■RH A WÊÊÊ&ÊiÊÊii pêm* m Hèt adres voor al uw zorg en Cl andere verzekeringen Mm?' grafische kunstenaars toegepaste - steendruk is de tijd sedert 1880 slechts met muizenstapjes voortgeschreden. Wel stelt ook de opzet van een dergelijk grafisch centrum een aantal bijzondere eisen. De verschillende werkplaatsen zullen in relatie tot elkaar moeten staan en ook een kleine biblio theek, een ontvangst- en een expositieruimte zijn nooit weg. Ook het Frans Masereel-centrum bundelt verschillende deel disciplines en randvoorzieningen tot één geheel. Maar, grafische kunsten beperken zich niet langer tot hoog- en zeeldruk, etsen en lithografie. Ook digitale uitingen hebben zich stevig verankerd in de beeldende kunst. Beeldmanipulatie, fotografie, audiovisuele technieken en alle mogelijke combina ties daarvan met reeds bestaande- of uit andere vakken geleen de technieken zullen deel uit moeten maken van een grafisch centrum dat zich als middelpunt van activiteiten en vernieu wingen wil profileren. Ook in dat opzicht is het goed om de blik even naar vlak over de Belgische grens te richten. Het Frans Masereel-centrum functioneert als centrum voor de 'klassieke' grafische kunsten in grote lijnen nog steeds uitste kend. Toch loopt de belangstellend langzaam wat terug omdat de mogelijkheden om zich te richten op meer actuele vormen van grafische kunst er te beperkt zijn. Een sterke pijler onder het 'plan Sanders' was indertijd gelegen in een koppeling van verschillende disciplines en opleidingsvor men binnen één centrum. Deze was er reden van dat met name de Rotterdamse Academie voor Beeldende Kunsten graag een inbreng had in de planvorming. Want de gedachte ging daarbij uit naar een zogenaamde 'tweede fase'-voorzie- ning; een accomodatie waarin afgestudeerden zich verder kon den ontwikkelen in een kader waarin kunstenaars met kunste naars en specialisten samenwerken. Die optie heeft nog niets aan aantrekkelijkheid verloren. Mits deze doelstelling ook nu overeind blijft. En dat zou betekenen dat het Schiedamse gra fisch centrum zowel op het gebied van de 'klassieke' grafische kunsten als in actuele digitale en fotografische technieken ruime mogelijkheden beschikbaar zou moeten hebben voor jonge en gevestigde kunstenaars. Enerzijds om aan hen de mid delen te bieden om zich verder te bekwamen, anderzijds om een vanuit een groot gebied bezochte werkplaats te zijn die alle faciliteiten heeft voor het realiseren van bijzondere projecten. Want behalve op ideëele doelstellingen dient de aandacht natuurlijk ook te worden gericht op de exploitatierekening. Het bieden van faciliteiten die het niveau van het bestaande overtreffen is tegelijk voorwaarde om de kunstopleidingen in de regio in dit geheel te kunnen betrekken. Natuurlijk zijn deze nog steeds geïnteresseerd in de 'klassieke' mogelijkheden. Maar de werkelijke belangstelling wordt toch pas gewekt als in een 'tweede tase-plan' mogelijkheden ter sprake worden gebracht, waarin zijzelf niet (meer) kunnen voorzien. Overigens kan ook op andere wijze een bijdrage worden ver kregen in de exploitatie en functionaliteit. Het Stedelijk Museum heeft te kennen gegeven dat er betere bestemmingen denkbaar zijn voor de museale ruimte die nu door de Kunstklassen worden ingenomen. Dat lijkt hard, maar het tegendeel is waar. Hoe verknocht de deelnemers aan de kunst klassen zich misschien ook voelen met de beeldende kunst in het St. Jacobs Gasthuis; het museum is geen werkplaats en er mag niet van worden verlangt dat ze dit desondanks toch zou moeten zijn. Het inpassen van de kunstklassen in een grafisch centrum zou meer voor de hand liggen. En nog een -aan de kunst geliëerde- instelling is een mogelijke kandidaat-onder- huurder; de artotheek die het bestaan aan het Bachplein niet tot in lengte van dagen wil rekken. Denkend aan eventuele samenvoeging van de kunstuitlenen van Schiedam en Vlaardingen in één organisatie, maakt het aannemelijk om ook eens na te denken over vestiging in een ambiance waarin kunst meer centraal staat. Eventueel met in stand houden van depen dances om niet te ver verwijderd te raken van het publiek. Rest de vraag of een dergelijk centrum, in de Korenbeurs, in Schiedam, kans van slagen heeft. In de grote regio Rijnmond zijn geen voorzieningen waarmee vergelijk mogelijk is. Hooguit kunnen enkele kleinere grafische centra worden genoemd, maar deze zijn ofwel te beperkt geoutilleerd, ofwel alleen beschikbaar voor een besloten groep gebruikers, ofwel zodanig gespecialiseerd dat de kunstenaar er slechts terecht kan voor één enkele techniek. Ooit onderhield de Rotterdamse Kunststichting een succesvolle grafische- en (apart gehuisveste) audiovisuele workshop. Dit imtiatiel kwam echter ten einde toen de 'grafische' werd geprivatiseerd. Ook daar bestond het idee om het initiatief verder uit te bouwen maar dit strandde uiteindelijk op ruimtelijke- en organisatorische problemen. De vraag of een grafisch centrum in de Korenbeurs ooit tot de realistische mogelijkheden zal behoren, is hiermee niet beantwoord. Exploitatie en financiële ondersteuning zullen nauwkeurig moeten worden onderzocht, over het invullen van luncties zal menig gesprek nodig zijn, overleg dient er te komen met de bestaande opleidingen en ook de kunstenaars waarvan een grafisch centrum het uiteindelijk moet hebben, dienen een stem in het kapittel te hebben. Slechts twee dingen staan vast: Er is een 'plan Sanders' -compleet met een eerste ontwerp en financiële opzet- dat geactualiseerd nog altijd heel aantrekkelijk lijkt, er is een ruimte voorhanden die geknipt lijkt voor het realiseren van dit plan en er zijn enkele partici panten, die met meer dan gewone nieuwsgierigheid verder zouden willen praten. En natuurlijk heeft het zin om daarbij eens aanvullend te kijken naar mogelijke externe steun voor het tot stand brengen van het digitale deel met, tot slot, een vergelijking tussen de exploitatie van een grafisch centrum in de Korenbeurs en die van een algemene bestemming. Want voor een monument als de Korenbeurs kost elke bestemming altijd geld. Welk plan door D66 ook wordt aangedragen £-*' - M," ZORGVERZEKERAAR DSW Hoofdkantoor: 's-Gravelandseweg 555, 3119 XT Schiedam, Tel. (010) 246 64 66 179 Musis

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1997 | | pagina 179