Puzzels blijken op de tentoonstelling in het Streekmuseum ook bijzonder taaie overlevers, waarin de afbeeldingen getrouw veranderden met de vigerende modetrends. In de begintijd van de jig saw slingersnede) puzzel, rond 1760, waren educatieve onderwerpen als een kaart van de wereld of een landsdeel sterk in trek. In grootmoederstijd voer den gezellige plaatjes van spelende kin deren, maar ook leertaferelen als de die rentuin en de spoorwegen de boven toon. Het lottospel, dat tussen grofweg 1880 en 1920 opgang maakte, was mede leerzaam voor grootmoe zelf. Ze diende en volwassenen van nu nog moeiteloos een beschrijving van deze spelen te geven. Anders is het met een spel als 'koekhakken'. Want wie kent nog de precieze regels van dit spel waarbij een keiharde koek in drie slagen in tweeën moest worden geslagen? Koekhakken is geschiedenis, passé, een rariteit in een boek en in een Streekmuseum. Het ver dwijnen van dit spel maakt zichtbaar dat de tijd verglijdt. Wat overblijft, is het beset dat er een vroeger is geweest. Herinneringen aan vroeger leven voort zolang het leven duurt. Kort dus. Ongrijpbaar gaan de meeste mee in het de juiste connectie te maken tussen het begin van een spreekwoord op het ene stukje en het einde daarvan op een ander puzzelstuk. Het juiste antwoord leverde dan een mooi plaatje op en was een wijsheid temeer voor aan de wand. Ringrijden, puzzels en biljart hebben gemeen dat ze enkele generaties hebben overleefd. Daarom weten ook kinderen graf, hoewel enkele hoogst persoonlijke gedachten bij benadering vastgelegd kunnen zijn op papier, foto of film. Een methode met tastbaar resultaat is het bewaren van voorwerpen. Vooral omdat deze overdraagbaar zijn op anderen. Elk object uit het verleden heeft een zekere spanning vanwege de gekende en vooral niet gekende geschiedenis. De verzamelaar Jan Anderson is vertrouwd met deze gedachte. Hij verzamelt al bijna gedurende zijn gehele leven allerlei objecten waar een kruimel geschiedenis van Nederland in besloten ligt. Volgens eigen zeggen doet hij dat niet voor 'de heb'. Anderson is minder gehecht aan de bijeengesprokkelde curiosa en antiqui teiten dan buitenstaanders denken. Ruim twintig jaar geleden stelde hij zijn collectie open voor het publiek om steeds enkele van die kruimels te laten herleven. Zoals tot en met 7 september de tentoonstelling 'Het spel is belangrij ker dan de knikkers'. Een expositie van speelgoed en spellen bijeen, die de laat ste honderd jaar opgang maakten. Huizinga schreef er al over; het spel is belangrijker dan de knikkers. Gekeken naar de letterlijke betekenis van die woorden, ligt er tevens in besloten dat niet de materialen het spel betekenis geven, maar de regels die de mens erbij bedenkt. Grootmoeder had voor haar gezin weinig materialen nodig voor een avontuurlijke middag en haar speelgoed was niet zo dynamisch en kleurrijk als dat van nu. Wel meer getrouw aan de werkelijkheid. Dat maakt ook dat veel speelgoed heel informatief kan zijn over de tijd zeil. De blikken stad op de ten toonstelling van Anderson weerspiegelt een optimistische toekomstvisie, die we ook terugvinden in populair-weten- schappelijke publicaties van vlak voor en na de Tweede Wereldoorlog en de motorrijder vertelt zelfs van z'n exacte moment van vervaardiging (Made in US Zone Germany, US PAT appl.), z'n serie (G.E. 258) en over wat op dat moment als summum van techniek gold (een 750 cc cardan-aangedreven vierpitter met liggende cilinders en een bandmaat van maar liefst 5.25 - 18). Ander speelgoed als eenvoudige tollen en bikkels vulden de verdere uren van onbezorgde speeltijd. In grootmoeders tijd bestond het kind als marketing-tar get nauwelijks, al namen Blue Band en Verkade destijds een vriendelijk voor schot op de hedendaagse, kindgerichte reclames op televisie. Een plakboek van Verkade was nog een zeer gewild object. Middenstandfamilies en beter gesitueer den verzamelden fanatiek plaatjes die de duurdere producten, zoals wasmiddelen en voorverpakte levensmiddelen bege leidden. Verkade leerde de kinderen over de natuur. Van Nelle bracht het rijm in huis, terwijl Rizla het dichter bij de grond hield met de spelregels van voet ballen en Wrigley's Chewing Gum film sterren verschafte. Dat al is bij het verza melen van Flippo's niet aan de orde. Rondneuzen op de authentiek krakende zolder van de voormalige boerderij aan 197 Musis

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1997 | | pagina 197