RUSTIEK EN HISTORISCH BELANG Helma Steekelenburg Het Filmlint dat binnen het kader van Het Kunstlint wordt gehouden op vrijdag 21 en zaterdag 22 november is een subtiele nieuwko mer in het overweldigende aanbod op festival- gebied.Voor het eerst wordt een zorgvuldige selectie opdrachtfilms vertoond voor een breed publiek. De toon wordt meteen al gezet. De gedegen opzet van het programma met ondermeer een markant retrospec tief op de geschiedenis van de opdrachtfilm en verschil lende forumdiscussies verraadt de serieuze ambities van de organisatoren. Het Filmlint moet geen eendagsvlieg worden, maar een instituut van landelijke allure. De opdrachtfilm omvat een breed scala aan verschillende genres - van korte teken-, animatie- en speelfilm tot documentaire - die één gemeenschappelijk kenmerk hebben. Ze zijn gemaakt in opdracht van meestal een bedrijf, overheidsinstelling of andere instantie en bedoeld als voorlichtings- of informatie-medium voor een beperkte doelgroep. De opdrachtfilm mist het glamour- imago van de Hollywood-industrie, de artistieke uitstra ling van het filmhuiscircuit én de trendy reputatie van de commerciële wereld. Toch zijn die grote drie in Nederland zonder meer schatplichtig aan hun minder bekende broertje. Juist de broodfilm, zoals de opdracht- film wel eens minachtend wordt genoemd, levert van oudsher de benodigde financiën op om spraakmakender projecten van de grond te tillen. Gevestigde cineasten en sterren - van Bert Haanstra tot Danny de Munck, om twee uiteenlopende grootheden te noemen - zijn door de jaren heen bereid geweest hun naam eraan te verbin den. Hun klasse verloochent zich niet.Voor hun opdrachtgevers is een eigen film vaak een prestigekwes tie. Ze willen geen standaard, maar kwaliteit die eruit springt. Het Filmlint heeft zich ten doel gesteld om vanaf nu in Schiedam jaarlijks de absolute toppers uit verleden en heden voor het voetlicht te halen. Initiatiefnemers van Het Filmlint zijn Janwillem de Kok en René Schaay. De Kok - filmmaker met een eigen stu dio aan de Lange Haven - werkte ondermeer voor Sesamstraat en maakt uiteenlopende producties zoals de PvdA-items voor het tv-programma 'Zendtijd voor poli tieke partijen'. Schaay is directeur van een verhuur verkoopbedrijf van audio-visuele apparatuur aan profes sionele industriële gebruikers in Rotterdam. De twee werken regelmatig samen, maar kregen onafhankelijk van elkaar het verzoek van de organisatoren van Het Kunstlmt om de culturele manifestatie te sponsoren. Ze vonden allebei het Schiedams initiatief te leuk om zich er vanaf te maken met een simpel geldbedrag of wat gra tis materiaal en besloten dat het moment daar was om de handen ineen te slaan en een al veel langer bestaand gemeenschappelijk plan van de grond te tillen. Janwillem de Kok: 'Er zijn wel besloten festivals voor de branche, maar opdrachtfilms worden nooit in bredere kring ver toond. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen, dat er natuurlijk veel recht-toe-recht-aan producties bestaan. Daarnaast echter worden ook ware kunststukjes gemaakt omdat de opdrachtgever de moed heeft om niet op safe te spelen én omdat de maker grote talenten heeft. Opdrachtfilms worden bovendien zelden low-budget gedraaid. Meestal is er voldoende geld om de beste crew en cameramensen in te huren en de meest geavanceerde apparatuur te gebruiken. Er zijn juweeltjes in omloop van een hoog en innovatief cinematografisch gehalte. Doodzonde als die op de plank blijven liggen.' Opdrachtfilms die hun dienst hebben gedaan, worden vaak onzorgvuldig en soms zelfs helemaal niet opgesla gen.Veel prachtig materiaal dreigt daardoor niet aheen in de vergetelheid te raken, maar ook voorgoed onvertoon baar te worden. Dat betekent de teloorgang van een belangwekkend stuk film- en economische geschiedenis. Janwillem de Kok: 'De historie van de opdrachtfilm gaat terug tot de jaren '50 en is nauw verbonden met zowel de ontwikkelingen in de filmindustrie als die in het bedrijfsleven. Bij de opdrachtgevers kom je naast de overheid en bijvoorbeeld de GEB's ook ondernemingen tegen als Philips, de Heidemij en de KLM. Zij hebben Nederland na de oorlog toch weer op de kaart gezet. Bij de makers tref je legendarische pioniers aan als een Joop Geesink die de poppen-animatiefilm groot maakte. Met Het Filmlint willen we niet alleen een overzicht geven van de branche in de volle breedte door de jaren heen, we hopen ook een budget op te bouwen voor restauratie en conservering van films die een artistieke en histori sche waarde hebben.' De eerste avond van Het Filmlint op vrijdag 21 novem ber staat de animatiefilm centraal van poppen- en klas sieke tekenfilms tot high tech computer-animaties. Zaterdag 22 november is het programma gewijd aan korte speelfilms en documentaires gemaakt in opdracht van bedrijfsleven en overheid. Beide avonden in het Theater a.d Schie duren t?an 19.00 tot 24.00 uur. 373 Musis

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1997 | | pagina 373