Cees Straus Musis 188 DE UiN DER Beeldentuinen zijn in Nederland geen onbekend verschijnsel meer.Vooral in de zomer zijn ze op zeer veel plekken te vinden. Vaak zijn dat de mooiste in de buurt, niet zelden hebben de eigenaren van zulke tuinen de beschikking over een boerderij of een buitenverblijt waar doorgaans een aardig lapje grond bij- hoort dat ruimte biedt voor een uitstal ling van beelden. In de allermeeste gevallen gaat het om beeldhouwkunst, sculpturen in hout, steen of staal. De meeste beeldentuinen zoeken het niet in een specialisatie, in stijl, techniek noch in materiaal. Een uitzondering op deze regel is de Vlaardinger Boomgaard die zich ver van de weg - in dit geval de Zuidbuurt in Vlaardingen - midden in het Zuid- Hollandse landschap bevindt. Rijdend of lopend op de Zuidbuurt moetje goed letten op het bordje dat aangeeft datje hier van de weg afmoet om via een met steenslag verhard pad bij een eeuwenou de boerderij te komen. Pas op het aller laatst van deze rit ontwaar je - althans in de drie zomermaanden als ook de natuur op haar mooist is - rondom de boerderij de beelden waar het hier om gaat. Ze zijn zonder uitzondering van keramiek, en nooit van marmer, corten- staal of dolomiet-steen om een paar voor beeldhouwers aantrekkelijke mate rialen te noemen. VoorVilma Henkelman, eigenaresse en organisatrice van de beeldentuin, is klei het belangrijkste materiaal in haar leven. Zelf keramiste heeft ze haar hart ver pand aan de klei. Maar ze wil zich ook graag omringen met beelden die in dit materiaal zijn vervaardigd. Waarmee ze tevens bewijst dat ze over een groot hart beschikt. Want haar eigen beelden zijn elke zomer op de tentoonstelling 'The Garden of Delight'veruit in de minder heid. Het gaat haar op de zomerten- toonstelling veel meer om het werk van haar collega's dan om haar eigen werk. 'Ik hecht er,' verteltVilma Henkelman, veel waarde aan dat de kunstwerken door de kunstenaar zelf zijn uitgevoerd, zodat idee en handeling, theorie en praktijk kunnen samengaan. Misschien is het door mijn vrouw-zijn dat ik zoveel waarde hecht aan dat begrip 'zorg'. Dat Het ging om mijn betrokkenheid met keramiek. Klei is voor mij heilige grond. Ik vind het ook zo vitaal, het vitaalste materiaal datje in de kunst kunt beden ken. Het bevat zoveel levend materiaal, het is ook het meest directe materiaal datje in de driedimensionale kunst voorhanden kunt hebben. Klei kan meegaand en zacht zijn, daardoor is het ook veeleisend. Tegelijkertijd geeft het een directe respons op je handelingen, waardoor je een helder inzicht krijgt in de materie en het werk. Je ziet ook dat lang niet iedereen dat aan kan. Je kunt in de keramiek snel mislukken, omdat het zo'n moeilijk materiaal is.' Hoewel al weer tientallen jaren bezig met keramiek isVilma Henkelman nog altijd verliefd op het materiaal. 'Ik kan zeggen dat de liefde voor de klei - zoveel is zeker, de klei, dat ben ik - en het vreugdevolle van de keramiek, mij heel erg boeit, nog steeds. Daar komt bij dat ik heel veel houd van de traditionele kanten van het vak, zoals het bedenken is voor mij een van de intrinsieke kenmerken van het ambacht voor maar negen jaar in Vlaardingen woont. Ze kwam naar Vlaardingen in 1988, nadat ze lange tijd in Den Haag een galerie onder haar eigen naam had gedreven. In dat jaar vond ze aan de Zuidbuurt een zestiende eeuwse boerderij waar een veehouder koeien en geiten hield. Alles moest worden ver bouwd om het uitein delijk tot een werkplaats met een beeldentuin te maken. Waar vroeger de geiten huisden, staan nu ovens om de kera- miek te stoken. g In 1995 was het zover t dat ze met de beelden is naar buiten kon komen, o u_ met een presentatie die ze van meet af aan niet naar de 'Vlaardinger Boomgaard' heeft genoemd, maar die de Engelse titel 'The Garden of Delight', oftewel de tuin der lusten droeg.'Ik wilde kunstenaars bren gen die zich laten inspireren door het paradijselijke. Want in het paradijselijke toont zich de ervaring. De weerslag, het werk dus, is de ervaring van het paradij selijke. Daar kun je ook de spirituele schoonheid in zien.Voor mij gaat dat voorbij aan de gebruikelijke esthetiek. Ik vind dat esthetiek tot stand kan komen via het verstand en goede smaak, dat staat los van een eventuele spirituele schoonheid. Dat is voor mij een dimen sie, die gereflecteerd wordt door de paradijselijke ervaring, om het maar eens filosofisch te zeggen. Maar ik stel het de kunstenaars niet voor als een gebonden thema, hoor, ik vind dat vrijheid van keuze voor een kunstenaar essentiëel is,' aldus Henkelman. 'Toen ik in 1995 met de tuin begon, moest voor mij de klei centraal staan. de keramiek.' De Boomgaard bestaat nog maar pas drie zomers, zoals Henkelman ook nog

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1997 | | pagina 188