f W
NIEUW
USTEN
pBSBi»r-— -
van de glazuren. Wat ik wil doorgeven, is
de klei zelf. Alleen door de klei, die
voor mij synoniem is met de aarde, kun
je tot bewustwording komen. Daarin
beschouw ik deze als samengaan van
verstandelijk inzicht naast grote liefde en
respect, maar bovenal toewijding voor
alles wat leeft.'
Om die reden, zo voegt ze er aan toe,
'zet ik in de Boomgaard alleen werk
neer dat door mensen, door kunstenaars,
zelf is gemaakt. Ik wil geen werk dat
door derden is uitgevoerd, alleen het
concept is voor mij niet genoeg.'
De Vlaardinger Boomgaard is in drie
zomers op verschillende niveaus flink
gegroeid. Ging het in 1995 nog om 17
deelnemers, onder wie bekende namen
als Norman Trapman, Michel Kuipers,
XavierToubes en Pjotr Mülller, vorig
jaar waren er al 21 deelnemers naar
Vlaardingen gekomen. Onder hen Diet
Wiegman uit Schiedam, Jan Snoeck en
Hendri van Putten. Kwamen er in het
eerste jaar van de opening zo'n 1000
bezoekers naar de tuin, vorig jaar steeg
het bezoekersaantal naar 1200, wat neer
komt op een gemiddelde van vijftig
bezoekers per weekeinde, de altijd zeer
drukbezochte opening niet meegere
kend.
'De tuin heeft nu wel de grens bereikt
van wat nog leuk is, wat het land hier
aan kan. Gelukkig kan hier geen bus het
pad oprijden. Mensen komen per auto
of fiets, of lopend, wat vanaf het NS-sta-
tion Vlaardingen-West een halt uurtje is,
langs een prachtige weg overigens.'
Deze zomer is het aantal deelnemers
gestegen tot 27. Dat is, als je de tuin
overziet, een grote groep die inmiddels
ook de aanpalende fruitbomen (waaraan
de Vlaardinger Boomgaard zijn naam
ontleend) in gebruik heeft genomen als
expositiemogelijkheid. De groep deelne
mers vallen een aantal kunstenaars op
die doorgaans niet met keramiek wer
ken. Zoals de schilderessen Karen Oude
Alink en Hendri van Putten, de laatste
die vorig jaar al het materiaal klei voor
zichtig begon te verkennen. Ook Jan
van den Dobbelsteen en Sigi
Gudmundsson zijn geen keramisten van
huis uit, maar voelen zich wel tot het
materiaal aangetrokken. Dat geldt even
zeer voor Boudewijn Payens, misschien
de meest experimentele van dit gezel
schap, en Elisabeth de Vaal die als avant
garde schilderes veel furore maakt.
Melanie de Vroom is weliswaar beeld
houwster, maar werkt doorgaans in
andere materialen dan klei. Lot
Moorrees daarentegen, die enkele jaren
geleden van de Rietveld Academie,
afdeling keramiek, kwam, heeft zich
helemaal toegelegd op de klei.'Ik heb
haar opnieuw uitgenodigd, omdat in
haar werk juist dat vreugdevolle aspect
zo aanwezig is.'
Vilma Henkelman heeft, als ze het
gezelschap keramisten samenstelt, geen
vast omlijnd programma voor ogen. 'Ik
kies puur op intuïtie, ik kijk zo breed
mogelijk rond. Ik heb natuurlijk veel in
het kunstcircuit rondgelopen.
Uiteindelijk kies je dan vaak mensen
van je eigen generatie, de vijftigers
(Henkelman is 52) en niet voor een-
dagsvlinders. Daarnaast zoek ik graag
naar jong talent. Ik heb vijftien jaar gast
lessen aan de Rietveld in Amsterdam en
de kunstacademies in Groningen, Den
Bosch en Kampen gegeven, nou dan zie
je wel het een en ander aan je oog
vo orb ij trekken
Dat de Vlaardinger Boomgaard een cul
tureel belang dient onderkent ook de
gemeente. Die geeft Henkelman uit het
potje stadsactiviteiten een bescheiden
bijdrage.'Ik hoop dat geld volgend jaar
niet meer nodig te hebben, dan zal de
tuin zichzelf waarschijnlijk kunnen
bedruipen.' Plannen voor de komende
zomers heeft ze in overvloed. Zo wil ze
over twee jaar een samenwerkingsver
band met schilderes Hendri van Putten
aangaan om één keer tot een expositie
van museaal niveau te komen.
Henkelman: 'Ik heb nu nog veel toler
antie naar jong talent, ik vind dat mijn
tuin de aangewezen plek is om ze een
kans te geven. Maar in 1999 moet het
allemaal van topniveau zijn.'
Het jaar daarop staat een omvangrijke
presentatie van kruiken en grote potten
op het programma. 'Je zult hier in 2000
een verzameling zien van potten uit de
traditionele keramieklanden als China,
Japan, Spanje, Griekenland en Frankrijk.
Als voorproefje daarop breng ik deze
zomer al een collectie gebruiksaarde-
werk uit Turkije. Dat zijn niet helemaal
antieke potten, maar ze zijn wel 'op leef
tijd', van deze eeuw, al flink verweerd en
doorleefd, heel mooi.'
En ze koestert de stille wens om Peter
Voulkos, de Godfather van de moderne
keramiek, eens zo ver te krijgen dat hij
een flinke pot voor haar ontwerpt. Maar
ook dan zal het waarschijnlijk al dat
magische jaar 2000 zijn, vooral eer het
zo ver is
De expositie 'The Garden of Delight' is t/m
eind september in de Vlaardinger Boomgaard,
Zuidbuurt 30 in Vlaardingen,geopend op
zaterdag en zondag van 12-11 uur.
Vormgever in goud en zilver
Rob van den Ham
hedendaagse modieuze sieraden,
accessoires en objecten.
Restauratie en reparatie
is de schitterende collectie
designhorloges.
Een prachtig geschenk en uniek
sieraad.
Musis-lezers profiteren van een
uitzonderlijk kennismakingsaan
bod van maar liefst 10% korting.
189 Musis