorgingshuis. Kunstenaars kunnen dat wel vinden, maar die kunst moet ook betaald wor den. Daarbij wil hetVSB Fonds Schiedam- Vlaardingen graag helpen, mits die hulp met bestemd is voor kunst in een woon- of kantoorkamer, maar op een plek waar zoveel mogelijk mensen komen, liefst 'gewone'. Samen bedach ten de Stichting KunstWerkt en deVSB Bank daarom deVSB Prijs Beeldende Kunsten. Ineke Koning (31) is afkomstig van de marketing-afdeling van deVSB Bank. Sinds 1993 doet ze het uitvoerende werk van het VSB Fonds Schiedam Vlaardingen dat zich inspant om (mede) een financieel draagvlak te bieden aan sociaal-maatschappelijke, recreatieve, natuur-educatieve en culturele initiatieven. HetVSB Fonds Schiedam Vlaardingen is een regionaal georienteerd fonds dat is voortgekomen uit de voormalige Bondsspaarbank. Sinds de Bondsspaarbank zich heeft aangesloten bij deVSB- Groep N.V die op haar beurt weer deel uitmaakt van Fortis- AMEV, beschikt de bank over een aandelenpakket AMEV gekomen. Dit vormt de financiële basis van hetVSB Fonds Schiedam Vlaardingen. Het dividend dat de aandelen jaarlijks oplevert wordt gebruikt voor ondersteuning van initiatieven die gericht zijn op bevordering van het recreatieve, maatschap pelijke of culturele welzijn. Het Fonds laat aan zoveel mogelijk mensen en op zoveel mogelijk plekken zovaak mogelijk weten dat het bestaat en dat het de financiële middelen heeft om ini tiatieven te steunen, mits deze aan een aantal gestelde normen voldoen. Marcel Warmenhoven (43) is beeldend kunstenaar in Schiedam. Hij maakte tussen 1989 en 1994 een serie van drie beelden van afvalhout, waarvan het allegorische beeld De Visser zich in de collectie van het Stedelijk Museum bevindt. Nu werkt hij aan een natuurfilosofisch project over Rousseau dat in juni 1997 in Galerie Lutz in Delft geëxposeert wordt. Marcel is de voorzitter van de project-organisatie, uit roeping en omdat hij veel ervaring met projectmatig werken heeft. Peter Hellemons (39) is eveneens beeldend kunstenaar. Zijn werk is controversieel zoals zijn Moederbeeld (1993) in de col lectie van het Stedelijk Museum. Het is een neon-installatie, waarop het woord moeder verwijst naar de bron van het leven. De neon-letters staan op een sokkel voor een goudgelijste foto van het interieur van de Hervormde Kerk in Vlaardingen, waar hij het werk niet mocht exposeren, omdat het kerkbestuur het te weinig protestant vond. In de project-organisatie is zijn hoofdtaak de kritische bewaking van de kwaliteit. Ineke, Marcel en Peter zijn de project-organisa toren van deVSB Prijs Beeldende Kunsten, die in 1997 voor het eerst zal worden uitgereikt aan de ontwerper van een lichtobject voor het zwembad in aanbouw De Kulk in Vlaardingen. Ze zijn ervan overtuigd dat een kunstprijs(vraag) als deze in een behoefte voorziet. Daarvoor is geen marktonderzoek nodig, want van de vijf instellingen in Schiedam en Vlaardingen die ze aanschreven, reageerden er vier positief en met boeiende ideeën voor een kunstwerk in het eigen gebouw. Het plan voor de prijs annex kunstopdracht is geleidelijk ont staan. Toen 6 jaar geleden Schiedamse kunstenaars de Stichting KunstWerkt oprichtten was het kunstklimaat slecht. Dat had een aantal redenen, waarvan Peter Hellemons en Marcel Warmenhoven met afgrijzen het onzalige pvda-plan uit 1979 om de Cobra-collectie te verkopen en van het Stedelijk Museum een sociaal-cultureel centrum te maken, noemen als het moment waarop de negatieve kunstspiraal in Schiedam begon. De omslag kwam tegen 1994, toen een aantal initiatie ven van KunstWerkt bij het publiek aansloeg. De Kunstestafette bijvoorbeeld, een initiatief van de provincie maar georganiseerd door KunstWerkt, en de Kunstbeurs in het Stedelijk Museum, ook een KunstWerkt produkt en tevens het eerste contact met hetVSB Fonds. Van het een kwam het ander. DeVSB Bank placht in zijn gebouw aan de Schiedamseweg in Vlaardingen tentoonstellin gen te organiseren. Toen dat niet meer kon, zocht de bank andere mogelijkheden. Omdat Vlaardingen geen kunstenaars platform als KunstWerkt heeft, ontwikkelden de bank en

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1997 | | pagina 122