ta
kollektie Fagus:
massief gestoomd
beukenhout uit de Elzas
CL I
het waaigat
pca,;
wonen
Musis 202
Kunstenaar Braad richt zich de laatste jaren op het scheppen
van eenmalig werk. Ze creëert droomtoestanden, met mensen
in flamboyante, middeleeuws aandoende kostuums van flu
weel en nep-hermehjn, maar ook met lampenkappen die
dienst doen als japon of hoofddeksel. Een plumeau kan daar
bij zowel teken van welstand zijn of onderworpenheid en
tevens leveren in haar scheppingen aluminium afvoerpijpen
en meters transparant plastic betoverende creaties op.
Drama en uitbundige vrolijkheid, ze leveren beelden op die
lijken te zijn weggelopen uit de Italiaans Commedia dell Arte
en het Venetiaans carnaval.
Annette Braad verbindt aan haar expressie geen ingewikkelde
filosofie. Want wat moet ik nou eigenlijk duidelijk maken,
vraagt zij zich af. 'Mijn performances vertellen waar mijn
schilderijen over gaan en de schilderijen maken duidelijk wat
ik in mijn evenementen wil zeggen'.
Als toeschouwers na afloop zich de ogen uitwrijven en zich
afvragen; 'was het echt wat ik zag of speelde het zich allemaal
af in mijn fantasie', dan is het doel van kunstenaar Braad
bereikt.Verwarring scheppen, verlangen oproepen naar meer
en tevens het kader te geven waarin het beeld dat voorbij
trok vast wordt gehouden en kan worden uitgebreid met een
eigen interpretatie, daar draait het allemaal om.
Annette Braad wordt aangetrokken door groepswerk maar
staat toch, vreemd genoeg, het liefst aan de kant als het spek
takel werkelijk losbreekt. Zij is toeschouwer en kijkt net als
de Franse dichter Rimbaud naar de parade die langs trekt.
'Ogen halfzacht als de zomernacht, rood en zwart, pimpel
paars, staalblauw met sterrespikkels van goud; vervallen
gezichten, vaal, bleek, verhit met hese grapstemmen!'.
Regelmatig werkt Annette Braad samen met schoolkinderen
en volwassenen en dat levert uiteenlopende resultaten op. Zo
liep er vorig jaar door Vlaardingen een wandelende schilderij
en tentoonstelling, samengesteld uit werkstukken van basis
schoolleerlingen. Kregen in een workshop 'bodypaint' jonge
ren een kleurrijke huid met een
bijzonder dessin en werd met jonge
kinderen een trafohuis beschilderd.
Vormgeefster Braad is bij dit alles
de animator. En daarom valt het
des te meer op dat zij op foto's bij
artikelen over de evenementen,
meestal staat afgebeeld als een een
ling. Met kinderlijke nieuwsgierig
heid en als een observerende bui
tenstaander is zij niet iemand die er
direct bij betrokken is.
Voor de openingsact tijdens het
Festival van Elartelust in 1996
maakte Annette Braad samen met
ontwerpster Gré van den Berg
meer dan honderd kostuums. Ruim
drie maanden lang bedachten,
knipten en naaiden beide vrouwen
van 's morgens vroeg tot 's avonds
laat, de meest extravagante kleding.
Het uiteindelijke resultaat was te
zien in de 'Parade van de Razende
Grimas' een optocht die op het
publiek een verpletterende indruk
maakte.
Tromgeroffel en kletterende gelui
den vergezelden piraten, octopus
sen, vlindervangers, een gekooide vrouw en overdreven
schoonmakers in een bijzondere processie die genoemde
dichtregels van Arthur Rimbaud tot leven wekten.
Overigens betekent 'eenmalige voorstelling' voor Annette
ook echt eenmalig. Het bewaren van attributen of kostuums
is voor haar niet relevant. Foto's of video's als herinnering
zijn niet nodig. Zij slaat het allemaal op in haar herinnering
en laat op gezette tijden het hele spektakel weer voor haar
gesloten ogen langs komen.
Nog steeds put zij inspiratie uit de beelden van de Razende
Grimas. Op haar doeken worden die weer tot leven gewekt
door middel van verf, houtskool en pastel. Geen lieflijke inne
mende figuren, maar vaak mismaakten en gedrochten. Waar
die voorkeur vandaan komt weet Annette niet. Toch bena
drukt ze dat haar kijk op het leven beslist niet negatief is.
Ook tijdens haar werkvakanties in Portugal ontstaan geen ste
reotiepe zon-, zee- en zandschilderijen met warme tinten.
Niet het land trekt haar zozeer maar wel het feit dat zij in de
zon kan schilderen. Geboeid kan ze in
Portugal ook bedelaars en mismaakten
observeren. Kijken naar hun houding en
uitstraling. Hoewel ze zich niet betrokken
voelt bij hun bestaan vindt zij er wel inspi
ratie in.
Kreatief toe te
passen in alle woonruimten.
Wilt u eens een andere wind door uw
huis laten waaienWaai dan
eens bij ons aan, deze kollektie heeft
verrassende mogelijkheden.
axDairfmüari
Markt 57 Vlaardingen Tel. 010 - 434 36 85
De schilderijen die zij maakte naar aanlei
ding van de dood van Fellini, tonen de
meester zelf. Geflankeerd door de bizarre
figuren uit zijn films. Ook portretten uit
een eerdere serie verwijzen naar de film
en theaterwereld. Hierin vermijden ontoe
gankelijke en enigszins arrogante personen
rechtstreeks oogcontact met de toeschou
wer. In zichzelf gekeerd zijn het volgens de
maakster bestaande en fictieve personen die
proberen door hun uitstraling het publiek
te imponeren.
Annette Braad startte het nieuwe jaar met
het vaste voornemen haar vak nog ambiti
euzer aan te pakken. Ze wil zich meer pro
fileren, maar voor de rest zal veel bij het
oude blijven. Wat voor Braad betekent; wat
wegdromen 'onder een purperen hemel in
de bruine zon, twee Moren zien met sluiers
in hun hand en een fanfare horen ter ere
van de schaar, die trouwt met de vinger
hoed, want ze houden van elkaar'