1 DE VERZAMELAAR IS GEBLEVEN
Hij leidt op een gewoon industrieterrein in Vlaardingen een kunsthandel met leenfaciliteiten basis het
geen in Nederland niet kan worden beschouwd als een geweldig lucratief bedrijf. Nederlanders kopen
kunst zoals ook boeken. Er is een gewillige markt, maar deze is klein en select en bestaat hoofdzakelijk
uit liefhebbers. De winst is voor Jos Noordhuizen meer indirect en bestaat hoofdzakelijk uit goede rela
ties met gelijkgestemde geïnteresseerden in de beeldende kunst en cultuur in het algemeen. Jos
Noordhuizen concurreert met zijn kunsthandel en leenservice Kunst+ dan ook niet met de gesubsidieer
de instellingen op dit gebied. Integendeel, waar de reguliere kunstuitleen een maatschappelijk doel
nastreeft in het contact tussen kunst - die wordt gevolgd vanuit een meer museaal perspectief, de kun
stenaar - die het verdient om een markt te treffen- en het publiek -dat door educatie en kennisnemen
dichter bij de kunst wordt gebracht -, staat bij Noordhuizen de kunsthandel op een prominente plaats.
In feite is Jos Noordhuizen een collectioneur die, zijn verzameling actueel en op peil wil houden, daar
om regelmatig verkoopt en tegen een alleszins acceptabele vergoeding van slechts een paar tientjes per
jaar anderen laat meegenieten van zijn verzameling. Zijn klantenkring bestaat dan ook vooral uit geïnte
resseerden die graag het representatieve werk van internationaal bekende kunstenaars aan de muur
willen hebben.
Musis 22