Uzoekt 't beste van 't beste li. VAN DER WAAL én de grootste keuze? r sK5w zu* -iïsïpSsv9ewuiK'maa' *e °m,reK 9en'"' FOTO FILM VIDEO DE VOORSTELLING BEGINT OMUUR Geen cultuur zonder drukwerk. Schiedam, Rembrandtlaan 71. Tel. 010 - 426 43 74 Wat er ook gezapt, omgeroepen of geïnternet wordt... een informatief en aantrekkelijk stuk drukwerk blijft niet te versmaden. Bijvoorbeeld rond cultuur. En bijvoorbeeld zoals het blad dat u nu leest. Dat overigens niet toevallig gedrukt is door Mercator. Want daar is zowel cultureel als andersoortig drukwerk in bijzonder goede handen. Onze voorstelling wordt dagelijks opgevoerd van ma t/m vrij van 8 tot 17 uur. U kunt gratis reserveren: telefonisch, per fax of aan ons kantoor. Drukkerij Mercator, Broersveld 17, 3111 LC Schiedam, tel.: 010-4267735, fax 010-4737805. i 0 QD K CXII03 JJ MERCATOR Musis 198 de Kethelweg brengt herinneringen en herkenning naar boven. De zolder is gevuld met oude puzzels, bouwdozen en treintjes, poppen, leesboeken en knikkers met achterin een verbazing wekkend familiespel; 'Het nieuw verma kelijk spel, genaamd de Jood'. Het stamt uit de achttiende eeuw ziet eruit als een kruising tussen ganzenbord en monopo ly. Anderson is hier soepel geweest in het stellen van grenzen aan de periode van 100 jaar. Het spel is te aantrekkelijk om niet te worden opgenomen in deze tentoonstelling. Het 'nieuw vermakelijk spel' bestaat uit verschillende vakken en een afbeelding van een Joodse bankier in het midden. Ik kijk mijn ogen uit en de conservator begrijpt mijn fascinatie. Maar, joden zijn zoals bekend eeuwen lang verdreven uit ambachtsgilden en openbare functies. Ze hebben zich uit nood ontwikkeld op het gebied van de handel, voor zover zij daar de mogelijk heid voor kregen. In Nederland is de tolerantie zeer wisselend geweest, al naar gelang de belangen die gemoeid waren bij de aanwezigheid van joden. Gedurende korte perioden in de zes tiende en zeventiende eeuw kregen joodse handelslieden een warm onthaal, pauselijke bescherming, of mogelijkhe den tot het bekleden van openbare functies. In andere perioden werden joden gedwongen tot bekering of werd hen een verblijfsvergunning voor de stad geweigerd. Het 'nieuw vermakelijk spel' is gemaakt in een periode waarin de wisselende waardering voor het joodse geloof zichtbaar en openlijk aan de orde was. Deze ambivalentie was een alge meen gegeven en werd zelfs in verorde ningen verankerd. Niemand had - ten goede of ten kwade - problemen met de kwalificatie jood'. De speelgoedfabri kanten Jumbo of MB zouden dat in deze tijd 'ns moeten proberen. Grootmoeder en de haren werden - zoals bekend - in hun spelen voorbereid op hun toekomstige functie in de maat schappij. Jongens leerden praktische vaardigheden, meisjes de arbeidsintensie ve huishoudelijke taken. De meeste kin deren van nu houden overigens deze traditionele scheiding nog steeds aan. Geëmancipeerde ouders mogen dan weieens een pop voor hun zoon of een auto voor hun dochter kopen, maar meestal loopt dit toch op een teleurstel ling uit. De kinderwereld van toen die een verkleinde afspiegeling vormde van die van de volwassenen is goeddeels ver dwenen. Ook de moraliteit heeft haar terrein vrijwel geheel verloren. Aan het begin van de negentiende eeuw kreeg een kind een centsprent als beloning voor goed gedrag. Deze prenten waren buitengewoon belerend. Een voorbeeld stellen van een ongehoorzaam kind dat de tong wordt afgesneden of de hand afgehakt, was niet ongewoon. Geen ver halen voor de democratische opvoe dingsmethoden van tegenwoordig. Tollen en overig straatspeelgoed, bestaan bijna met meer. De straat is niet langer speelterrein. Gezelschapsspellen leggen het af tegen de televisie en de jood uit 'het nieuw vermakelijk spel' is tegen woordig onderdeel van het ernstige kringgesprek op school. Wat gebleven is, is het gegeven dat alle speelgoed een afspiegeling is van z'n eigen tijd. Al kan men zich hiervan makkelijker een voor stelling maken in het Streekmuseum Jan Anderson dan voor de etalage van Bart Smit. Maar misschien komt dit omdat ook de kleine homo ludens al spelend z'n eigen 'aardigheden' wil ontdekken. Zonder zich te storen aan welke analyse of logische interpretatie dan ook, zoals Huizinga reeds opmerkte doos vooral ie A :nformatie. der Wa nJorekend met demo en (.(m en Volop parkeer gelegenheid. Donderdag koopavond. 's-Maan- dags gesloten.i

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1997 | | pagina 198