Is Willeke Alberti kunst?' Ze is profes sioneel, ze zingt mooie liedjes en het ontroert de mensen. Hèt adres voor al uw zorg en andere verzekeringen ZORGVERZEKERAAR DSW Hoofdkantoor: 's-Gravelandseweg 555, 3119 XT Schiedam, Tel. (010) 246 64 66 145 Musis En dat met een programmering die juist op deze restgroep is afgestemd. Want welkom zijn ze zeker'. Heeft theater verantwoordelijkheden Góra: 'Wel degelijk! Ik heb laatst eens voorgesteld dat we onze eigen subsidie op zouden gaan halen. Huis aan huis dus. Die subsidie is ongeveer twintig gulden per inwoner. Als je bij een gezin van vier personen aan zou bellen, moet je dus tachtig gulden op gaan halen. En dat moetje op dat moment kunnen verantwoorden. We hebben het over gemeenschapsgeld en daar moetje verschrikkelijk verantwoord mee omgaan'. Van Oort: Een theater heeft zware ver antwoordelijkheden. We hebben het over ruim een miljoen aan gemeen schapsgeld. De besteding daarvan moet op ieder moment gerechtvaardigd en gemotiveerd kunnen worden. Je bent als grote kunstinstelling mede verant woordelijk voor het totale klimaat in de stad. Daar moeten we, en daar wil len we op afgerekend worden. Wat is of wordt uw strategie om de zaal vol te krijgen? Góra: 'Belangrijk is natuurlijk een goede inkoop. Daarnaast is het van vitaal belang dat de mensen weten dat de bewuste voorstelling er is. We heb ben dan ook een aparte publiekswerver. Toch hoeft wat mij betreft de zaal niet steeds vol te zitten. Niet iedere voor stelling is er voor iedereen. Alleen moet er dan wel een beetje op gerekend kunnen worden. En liefst van te voren'. Van Oort: 'Alle mogelijke marketing strategieën moeten daarvoor gebruikt worden. Ik denk aan affiches, een inter net site, verschillende brochures, lobby werk, kaarten via personeelsverenigin gen, direct mail en noem maar op. Et- komen snoeiharde targets voor de mar keting. Die moeten gehaald worden. Die leggen wij onszelf op. Gaat er iets mis, dan zal dat terdege gemotiveerd moeten worden. We gaan dus niet pro grammeren en dan maar kijken wat er op ons afkomt'. Zou het niet veel makkelijker zijn als alle regionale schouwburgen dezelfde program mering zouden hebben? 'Zo'n soort Oostblokconstructie bedoel je', merkt Góra droog op. 'De minister koopt in en de theaters spelen hun stukje af. Ja, natuurlijk is dat makkelij ker. Het aanbod van de regionale schouwburgen is inwisselbaar. Vergelijk ons maar eens met de programmering van Zuidplein. En met honderd andere schouwburgen in het land. Toch heeft ieder theater een autonoom bestaans recht. Want ieder publiek houdt van zijn eigen theater. Laat iedereen dus zijn eigen keuzes maken, zijn eigen beleid voeren en z'n eigen publieksbe- trekkingen ontwikkelen. Alleen de manier waarop nu geprogrammeerd wordt zou efficiënter kunnen'. Van Oort stelt het beeld van het geheel zelfstandig opererende theater wat bij: 'Er wordt al steeds meer collectief ingekocht. Dat doet de Theater Inkoop Combinatie, tegen behoorlijk scherpe prijzen. Het gevolg daarvan is datje - als je Schiedam vergelijkt met bijvoor beeld Amstelveen - ongeveer zeventig procent van de programmering ziet terugkomen. Maar die centrale inkoop schept toch ook ruimte voor specialisa tie. In het eerste seizoen kun je kijken of iets werkt. Na een aantal jaren zie je dat in vergelijking met een eerste pro grammering genres weggevallen zijn en juist andere veel meer aan bod komen. Zo vindt je tenslotte toch een eigen plekje op de markt'. En dan de hamvraag voor dit moment: De verschillen tussen llaardingen en Schiedam lijken minder groot dan gedacht; het theater aan de Schie heeft straks de attractie van het nieuwe waartegen de Stadsgehoorzaal de charme zal stellen van het vertrouwde; de concurrentiegedachte lijkt uit den boze nu Vlaardingen en Schiedam zich meer en meer bewust worden dat juist het cultuur- minnend publiek makkelijk de grenzen overschrijdt. Wat verwacht u van de relatie Vlaardingen-Schiedam? Góra verwacht dat de samenwerking waarschijnlijk soepel zal verlopen. 'In ieder geval moeten we er voor uitkij ken dat we elkaar niet net als vroeger in de haren gaan zitten. Je moet elkaar aanvullen. Grote musicals passen hier bijvoorbeeld niet. Dat moeten ze dan in Schiedam maar doen. Het zou leuk zijn als we de zaken een beetje op elkaar afkunnen stemmen'. Van Oort: 'De mogelijkheden tot samenwerking zien er goed uit. Er is in ieder geval een intentie. En we zijn natuurlijk gek als we niet op samen werking afstreven. Theaters beconcurre ren elkaar niet, maar vullen elkaar aan. Het is met theaters net als met een meubelboulevard: hoe meer theaters, hoe meer publiek'

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1997 | | pagina 145