i
C\ove.t\ Visset1
TUINVORMGGV
N G
Oostsingel 8
3112 C\& Sckiedcmi
010-4260921
I
Sim
159 Musis
In mei wordt in het Singer Museum in Laren een grote ten
toonstelling van de Vlaardingse geopend. Deze expositie
beschouwt ze als een hoogtepunt, precies als - nog tamelijk
recent- een expositie in Museum BoijmansVan Beumngen,
waar vooral de strakke driehoekige elkaar overlappende
vormen en het spaarzaam gebruik van kleur aan spraken.
Ruim vier jaar later tref ik haar aan in een opgetogen stem
ming. Een monteur is bezig om de elektriciteitskast aan te pas
sen aan de vraag van haar verschillende glasovens en de man
doet meer dan van hem verwacht mag worden. Ze is daar zeer
geestdriftig over.
Op de verbouwde zolder boven haar atelier met uitzicht over
de weilanden staat een gedeelte van het werk dat wacht om
ingepakt te worden voor de reis naar het Singer Museum. Op
de strak vormgegeven objecten, is nu de versiering die voor
heen als kleurig glasdraad rond of langs de oppervlakte werd
aangebracht, weggelaten.
Winnie werkt nog steeds aan de verfijning van haar technie
ken en zoekt naar mogelijkheden om onderdelen als blazen en
optisch slijpen samen te brengen in een enkele sculptuur. De
slanke flesachtige objecten van ruim 75 cm hoog, met in de
voet een geslepen lens en goudpoeder in het glas zijn daar een
voorbeeld van.
De verandering in benadering van materiaal en vorm is opval
lend als deze wordt vergeleken met de eenvoud van de
(fruit)schalen die tot stand kwamen in samenwerking met een
glasblazer in Bath (Zuid-Engeland)Deze kommen worden in
het Singer Museum als één object in een cirkel geplaatst met
in het midden een witte schaal, daarmee verwijzend naar een
kleurenspectrum. Een goed vormgegeven schaal wordt daar
mee op een hoger plan getild. Een opwaardering die min of
meer voortkomt uit reacties van haar publiek - onder andere
galeriehouders - die weieens opmerkten dat wat hen betrof de
grens tussen design en kunst in het werk van Winnie
Teschmacher lang niet overal even zeker te trekken valt.
Teschmacher maakt zich over de dsicussie op dit punt met al
te veel zorgen. Zeker niet tegen de achtergrond van de prach
tige en intrigerende kunstwerken die onder meer in landen als
Denemarken, Italië en Nederland tot stand komen.
Ontwerpen van spraakmakende Nederlandse glaskunstenaars
als Richard Meitner en Bert Frijns doen bovendien beseften
dat de werkenmet glas bijna onbegrensde mogelijkheden
biedt.
Voor Winnie Teschmacher bestaat er geen twijfel. Zij is kun
stenaar en ontwerpt en maakt umca's en voert daarnaast ook
opdrachten in grote oplagen uit voor fabrieken. De Bijenkort
verkocht bijvoorbeeld een vaas van haar. En daar is niets mis
mee meent de Vlaardingse omdat op die manier een goed
vormgegeven artikel betaalbaar wordt voor een geïnteresseerd
publiek.
De geblazen kommen (binnenkant wit) en de ruimtelijke
sculpturen van gebogen glasplaten laten zien dat Winnie
Teschmacher haar oorspronkelijke ideeën niet heeft losgelaten.
Dat tonen onder meer de fragiele driehoekige platen, die zon
der elkaar geen evenwicht vinden, maar getweeën een stabiel
en ruimtelijk object vormen. Toch lijkt het erop dat haar aan
dacht op dit moment meer uitgaat naar optisch geslepen glas.
Voor kunstenaar Teschmacher heeft een optisch geslepen lens
een meditatieve waarde en een magische uitstraling. Het
appelleert voor haar aan een bepaalde manier van kijken en
dat boeit haar. Een geslepen lens kan bol lijken maar het vol
gende ogenblik hol. Zij verwondert zich erover dat een simpe
le vorm dit fenomeen kan oproepen.
De geslepen objecten van Winme Teschmacher zijn dominant
aanwezig, stoer en ijdel. Ze eisen het licht op en staan het met
moeite af. Die karaktertrek is duidelijk af te lezen aan de lange
optisch geslepen pendel die schittert als een ster en zich koes
tert in aandacht. Een blikvanger waarin kleuren zich bundelen.
Overigens wordt die geaardheid in de grote schalen van gebo
gen vensterglas (1.50 m) met als middelpunt een lens van 25
cm doorsnee nog meer benadrukt door de reflectie van een
smalle tussenliggende 'goud'laag. De grote kom-vormige schij
ven rusten op een half ronde onbewerkte houten sokkel.
Daarentegen ontvangen de sculpturen van de gebogen dunne
glasplaten licht en geven dit weer af aan de omgeving waarin
zij staan. Op die manier ontstaat een grootse ruimtelijke archi
tectuur op het kleme vlak. Al eerder werden deze ontwerpen
van Winme vergeleken met de bijzondere architectuur van het
Operagebouw in Sydney, Australië.
Hoewel van het meeste werk vooraf een ontwerp wordt gete
kend, komen soms toch sculpturen tot stand die niet als zoda
nig bedoeld waren. Dmgen die je volgens glaskunstenaar
Teschmacher eigenlijk niet kunt bedenken, ontstaan zo nu en
dan bij het blazen of slijpen uit toeval en omdat het uitgangs
punt al goed was levert dat dan soms een spannend en func
tioneel object op. Ook combinaties met verschillende glasvor
men en andere materialen komen soms zoekenderwijs tot
stand. In Boymans had het optisch geslepen glas een meer pro
minente plaats gekregen ten opzicht van de kleurige detaille
ringen, in het Singer Museum zet deze lijn zich voort, maar
toch weer anders en uitsluiten doet Winnie Teschmacher in
haar werk niets. Ook geen innige verbintenis tussen glas, kera
miek en wellicht staal. Tussen licht, concrete materialen en
constructieve elementen. Precies die waaruit ook de horizon
van haar polder is samengesteld
De tentoonstelling in drie zalen van het Singer Museum in Laren,
loopt van 17 mei tot en met 22 juni 1997.
m
Co
co
en
3: