THIS FUNNY
WORLD
Margreet Feenstra
27 Musis
Lorenz Hart had een enorm talent
voor het schrijven van liedteksten.
Maar hij ontbeerde het talent om
iets aardigs van zijn privéleven te
maken. De Amerikaan werd gebo
ren in 1895. Hij had een artiestenleven
vol stereotype elementen. Hart raakte al
vroeg onder invloed van drank, kwam
afspraken niet na, kon niet met geld om
gaan en stierfin 1943 een eenzame en
tragische dood. Lorenz - of Larry - was
een kleine, gedrongen man met een te
groot hoofd. Arme Lou Landré. Hij ver
tolkt de rol van Larry in de gelijknami
ge show die op vrijdag 30 januari in de
Stadsgehoorzaal in Vlaardingen te zien
is. Het is een produktie over het leven
van Larry, uiteraard vol met liedjes van
zijn hand. Larry's leven is een fantastisch
vehikel voor de show. Let maar op. De
belangrijkste figuur in Harts artistieke
carrière is Richard Rodgers. In 1918
zagen zij elkaar voor het eerst. Rodgers
schrok in eerste instantie van het
gnoom-achtige uiterlijk van Hart. Maar
hij raakte tegelijkertijd gefascineerd door
de ideeën van de liedjesschrijver, die in
zijn ogen al een hele 'meneer' was. De
ontmoeting tussen de destijds 16-jarige
Rodgers en de 23-jarige Hart bleek een
zeer vruchtbare. Ze schreven in een tijd
van meer dan twintig jaar 27 Broadway
musicals, zoals On Your Toes, The Boys
From Syracuse en Pal Joey. Daarnaast
maakten ze acht filmscores en in totaal
zo'n 700 liedjes. Rodgers blijkt bijna het
tegenovergestelde van Larry. De eerste
heeft zijn uiterlijk mee, weet de juiste
zakelijke contacten te leggen en regelt
de financiële kant van het werk. Hij
heeft een stabiel karakter, richt een
familie op en houdt kantoortijden aan
voor zijn werk. Larry is - ja, wat eigen
lijk? Is hij van karakter onberekenbaar of
is hij het door omstandigheden gewor
den? Rodgers komt er al zeer snel ach
ter dat Larry een ster is in het ontwijken
van zakelijke gesprekken en neemt al
spoedig de verantwoordelijkheid voor
hun partnerschap op zich. Hij accepteert
- ol negeert - de oneffenheden in
Larry's gedrag. En Larry laat zich van
alles aanleunen. In de loop van de jaren
ontwikkelt zich een onevenwichtige
relatie tussen de twee talenten. Rodgers
neemt steeds meer de leiding en Larry
slaat vaker op de vlucht. Feit is dat
Rodgers de liedjesschrijver steeds meer
achter de broek moet zitten om hem
aan het werk te krijgen. Larry schrijft
alleen nog maar teksten in het bijzijn
van Rodgers. In de schaarse periodes dat
Larry pen en papier ter hand neemt,
staat er in korte tijd wèl een mooi lied
op papier. Liedjes als The Lady Is A
Tramp of My Funny Valentine zijn een
halve eeuw na dato nog steeds bekend.
Het duo Rodgers en Hart heeft het
genre van de musical naar een hoger
plan gebracht. Met de musicalsuccessen
van Joop van de Ende in het achter
hoofd is het bijna ondenkbaar, maar
vóór de tijd van Rodgers en Hart was
de musical niet meer dan een willekeu
rig samenraapsel van makkelijke liedjes.
Hart verandert dit. Hij brengt als één
van de eersten op Broadway een duide
lijke verhaallijn in de musical en stemt
de teksten af op de personages in het
stuk.
Lorenz Hart heeft nooit een andere
partner gehad dan de rechtlijnige en
hardwerkende Richard Rodgers.Vóór
hun ontmoeting in 1918 vertaalde Larry
enkele Duitse operettes. Daar verdiende
hij nauwelijks geld mee. De samenwer
king heeft Larry tot een sterrenstatus
gebracht. Maar tegen de tijd dat de alco
holverslaving van Larry niet meer te
stuiten was, raakte het einde van de
samenwerking in zicht. Rodgers zocht
contact met Oscar Hammerstein en dat
leidde tot veel grotere successen. De
opening van de musical Oklahoma! in
1943 was tevens het tragisch eindpunt
voor Hart. Terwijl Rodgers en
Hammerstein genoten van hun eerste
triomfen, maakte de dronken Larry een
scene tijdens de première van A
Connecticut Yankee. Hij werd uit het
theater verwijderd. Maar hij 'ontsnapt'
uit de dwingende handen van de body
guards. Hij wordt later op straat gevon
den. Richard Rodgers brengt hem naar
het ziekenhuis, waar hij na enkele dagen
overlijdt, 't Is triest, maar waar. Het lijkt
er op dat Lorenz Hart slechts een artis
tiek verlengstuk was van Rodgers. De
populaire show over zijn leven getiteld
'Larry, this funny world' zal deze vraag
niet beantwoorden. De glamour van
Broadway en het succes van de liedjes
schrijver spreken meer tot de verbeel
ding. De voorstelling wordt gebracht
door American Songbook Productions.
Eerder waren zij verantwoordelijk voor
de show You're the top, over het leven
van Cole Porter. De show 'Larry, this
funny world' vult de leemtes op met een
korreltje fictie. Lou Landré ligt tijdens
de show als Larry dronken in de goot
herinneringen op te halen. De rest van
de cast schetst flarden uit zijn leven en
verbindt leuke liedjes met elkaar. De
werkelijkheid was helaas harder. Feitelijk
lag Larry daar in de goot te wachten op
zijn dood. Maar.., is dat niet het mooie
van theater?