GRAFISCH CENTRUM KORENBEURS
Hans van der Sloot
177 Musis
gemeentelijke feestzaal en een concertzaal.Verder kwamen de
suggesties niet en bovendienze zijn al zo vaak gehoord.
Reeds tijdens de jaren vijftig en zestig werd de Korenbeurs op
unaniem verzoek van het Schiedamse verenigingsleven ten
algemene nutte opengesteld. Wie wilde kon tegen een geringe
vergoeding de accommodatie betrekken. Uit deze ontwikkeling
rest ons slechts het frequente gebruik door de tafeltennissers,
alsmede het gegeven dat de Korenbeurs eenmaal per jaar het
decor mag zijn waartegen het stadsbestuur z'n burgers met een
strijkje ontvangt. Dit doet het ergste vrezen als D66, goedbe
doeld, de schijndemocratie van de volksraadpleging als nieuwe
kleren voor de keizer aanprijst. Bestaat er voor de Korenbeurs -
zijnde Schiedams kostbaarste monument op de Grote Kerk na
- dan geen zinniger bestemming dan feestzaal?
Is er nieuws onder de
zon, nu D66 aan de
Schiedamse bevolking de
oproep heeft gedaan om
zich uit te spreken over
een toekomstige bestem
ming voor de Korenbeurs.
Volgens deze politieke partij
is het antwoord: ja'.
Volmondig. Maar wie zou
ook anders verwachten zo
vlak voor de verkiezingen.
Geen enkele partij wil er
immers van worden beticht
dat ze uitsluitend ten
behoeve van enige electora
le winst een paar allang ver
sleten denkbeelden
opnieuw leven probeert in
te blazen. En zeker de
democraten niet, die - na
de verkozen minister-presi
dent, na de verkozen burge
meester, na het districten
stelsel en na het landelijk
referendum te hebben afge
dankt - nu maar beslissin
gen van plaatselijk belang
willen oppijpen tot het
niveau van een volksraad
pleging. Zoals bijvoor-
beeld de vraag wat er cl
gebeuren kan en moet
met de Korenbeurs. c
Waarmee de Schiedamse
afdeling van D66 het
vliegend vaandel van de S
democraten van weleer Li-
heeft teruggebracht tot het
vlaggetje van de kaasprikker. Niets om de barricaden mee op te
gaan, maar het staat zo leuk op de borreltafel.
De eerste uitslag die de democraten de Schiedammers wisten
te ontlokken, liet zich raden: Een cultureel centrum; een repre
sentatief gebouw voor tentoonstellingen en kunstbeurzen; een
Juist omdat - in het echt - niet aan de integriteit en goede
bedoelingen van D66 behoeft worden getwijfeld, mag aan
dacht worden bepleit voor een plan dat ook al een lange
geschiedenis heeft. Het is
een voornemen van Prof.
Piet Sanders om in
Schiedam een grafisch
centrum te vestigen. Dit
zou dan een centrum
kunnen zijn zoals er ver
schillende in Nederland en
Europa hebben bestaan en
nog bestaan. Een grafische
werkplaats die aan geves
tigde en zich ontwikke
lende kunstenaars de
outillage geeft, die voor
het maken van groot of
ingewikkeld werk nodig is
of bijdraagt aan hun ver
dere vorming.
Als voorbeeld hiertoe mag
het Frans Masereel-cen-
trum dienen, dat gevestigd
is in Kasterlee; een vrien
delijk dorpje in de
Belgische Kempen. Het
landschaps- en dorps-
schoon zijn niet van een
gehalte dat het drommen
toeristen aantrekt en ook
de plaatselijke horeca is
van puur Vlaams platte
landskarakter: goed voor
een lambiek of één van de
andere beste bieren uit de
directe nabijheid, maar
niet meer dan dat.
Toch is Kasterlee een veel
bezocht oord door kunste
naars uit de zeer wijde
omgeving. Want het cen
trum herbergt een aantal grafische werkplaatsen die de kunste
naar alles bieden dat hij zich wensen kan op het gebied van
lithografie, etsen, hoogdruk en zeefdruk. Er staat een veelheid
van persen in een perfecte staat van onderhoud met daarom
heen een staf van uitvoerenden die de kunstenaar terzijde