DE ARTOTEEK: 3 3 33 337 Musis De Artoteek Schiedam barst van de plannen over hoe het aantal leners van de instelling moet worden vergroot en hoe het publiek meer en anders bij de kunstuitleen kan worden betrokken. Momenteel zijn er ongeveer 270 leners. Schiedam ligt daarmee onder het lande lijk gemiddelde en daarin moet en kan verandering komen. Het lenen van kunst verplicht immers tot niets en maakt voor minder dan honderd gulden per jaar de woonomgeving alleen maar mooier en interessanter. In feite is de kunstuitleen een logisch vervolg op de bibliotheek en de discotheek; een cultu rele voorziening waar veel meer mensen gebruik van zouden maken als ze wisten hoe leuk en hoe makkelijk het lenen van kunst is. En ook datje het kunst werk kunt omwisselen wanneer je erop bent uitgekeken, of dat er geen limiet is aan de kostprijs van het werk. Net zo min als de bibliotheek een verschil maakt tussen goedkope en dure boeken, wetenschappelijk werk of een detective voor een avond onbekommerd lumme len. Een hinderpaal is de huisvesting van de Artoteek in een oud schoolgebouw aan het Bachplein. Onbekend maakt onbe mind en derhalve zou de artotecaris Julia Snikkers graag verhuizen naar een pandje in het centrum van de stad. Het maakt feitelijk niet uit hoe of wat en liever vandaag nog dan morgen. Zijn steden als Schiedam a-cultureel. Je zou het haast denken wanneer je de cijfers van de artoteek en van reguliere exposi ties ziet. Dagen met maar een handvol of geen bezoekers zijn in het Stedelijk Museum en Paulus geen uitzonderin gen, de zomertentoonstellingen in Vlaardingen behoeven nimmer rekening te houden met een stormloop van kunstlustigen en zowel het Visserijmuseum in Vlaardingen als de Gekroonde Brandersketel in Schiedam moeten knokken om het bezoekersaan tal op peil te krijgen. Hoe komt het dan dat 'volkse kunstmanifestaties zoals de Kunstbeurs, de Hof van Spektakel en Het Duel in het te slopen Vlaardmgse Kolpabad kennelijk wel die belangstel ling krijgen, die de reguliere instellingen moeten ontberen? Het Duel presteerde het zelfs om in de eerste acht uur na de opening zevenhonderd mensen te trek ken. De talrijke aanwezigen bij de ope ning, de groepsbezoeken en de mensen die zomaar naar binnen liepen zonder het aangeboden kaartje aan te pakken niet meegerekend. Wie het weet mag het zeggen. De politiek staat intussen echter niet te springen om de kunstuitleen die forse financiële injectie te geven waardoor een andere, comfortabele en meer publiekgerichte behuizing tot de directe mogelijkheden behoort. Want er zijn meer instellingen voor de verbreding van de belangstelling voor kunst en cul tuur die om forse bijdragen vragen. Als we het bedrag dat Schiedam in de vorm van jaarlijkse bijdragen voor de cultuur beleving neertellen op de denkbeeldige schaal van het grote- en grotere steden beleid, dan behoort Schiedam zonder meer tot de 'echte grote steden'. En dan hebben we het nog niet over de directe investeringen. Want na het theater, het Nederlands Gedistilleerdmuseum, het onontkoombare herstel van DeWalvisch is en petit comité inmiddels ook het prijskaartje bekend dat aan het plan hangt om de loop weer in het Stedelijk Museum te krijgen. Onder het motto dat leven in de hedendaagse maatschap pij slechts mogelijk is op basis van een marketinggerichte aanpak wordt gezinspeeld op een brede publieksbenadering als uitgangspunt voor een assorti van leuke dingen voor de men sen. Genoemd worden eigen tijdse voorzieningen zoals een koffiekamer - voor de bezoeker die in het immense gebouw de weg is kwijtgeraakt of zich urenlang in opperst kunstgenot van de ene imposante expositie naar de andere heeft begeven - een loopbrug dwars door de aula en - natuurlijk - de cultu rele kado(cadeau)shop in navolging van al die andere musea, waar een gewone aan steker of zaklantaarn al gauw voor het dubbele van de gewo ne marktprijs over de toonbank moet omdat het slimme muse um er anders dan de gewone sigarenwinkelier, de naam van de ontwerper aan weet te ver binden. Het bedrag dat hier mee gemoeid is ligt boven de zestien miljoen, zo wordt gefluisterd, en stilzwijgend wordt het museum daarvan binnenkort meer dan een miljoen toe gestopt om in ieder geval te plannenma kers te kunnen uitbetalen, want de inge huurde krachten die moesten bedenken dat het achttiende eeuwse orgel zich in de museumaula op een hoogst ongeluk kige plaats bevindt, zijn niet de goed koopste geweest. Nu beseft iedereen dat het scheppen en in stand houden van een gezond cultu reel klimaat geld kost. Toch is het aan de andere kant begrijpelijk dat de politiek graag wil weten hoeveel mensen nu fei telijk cultureel deelgenoot zijn en wat het effect van al die inspanningen is op die steeds maar weer lyrisch bezongen toeristische markt, waarvan de meest hooggespannen verwachtingen bestaan, mits Schiedam natuurlijk maar wil investeren. En dat laatste breekt de Artoteek op, nu gesproken moet worden over een betere huisvesting en binnen enkele jaren zelfs over het gehele voorbestaan van de kunstuitleen. Het is geen geheim dat de bezoekersaantallen van de Nieuwe Palmboom, de Gekroonde Brandersketel en het Stedelijk Museum bitter tegen vallen en vele malen lager zijn dan werd gehoopt en gesuggereerd. Dat drukt de stemming. Ook in de politiek. Want het grote - geldbrengende - bezoek van buiten blijkt nu eenmaal niet te komen voor het museum, hoe graag we dat ook anders zouden zien. Dat komt voor de koopjes, de gezelligheid, de drukte en zolang het kleine winkeltje van de Coöperatie op de hoek van de Lange Haven en Appelmarkt - ook een O m 3D

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1997 | | pagina 337