3 Windt ook een plaatsje buiten het eiland in de tuinvijver. Culturele uitin gen beschouwt hij als een integraal deel van het bestaan. In Vlaardingen kan de wethouder die visie naar hartelust uitle ven. Hij gaat niet alleen over de versier selen aan de muur, als portefeuillehou der Stadsontwikkeling is hij verantwoor delijk voor de inrichting van het gehele huis. 'Wij hebben de laatste jaren bewust meer werk gemaakt van de inrichting van de openbare ruimte. De door Wilma Kuil gemaakte Spaanse Trappen zijn er een voorbeeld van. Ook het Schouwplein (het nieuwe marktterrein aan de noordzijde vanV&D, red) is op kunstzinnige wijze ingericht. Het beeld van Diet Wiegman past ook in die lijn. In de Vlaardingse binnenstad vindt je veel contrasten tussen oud en nieuw. Dit soort kunstwerken zijn een poging om een verband tussen heden en verleden te leggen.' De visie op het fenomeen 'kunst op straat' is de laatste jaren in Vlaardingen flink veranderd, zegt de wethouder. 'Vroeger werden straten rechttoe/recht aan aangelegd. Na het gereedkomen van een wijk werd bedacht dat er ook nog een paar kunstwerken moesten komen. Nu houden we daar vooraf rekening mee.Voor de grootscheepse ontwikke ling in de Westwij k ligt nu al een kunst plan klaar.' In Vlaardingen wordt de realisatie gezien als een prestatie van formaat. Gezien de belabberde financiële situatie van de gemeente leek Van der Windt na zijn aantreden bij het inrichten van de woning aangewezen op eenvoudige reproductie uit de schappen van de Ikea. Met behulp van een enthousiast comité onder leiding van oud-burgemeester Fred van Lier werd werd er echter 1,2 R KUNST miljoen gulden aangetrokken om de Spaanse Trappen te kunnen maken. 'Vlaardingers zijn trots op hun stad,' ver klaart hij de succesvolle inzameling. 'Hij wil er zich thuisvoelen en heeft daar wat voor over. Daar kun je ons aan herken nen.' Maar krijgt het huis ook bezoek? Wie ziet de Icarus, het beeld van Leen Droppert dat bij de afslag Vlaardingen- Holy de gast begroet? 'Ontmoet Vlaardingen,' vertolkt Van der Windt de boodschap achter het besluit het beeld naar de strategische plek te verhuizen. 'Wij doen het hier op deze manier, met smaak en gevoel voor kunst en hun omgeving.' Is Vlaardingen te introvert, te beschei den? En zal de stad wellicht daarom nooit boven het maaiveld uitgroeien? Van der Windt kent de bedenkingen. Misschien moeten we inderdaad wat meer aan de weg timmeren. Maar we moeten realist zijn, wij hebben natuur lijk geen culturele topattracties. De kwa liteit zit hem in de totaliteit. Het hoort bij het karakter van Vlaardingen. De stad bewijst zichzelf als je er bent. Vlaardingen moetje ontdekken.' De gemeente doet de laatste jaren veel aan cultuur, meent Van der Windt. Er wordt hard gewerkt aan een nieuw instituut, dat het gehele scala aan kunst zinnige vorming voor haar rekening gaat nemen. In een nieuw gebouw worden de activiteiten van Vrije Academie (schilderen, fotografie en tal van andere cursussen) en de Streekmuziekschool gebundeld. 'De subsidies voor volwassenen bouwen we af,' zegt Van der Windt. 'Het geld gebruiken we om de cursussen aantrek kelijker te maken voor kinderen. Kunst is een verrijking van je leven. Daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen.' Maar stel dat zo'n jong talentje uit- groeid tot een goede kunstenaar? Wat heeft Vlaardingen hem dan te bieden? Een kunstmuseum is er niet, evenmin als aansprekende galeries. 'We hebben inderdaad niet zoiets als het Stedelijk Museum, maar je kunt ook niet alles hebben. In Schiedam komt het voort uit de historie, zoiets kun je niet navolgen. Het pleit voor Schiedam dat ze er zoveel geld voor over hebben. En de wereld is groter dan een gemeente met 70.000 inwoners. Als een kunste naar goed is, komt 'ie ook elders wel aan z'n trekken.' Vlaardingen heeft wel de Open AtelierdagenVlaardingse kunstenaars tonen op die dagen hun creaties in de eigen werkruimte. De gemeente geeft vijftien procent subsidie op de aankoop prijs van een kunstwerk. 'Dat sluit goed aan bij de Nederlandse volksaard,' meent Van der Windt.'Het is aantrekkelijk voor de koper en de kunstenaar en het heeft nog een economische betekenis ook. Het geld gaat rollen.' Hij noemt het Hof van Dolage, een fijn festijn in het oude stadspark. En de Nationale Orgelweek, een kwalitatief evenement dat voor een selecte groep de diepte in gaat. De internationale mas terclass is befaamd. Verder is de gemeente gezegend met een bloeiend verenigingsleven. Honderden mensen zijn actief in het Vlaardings Musicalgezelschap, dat met diverse voorstellingen reeds tientallen keren voor een uitverkochte Stadsgehoorzaal heeft opgetreden. Muziek, toneel, het is er allemaal. ,De amateurkunst moetje koesteren.We stimuleren veel projecten. Er gebeuren heel interessante dingen. Een paar maan den geleden had het gezelschap Kunstvlam twee uitverkochte zalen met muziek, dans en literatuur. Dat soort voorstellingen hebben een autonome waarde, maar zijn ook goed voor de stad.' De Stadsgehoorzaal speelt al vanaf de opening een belangrijke rol in het Vlaardingse culturele leven. De ontwik kelingen in de zaal roepen op dit moment echter bedenkingen op. Dure kaartjes, minder voorstellingen dan vroeger. En interessante voorpremières zijn er ook al bijna niet meer.Ver weg van de venijnige pen van de theatercriti ci probeerden mensen als Freek de Jonge, Mini Maxi en Paul van Vliet vroeger hun nieuwste grappen nog wel eens uit. Zijn ze uitgeweken naar Almelo ofzo? Van der Windt:'De gemeente moest bezuinigen. De verzelfstandiging van de Stadsgehoorzaal is daar een onderdeel van. Gezien die ontwikkelingen ben ik bepaald niet ontevreden. Wellicht kun nen we wat financiële ruimte vinden door de samenwerking met Schiedam te intensiveren. We werken al aan de opzet van een artotheek, met filialen in beide steden. Ook op andere terreinen zie ik interessante mogelijkheden de samen werking uit te breiden.' Vormgever in goud en zilver Rob van den Ham hedendaagse modieuze sieraden, accessoires en objecten. Restauratie en reparatie c; I *?737 A5' 7 Musis

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1998 | | pagina 7