WAT IS ER NU WAAR VAN DE STRIJD OP L
"KOLPABAD" VLAARDIMGEN
Kunstestafette '97 SohiedamlVlaardingen
DE SALON "HET DUEL"
Goed voor een Bad 0.55
Musis 278
Gemeentelijke Overdekte
en Onoverdekte Zweminrichting
AAN GARDEROBE AF TE GEVEN
Geldig op de dag van afgifte
e overlevering wil dat
Schiedammers en Vlaardingers
elkaar naar het leven staan. Dit
ondanks - of misschien juist
dankzij - het gegeven dat in de
loop van de geschiedenis generaties van
Schiedammers met Vlaardingers zijn
getrouwd, dat een meerderheid van
Vlaardingers, althans zij die ter wereld
zijn gekomen in het algemene- of
katholieke ziekenhuis 'Schiedam' als
geboorteplaats in hun paspoort hebben
staan of langdurig de schoolbanken met
elkaar hebben gedeeld. Zoiets vraagt
om verzet. Temeer daar beide steden
aan de Maas in het verleden zo hemels
breed leken te verschillen. Vlaardingen
was de Calvinistische vissersstad bij uit
stek. De belangrijkste van Nederland
bovendien. Stug en streng in de leer
zoals de meeste plaatsen waarvan de
bevolking zich niet anders dan afhanke
lijk kon stellen van Gods goedertieren.
Een stad die tot na de Tweede
Wereldoorlog lang vasthield aan tradi
ties en klederdracht en waar pas laat
werd besloten tot het toestaan van
openbaar vermaak op zondag.
Schiedam daarentegen was de jenever-
stad en poel van verderf en verwording.
Schiedam had - aan het eind van de
negentiende eeuw - bordelen en kroe
gen bij de vleet. Een stad waar de
roomsen een zware stem in het kapittel
hadden, waar het industriekapitaal
heerste en jaarlijks veemarkten en de
kermis werden gehouden die tot ver in
de omtrek bekend stonden als openbare
drankgelagen. Vlaardingen oogde fris en
proper - de korte tijd dat de vangsten
werden aangevoerd en verwerkt daar
gelaten. Schiedam lag allerwegen onder
een voortdurende walm waarin de zure
damp van afgewerkte spoeling, alcohol
en de benauwende rook van vette
steenkool hoofdbestanddelen waren.
Vlaardingers kwamen niet graag in
Schiedam - heette het - terwijl de
D