Stefan Gritscg Acrylcolour 1990/1996 Foto: Griedrich Zubler Stefan Gritsch 1995/1996 Acrylverf Foto: Fried rich Zubler 33 Musis gestoord door dikke rijen die zich onvermijdelijk voor je neus opstellen, maar in dit geval had ik dat bezoek er graag voor over gehad. Het was niet mis wat conservator Ludo van Halem tevoorschijn had gehaald. Negen schil- ders, nou ja, geef ze die term maar even, maar eigenlijk is dat een onvoldoende kenschets van hun werk. Op twee Nederlanders na kwamen ze allemaal uit het buitenland, drie Duitsers, drie Zwitsers, een enkele Amerikaan. Eén naam ontbrak, die van de Amerikaan Robert Ryman. Achteraf gezien is hij de man geweest waar alles om draaide. Hij had hier natuurlijk moeten hangen. Het Stedelijk had gewoon wat Nederlandse collegamusea moeten vragen - in het Stedelijk in Amsterdam, in het Bonnefanten in Maastricht hadden ze Van Halem zo kunnen helpen - om in die lacune te moeten voorzien, maar nu waren het allemaal onbekende namen. En geef toe, het publiek komt niet af op zulke grote onbekendheden als een Thomas Emde, een Alice Schorbach, een John McCracken, laat staan voor Stefan Gritsch, voor Patrick Rohner of Mitja Tusek. Ja, misschien dat Ben Akkerman en Twan Janssen als de enige Nederlanders hier te lande nog enige vaste aanhang hebben, maar voor de overigen geldt datje er eerst flink in moet investeren, wil je er een wat groter

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1998 | | pagina 33