ALS IK EERLIJK BEN ZEG IK DAT LIMBURG EEN MOOIE STREEK IS MAAR JA..., ZOIETS ALS DE NIEUWE WATERWEG IS ER NIET mi- en verkoop Én oudecurie verzame [waardige en antiquarische boeken Musis 302 Hij vindt dat de havenwerken in zijn schilderijen veel meer zijn dan alleen entourage, al wil de kijker dat er graag in zien. 'De kenner haalt de plek er dadelijk uit. Hier zie je de Kop bij Hoek van Holland, daar rijst de Rijnhaven achter het schip op. De Waalhaven en de Wilhelminahaven in de richting van Schiedam zijn ook direct herkenbaar, terwijl zo'n contai nerschip op geen andere plek thuishoort dan bij de containe roverslag. Ja, het topografische element is erg belangrijk voor mij. Ik zoek voortdurend naar markante gezichtspunten, zodat de voorstelling herkenbaar is.' Om er meteen aan toe te voe gen: 'Maar ik zit ook graag op de Nieuwe Waterweg. Die is zo schilderachtig. Daar gaan de elementen spelen. In de havens zie je kranen en allerlei technische installaties, maar op de Waterweg zie je de wolken, het water, dat continu veran dert.' Van Rikxoort heeft, zo blijkt uit zijn tentoonstelling in het Visserijmuseum in Vlaardingen, een specifieke belangstelling voor het grote zeeschip zoals dat sinds de jaren vijftig is gebouwd. Oude, vooroorlogse en negentien de eeuwse schepen die zoveel nos talgische gevoelens wekken, zal hij zelden tekenen. 'Die moderne schepen zijn van deze tijd. Met zeilschepen heb ik het moeilijk, die kan ik zelden zien. Dan grijp je terug op oude kaarten of foto's, en dan mis ik de steer erbij.Ja, je kunt naar Sail in Amsterdam gaan, maar dat is voor mij veel te toeristisch. Ik zie me daar niet een uur in de rij staan om zo'n schip met nog een paar honderd andere mensen te bezichtigen. Daar is totaal geen sfeer. Ik vind dat overigens wel prachtige schepen, hoor. Ik houd ook van die vroege stoomschepen, die zijn vaak prachtig van lijn. Als ik ergens in het buitenland ben en er ligt toevallig zo'n clipper, dan zie je mij meteen mijn schetsboek tevoorschijn halen. Maar ik ga er niet voor in de rij staan.' Behalve in zeilschepen ziet hij ook weinig in de allernieuwste genera tie schepen. Het type catamaran waarmee de Stena Line de passa giers van Hoek van Holland naar Harwich overzet, dat vindt hij veel te sfeerloos. 'Ik vind hem imposant, maar ik moet er wel aan wennen. Vergeet niet dat ik de Beatrix (de voorgan ger - CS) heel goed heb gekend, ik heb er regelmatig een oversteek mee gemaakt omdat ik het een mooi schip vind en hem veel wilde tekenen. Die had echt nog de uitstraling van een cruiseschip. Het nieuwe schip van de Stena is een luxe vervoermiddel, dat zeer snel vaart, keurig op tijd en dus heel economisch. Maar aan het schip zelf is weinig te zien. Dat merk ik vaker, architectuur in de scheepsbouw is snel aan het verdwijnen. Als je nu eens kijkt naar zo'n steenkolenbootje dat in het museum wordt geëxposeerd, dan is dat toch veel mooier van lijn. Dat is een heel slanke boot waaraan veel is af te zien.' Hoewel Van Rikxoort over publieke belangstelling niet hoeft te klagen, ziet hij in het maritieme schilderen geen reden van bestaan. Mede daarom is hij ook altijd in het reclamevak bezig gebleven. Als ontwerper van verpakkingsmateriaal bij een fabrikant van reinigingsmiddelen zit hij goed in het werk. 'Die markt verandert zo snel, daar kan ik voorlopig nog wel even mee uit de voeten. En wat het maritieme schilderen betreft, het publiek schrikt nog vaak van mijn hoge prijzen. Die zijn ook weer het gevolg van het feit dat ik er niet van hoef te leven. Ik stem mijn prijzen af op wat ik zie bij colle ga's. En dan zijn scheepsschilderijen behoorlijk duur, dat zie ik zelf ook wel. Maar anderzijds, als ik ze voor een honderdje of wat kan verkopen, dan ben ik er ook niet gelukkig mee. De mensen mogen voor iets goeds toch wel wat over heb ben?' Dat zijn werk goed is, daar is Van Rikxoort van overtuigd. Het steekt hem des te meer dat hij nog niet is uitgenodigd om lid te worden van de Nederlandse Vereniging van Zeeschilders. In die club zitten schilders als Jaap Ploos van Amstel, Hans Eschauzier, Paul Overhaus en WimVaarzon Morel, die hun sporen als zeeschilders al ruimschoots hebben verdiend. Van Rikxoort: 'Als ik hun werk bekijk, dan merk ik dat ik een eigen invalshoek heb. Die pure havenimpressies, die niet gecombineerd worden met andere zaken, het realisme met de haven als achtergrond, dat zou een eigen geluid in de vereniging zijn. Wat dat betreft ziet Van Rikxoort zich ook in een traditie staan.'Mijn voorbeeld is Jan Bosboom, de Rotterdamse havenschilder die onlangs is overleden. Hij was ook een schilder van realistische voor stellingen met sfeer er in. Wat dat betreft heb ik iets door te geven vanuit het verleden naar het heden. Het zijn toch tijdsbeelden, beelden van wat er nu speelt.' De expositie 'Contrasten' met maritiem werk van Ronald van Rikxoort is tot en met 28 september te zien in het Visserijmuseum, Westhavenkade 53-54 in Vlaardingen, geopend dinsdag tot en met zaterdag 10-17 uur, zondag 13- 11 uur. Van Rikxoort exposeert in de maand september ook in het hoofdkan toor van de firma Nauta Dutilh in Rotterdam. 'Hoogstraat 53 - 3131 'BL 'Vlaardintjen Telefoon (010)434 7152 Telefax (010)435 1122 Openingstijden: dinsdag t/m zaterdag van 12.00 tot 17.00 uur

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1997 | | pagina 302