321 Musis
van de aarde en de natuurwetenschappe
lijke onderzoeken te verbinden met de
wetenschap van geestelijke verschijnse
len, begon voor Zoeteman een adembe
nemende ontdekkingsreis die zo ver
wacht hij, nooit zal eindigen. Hij gaat
uit van het gegeven dat de aarde een
ingewikkeld levend organisme is dat
wordt bevolkt door wezens als engelen,
kabouters en elfen. Een gevolgtrekking,
die voor mensen die alleen geloven in
wat ze zien, moeilijk te aan
vaarden is. Zoeteman weet
dat veel personen om zijn
visie moeten lachen, maar
vraagt hen toch kennis te
willen nemen van zaken die
in eerste instanties raar en
vreemd over komen. In
Gaiasofie legt hij de lezer uit g
hoe deze wezens in het orga-^
nisme van aarde functioneren-g
en welke geestelijke wezens
met haar levensfuncties zijn qj
verbonden. Hij pleit niet
voor verafgoding van die fi
wezens, maar wel voor lc
bewustwording en respect,
omdat deze - voor niet-helderziende
mensen onzichtbare energiën - ervoor
zorgdragen dat de natuurwetten er zijn;
'Vroeger hadden mensen een verbinding
met deze wezens. Rituelen als dankda
gen voor het gewas waren gebruikelijk
in agrarische gemeenschappen. De hui
dige bewoners van Moeder Aarde ken
nen geen dankbaarheid meer voor wat
de natuur schenkt. Laten we niet denken
dat we voor die onachtzaamheid nooit
de rekening gepresenteerd krijgen.'
Zoeteman staat niet alleen in zijn over
tuiging. Het aantal uitgaven dat de afge
lopen 30 jaar over dit en aanverwante
onderwerpen, de boekhandel bereikte is
enorm.
In zijn laatste boek 'Over Moeder
Aarde', staan een twaalf tal interviews.
Het zijn openhartige gesprekken met
personen die met respect en aandacht
met de aarde omgaan. In het boek
komen vaak goed opgeleide mannen en
vrouwen aan het woord die onder ande
re bezig zijn met geestelijk herstel van
bossen of werkzaam zijn op een biolo-
gisch-dynamische tuinbouwbedrijf. Ook
de in de jaren 70 beroemd geworden
schilder Johfra, meta-realist, wiens werk
wereldwijd zeer bekend werd, maar
door musea wordt geweerd vanwege het
esoterische karakter, komt aan het
woord. Het boek geeft de zienswijze
weer van mensen die zeer betrokken
zijn bij de natuur. Eenlingen vaak die
zich te weer stellen tegen de teloorgang
van de aarde. De Schepper, aura's, aarts
engelen, Rudolt Steiner, chakra's, ether-
vuur en luchtgeesten ze passeren alle
maal de revue en laten de lezer vaak
achter in verwondering en met talloze
vragen.
Want geconfronteerd met de dagelijkse
realiteit blijft de vraag waar en hoe die
omslag die Zoeteman voor ogen staat
tot stand moet komen. Voorlopig lever
den VN conferenties over het milieu zo
goed als niets op. Van de afspraken die
vijfjaar geleden werden gemaakt op de
eerste top in Rio de Janeiro is te weinig
terecht gekomen en de onlangs gehou
den milieutop in New York waar 170
landen hun zegje deden, eindigde in een
debacle voor wat betreft financiële toe
zeggingen voor hulp aan ontwikkelings
landen. De doelstelling van de EU om
de uitstoot van C02 in het jaar 2010
terug te brengen met vijftien procent
moet voor een deel nog met concrete
maatregelen worden ingevuld. Voor
Amerika gaat dit streefgetal veel te ver.
Terwijl juist de Verenigde Staten waar
vier procent van de totale wereldbevol
king leeft, verantwoordelijk zijn voor
een uitstoot van 20 procent. En dit per
centage zal ongetwijfeld stijgen in dit
land dat het bestaansrecht van kleine
auto's ontkent, geen beker cola wordt
gedronken zonder een berg van ijs erin
en het gebruik van electrische apparaten
buitenproportionele vormen heeft aan
genomen. De energieconsumptie van
één nacht Las Vegas staat gelijk aan het
totale verbruik per etmaal van een derde
wereldland als Marokko, dat toch zeker
niet tot de allerarmste en allerachterlijk-
ste kan worden gerekend.
Aan de andere kant van de oceaan, in
Lilliputland is meer aandacht voor het
milieu. Bedrijven werken min of meer
actief mee en ook de burgerij spant zich
in bij het gescheiden inzamelen van
afval. Maar nog steeds belandt de helft
van de acht miljoen ton huishoudelijk
afval in de vuilniszak. En ook in
Schiedam en Vlaardingen gaat nog steeds
de aandacht uit naar economische groei.
Dat dit ten koste gaat van de natuur
doet er kennelijk niet toe.
Minister De Boer van VROM schreef
het voorwoord in Zoeteman's boek
'Pioniers gevraagd'. Daarin stelt ze vast
dat het geen gebruikelijk boek is dat
haar ambtenaar schreef. Hoewel het veel
raakvlakken heeft met de
beleidsterreinen van het
Ministerie van VROM gaat het
verder dan dat.'Een inspireren
de visie, die een zuurdesem kan
vormen voor onze dagelijkse
inspanningen om ons nage
slacht in staat te stellen keuzes
te maken voor de toekomst.'
Ondanks de problematiek die
in het boek wordt behandeld is
het niet allemaal kommer en
kwel. De verandering zit er aan
te komen, meent de auteur. Hij
heeft ervaren dat het steeds
vaker voorkomt dat hoogopge
leide jongelui niet meer zo nodig hoe
ven door te stoten naar de top. Een aan
vaardbare werkdruk en tijd voor meer
cultuur wordt belangrijker geacht.
Lagere inkomsten worden op de koop
toegenomen. Ook verwacht Zoeteman
een radicale omslag in denken omdat
mensen, via allerlei systemen als Internet
zich rechtstreeks kunnen informeren en
uitspreken. Van kuddedier naar
autonoom gemeenschapslid. De burger
zal wakker worden, stelling nemen en
steeds minder gebonden zijn aan religie
of aan een overkoepelende structuur, dat
weet hij zeker; 'Zo zijn we allen op weg
naar zelfverwerkelijking.'
Sceptici zullen misschien hun schouders
ophalen over deze utopie.
Inderdaad kan de omslag niet met een
handomdraai door de overheid worden
geregeld, schrijft Zoeteman in Pioniers
gevraagd. De verandering echter al wel
bij de enkeling beginnen.
Hij nodigt mensen, die het nut inzien
van het afbreken van de eenzijdige
materialistische gelukshorizon uit, mee
te denken over het bewoonbaar maken
en houden van de aarde. Mensen met
respect voor de aarde, die willen werken
aan een nieuwe samenleving voor vol
gende generaties; 'Laat die pioniers maar
komen.'
Publicaties van Kees Zoeteman
Gaiasofie 1991.
Pioniers gevraagd 1995
Over Moeder Aarde 1996