tggj£ illlC Margreet Feenstra Muziek en beel dende kunst vor men een eenheid voor de Vlaardingse toon kunstenaar en galeriehouder Ton Stolk. De expositie 'Aan Schouwman' noemt hij een meer bijzondere, omdat hierin de relatie tussen beide kunsten een zeer directe is in het werk van Angelique Schouwman - Van Loon, de schoon dochter van een eertijds bekend musicus die werk te in de late Nederlandse, romantische traditie. I familieleven, dat eveneens laat tot ont wikkeling kwam. Pas in 1956 (Schouwman was toen 54) werd een zoon geboren. Hans Schouwman maak te echter zoveel mogelijk tijd vrij voor de muzikale opvoeding van zijn enige zoon en leerde hem fluit spelen voordat hij in 1967 stierf. Schouwman junior was op dat moment slechts elf jaar oud. Hij herinnert zich: 'De week was geheel gevuld met muziek. De zanglessen van ma en de zang- en pianolessen van pa werden alleen onderbroken door repeti ties voor concerten met andere musici. Als er geen muziek te horen was in huis, was Pa bezig met het uitwerken van 'nieuw' gevonden muziek. Het was zijn werk en hobby tegelijk.' Tijdens zijn leven verzamelde Hans Schouwman muziek en bewerkte door hem 'herontdekte' stukken uit de zeventiende en achttiende eeuw naar toenmalige inzichten en instrumen- tering, al ging hij niet zover als Carl Orff met zijn Carmina Burana, die overigens juist in die periode werd 'ontdekt' door een groter en door barokke en middeleeuwse muziek en geschiedenis gef ascineerd publiek. Na zijn dood nam een aantal musici in 1968 het initiatief om een stichting op te richten, die zich ten doel stelde, de vele oude werken die Schouwman her en der in Europese bibliotheken had opgedaan en bewerkt, uit te geven. Alweer vierentwintig jaar geleden kreeg de Hans Schouwman Stichting hiervoor de Visser Neerlandia Prijs, mede als posthuum eerbetoon aan de naamgever. De roem was echter slechts van korte duur, mede misschien door de opleving van de aandacht voor oude muziek vanaf de jaren zeventig, waarbij gestreefd werd om in instrumentering, notatie en techniek, de oorspronkelijke bedoeling en klankkleur te benaderen. De draailier en het portatief, de vedel en de krom hoorn werden opnieuw ontdekt en met verve tot klinken gebracht. Sterker nog, het zoeken naar authenticiteit ontwik kelde zich tot een eigen vorm die zich tot op de dag van vandaag in een groot publiek mag verheugen. De muziek rond Schouwman is daar door steeds zachter gaan klinken. De Vlaardingse toonkunstenaar Ton Stolk betreurt dit, maar realiseert zich tegelij kertijd dat de opvattingen over het (mogen) bewerken van 'opnieuw gevon den' muziekstukken sterk zijn gewijzigd. Schouwmans visie is achterhaald. En Stolk vindt daarin de legitieme verkla ring voor het dovende licht rond de Hans Schouwman (1902- 1967) was een drukbezet en veelzijdig man. Hij speelde piano en klave cimbel, zong en componeerde. Misschien dat hij daarom pas op latere leeftijd trouwde met een toon- kunstenares. In het huishouden van de artistieke Schouwmans stond de muziek centraal. Op de tweede plaats kwam het Musis 296

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1997 | | pagina 296