THIS FUNNY WORLD Margreet Feenstra 27 Musis Lorenz Hart had een enorm talent voor het schrijven van liedteksten. Maar hij ontbeerde het talent om iets aardigs van zijn privéleven te maken. De Amerikaan werd gebo ren in 1895. Hij had een artiestenleven vol stereotype elementen. Hart raakte al vroeg onder invloed van drank, kwam afspraken niet na, kon niet met geld om gaan en stierfin 1943 een eenzame en tragische dood. Lorenz - of Larry - was een kleine, gedrongen man met een te groot hoofd. Arme Lou Landré. Hij ver tolkt de rol van Larry in de gelijknami ge show die op vrijdag 30 januari in de Stadsgehoorzaal in Vlaardingen te zien is. Het is een produktie over het leven van Larry, uiteraard vol met liedjes van zijn hand. Larry's leven is een fantastisch vehikel voor de show. Let maar op. De belangrijkste figuur in Harts artistieke carrière is Richard Rodgers. In 1918 zagen zij elkaar voor het eerst. Rodgers schrok in eerste instantie van het gnoom-achtige uiterlijk van Hart. Maar hij raakte tegelijkertijd gefascineerd door de ideeën van de liedjesschrijver, die in zijn ogen al een hele 'meneer' was. De ontmoeting tussen de destijds 16-jarige Rodgers en de 23-jarige Hart bleek een zeer vruchtbare. Ze schreven in een tijd van meer dan twintig jaar 27 Broadway musicals, zoals On Your Toes, The Boys From Syracuse en Pal Joey. Daarnaast maakten ze acht filmscores en in totaal zo'n 700 liedjes. Rodgers blijkt bijna het tegenovergestelde van Larry. De eerste heeft zijn uiterlijk mee, weet de juiste zakelijke contacten te leggen en regelt de financiële kant van het werk. Hij heeft een stabiel karakter, richt een familie op en houdt kantoortijden aan voor zijn werk. Larry is - ja, wat eigen lijk? Is hij van karakter onberekenbaar of is hij het door omstandigheden gewor den? Rodgers komt er al zeer snel ach ter dat Larry een ster is in het ontwijken van zakelijke gesprekken en neemt al spoedig de verantwoordelijkheid voor hun partnerschap op zich. Hij accepteert - ol negeert - de oneffenheden in Larry's gedrag. En Larry laat zich van alles aanleunen. In de loop van de jaren ontwikkelt zich een onevenwichtige relatie tussen de twee talenten. Rodgers neemt steeds meer de leiding en Larry slaat vaker op de vlucht. Feit is dat Rodgers de liedjesschrijver steeds meer achter de broek moet zitten om hem aan het werk te krijgen. Larry schrijft alleen nog maar teksten in het bijzijn van Rodgers. In de schaarse periodes dat Larry pen en papier ter hand neemt, staat er in korte tijd wèl een mooi lied op papier. Liedjes als The Lady Is A Tramp of My Funny Valentine zijn een halve eeuw na dato nog steeds bekend. Het duo Rodgers en Hart heeft het genre van de musical naar een hoger plan gebracht. Met de musicalsuccessen van Joop van de Ende in het achter hoofd is het bijna ondenkbaar, maar vóór de tijd van Rodgers en Hart was de musical niet meer dan een willekeu rig samenraapsel van makkelijke liedjes. Hart verandert dit. Hij brengt als één van de eersten op Broadway een duide lijke verhaallijn in de musical en stemt de teksten af op de personages in het stuk. Lorenz Hart heeft nooit een andere partner gehad dan de rechtlijnige en hardwerkende Richard Rodgers.Vóór hun ontmoeting in 1918 vertaalde Larry enkele Duitse operettes. Daar verdiende hij nauwelijks geld mee. De samenwer king heeft Larry tot een sterrenstatus gebracht. Maar tegen de tijd dat de alco holverslaving van Larry niet meer te stuiten was, raakte het einde van de samenwerking in zicht. Rodgers zocht contact met Oscar Hammerstein en dat leidde tot veel grotere successen. De opening van de musical Oklahoma! in 1943 was tevens het tragisch eindpunt voor Hart. Terwijl Rodgers en Hammerstein genoten van hun eerste triomfen, maakte de dronken Larry een scene tijdens de première van A Connecticut Yankee. Hij werd uit het theater verwijderd. Maar hij 'ontsnapt' uit de dwingende handen van de body guards. Hij wordt later op straat gevon den. Richard Rodgers brengt hem naar het ziekenhuis, waar hij na enkele dagen overlijdt, 't Is triest, maar waar. Het lijkt er op dat Lorenz Hart slechts een artis tiek verlengstuk was van Rodgers. De populaire show over zijn leven getiteld 'Larry, this funny world' zal deze vraag niet beantwoorden. De glamour van Broadway en het succes van de liedjes schrijver spreken meer tot de verbeel ding. De voorstelling wordt gebracht door American Songbook Productions. Eerder waren zij verantwoordelijk voor de show You're the top, over het leven van Cole Porter. De show 'Larry, this funny world' vult de leemtes op met een korreltje fictie. Lou Landré ligt tijdens de show als Larry dronken in de goot herinneringen op te halen. De rest van de cast schetst flarden uit zijn leven en verbindt leuke liedjes met elkaar. De werkelijkheid was helaas harder. Feitelijk lag Larry daar in de goot te wachten op zijn dood. Maar.., is dat niet het mooie van theater?

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1998 | | pagina 27