Hans Van dar Sloot S'7 een latere waardering van het oeuvre van Hans Ruijssenaars zal het Stadserf niet die prominente plaats hebben, die Schiedam zo gretig veronderstelt. Niet vergeleken met het stadhuis van Apeldoorn, niet geplaatst naast representatie ve interieurs als Magna Plaza en het Casino Lido in Amsterdam, waarbij de eerste terecht ruime internationale waardering heeft gekregen en zelfs niet in vergelijking met een aantal andere bouwwerken van andere orde, zoals de, met een architec tuurprijs onderscheiden, Wisseloordstudio's, het prominent boven z'n omgeving uitrijzende complex van 77 woningen aan de Velserduinweg in IJmuiden, het CABO-laboratorium in Wageningen en de Bibliotheek in Apeldoorn. Deze opsomming zou nog heel wat langer kunnen zijn, wanneer niet bewust alleen was gelet op bouwwerken, die zich in functionaliteit, expressiviteit en materiaal- en vormkeuze het duidelijkst en makkelijkst laten vergelijken met het Stadserf in Schiedam. Uitgezonderd Magna Plaza en Casino Lido dan, welke gehuisvest zijn in het voormalige hoofdpostkantoor en de vroegere gevangenis aan het Kleine Gartmanplantsoen in Amsterdam. Immers.., waar de plaatselijke officials spreken over de internationale allure en eigentijdse opvattingen over architectuur en stedenbouw, ligt het toch voor de hand om even na te zien wat de bouwmeester onder dat begrip heeft verstaan bij projec ten die hij op dit gebied als maatgevend beschouwt binnen het kader van reeds gerealiseerde opvattingen. Precies zoals het goed is om de ruime toepassing van glazen wanden in de bibliotheek in Schiedam te plaatsen naast de transparantie van het Apeldoornse studiecentrum en de slanke zuilen op hoge sokkels die de zware houten spanten dragen en wit geschilderde baksteen, naast de referentie van het voor ouderen en gehandicapten bestemde wooncomplex in IJmuiden en het CABO-laboratorium in Wageningen. Mooi is een rekbaar en voor velerlei uitleg vatbaar begrip. Houden we het midden daarin aan, dan is het Stadserf zeker geslaagd en een bouwwerk dat in alle opzichten de uitgangspunten weergeeft die we ook kennen uit de rest van het oeuvre van Ruijssenaars. Zeer mensvriendelijk, open van structuur met een geraffineerde lichtval in het interieur en volstrekt heldere overgangen tussen de verschillende ruimtes. Hoewel de biblio theek, het theater, het gemeentearchief en het stadskantoor feitelijk in open verbin ding met elkaar staan wordt de weg ernaartoe de bezoeker als vanzelf duide lijk. Zonder terug te hoeven vallen op die storende bewegwijzering die in ande re overheidsgebouwen zo vaak een diffu se indeling moet verhelderen. Geroemd wordt allerwege het volledig in hout gerealiseerde theater en de daaraan verbonden ruimtelijke aula die ook als multifunctionele ruimte is bedoeld. De tot in het kleinste paneel doorgevoerde keuze voor onbewerkt hout, is inderdaad opmerkelijk. Nergens in Europa bestaat een geheel uit hout opgetrokken theater behalve in het Italiaanse Parma, waar het klassieke, in 1618 gebouwde teatro Farnese, ook geheel in hout is opgetrok ken. Storend is alleen dat in alle uitingen NOG EVEN WACHTEN MET DE Musis 76

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1998 | | pagina 76