m
/fw
mmmm
O
III
1 I
a a
lliiiililf
Dick van der Lugt
Hèt adres voor al uw zorg en
andere verzekeringen
"Wife
Jaarlijks wordt de goddelijke rust van Hof en Oranjepark
verstoord door een Festival. Dat Festival heet Hot van
waarbij op de plaats van de puntjes elk jaar een
nieuw woord verschijnt. Dit jaar is dat 'Dolage', een
woord dat mijn woordenboek (Van Dale, negende druk,
1970) omschrijft als: moerassig of drassig stuk grond, plaats
waar de bodem niet vast is.
Eenenvijftig weken regeert in het park de ruisende wind, maar
die afwijkende week verrijst op de weide tegenover het die
renasiel een tentenkamp, 's Middags en 's avonds kan het volk,
uitgeput van de vakantie in de Bourgogne, er zich laten amu
seren door toneelspelers, muzikanten en andere kunstenma
kers. Maar let op: het festival biedt geen ij del vertier, want het
heeft kunstzinnige pretenties.
Men treft er geen Marco Borsato en Gerard Joling aan, André
Rieu zoekt men er tevergeefs, zelfs Youp van 't Hek is niet
welkom; nee, er treden personen en groepen uit binnen- en
buitenland op, die iets te vertellen hebben. Bijvoorbeeld dat
het leven hier op aarde maar een treurige bedoening is. Dat
moet wel kunst zijn, want volgens de minder kunstzinnige
vakbroeders is het leven één groot feest; mits men regelmatig
uit zijn dak gaat.
Wat in vredesnaam doet dan op vrijdag 22 augustus zoiets
ordinairs als een Avond van het Sterke Verhaal op het Hof van
Dolage? Het sterke verhaal heeft toch de literaire kwaliteit van
Dik Trom? Het dient toch om de verveling te verdrijven of
een meisje te imponeren met het ultieme doel haar in bed te
krijgen. Of het dient (men denke aan visserslatijn) het mooie
doel om de echtgenote thuis te verzoenen met de niet afge
sproken, te lange, dus verdachte afwezigheid van de vissende
echtgenoot.
Neem het bekende verhaal 'De boodschap op de spiegel'. Dat
luidt als volgt: Een jongen ontmoet een meisje op een leestje
en gaat met haar naar bed. Als hij de volgende ochtend wakker
wordt, is het meisje verdwenen. Op de spiegel in de badkamer
is met lipstick geschreven 'Welkom bij de Aidsclub'. Is dit nu
literatuur? Uit de pen van C. Joh. Kieviet zou het nooit
gevloeid kunnen zijn, maar elke leraar Nederlands zou het ook
schrappen van een leeslijst die gedomineerd wordt door een
titel als Jan, Jannetje en hun jongste kind (Potgieter).
Dus wat is het nu: pulp of literatuur? Waarom vertellen men
sen eigenlijk elkaar dit soort verhalen? Zijn ze waar gebeurd of
komen ze uit de duistere spelonken van onze ziel? Dat lijken
mij interessante vragen om te bewaren tot 22 augustus. En
mocht de avond tegenvallen: na afloop is er altijd nog het ter
ras met interessante ontmoetingen. Mensen met een badkamer
zij gewaarschuwd
M|
Vrijdag 22 agustus, 20.00 uur
'De Avond van het Sterke
Verhaal' - 'De kroeg van de
Sterke Verhalen'/spiegeltent
(entree 15,-)
In de 'Kroeg van het Sterke
Verhaal' staan de Broodje Aap-
verhalen of 'Urban Legends' cen
traal. Wie kent niet het verhaal
dat Coca Cola roest kan verwijde
ren? Gespreksleider Dick van der
Lugt (o.a. Salon de Harmonie)
praat met gasten over dit onder
werp. Te gast zijn onder andere:
Peter Burger (o.a. De Wraak van
de Kangoeroe en De Gebakken
Baby) en J.P. Schravendijk
(auteur van Produktgeruchten.
Met muzikale en theatrale bijdra
gen van Cornelis Pons, Mare
Eikelenboom, Maurice de Jong.
In de pauze wordt de film 'The
Adventures van de Baron van
Munchhausen' vertoond (Eric
Idle/Terry Giliam). En de win
naars van de wedstrijd 'Wie ver
telt het sterkste verhaal' dragen
hun bijdrage voor. De steeldrums
van 'De Nazaten van Prins
Hendrik' zorgen voor een swin
gende afsluiting voor bezoekers
van De Avond van het Sterke
Verhaal.
ZORGVERZEKERAAR
DSW
r& ïx i
A
X> A"
Hoofdkantoor: 's-Gravelandseweg 555, 3119 XT Schiedam,
Tel. (010) 246 64 66
249 Musis