kollektie Fagus: S Peter Hellemons Harry de Vries Janneke van der Knaap 2 Si si massief gestoomd beukenhout uit de Eizas het waaigat wonen Kreatief toe te passen in alle woonruimten. Wilt u eens een andere wind door uw huis laten waaienWaai dan eens bij ons aan, deze kollektie heeft verrassende mogelijkheden. DE NIEUWE KLEREN VAN DE KEIZER Ook de tentoonstelling 'De nieuwe kle ren van de keizer' heeft als uitgangspunt het thema 'Mooi versus mentaliteit'. Dit thema is zo wijds te interpreteren, dat deze brede manier van kijken als lei draad in de tentoonstelling fungeert. De opzet van de tentoonstelling is na te gaan in hoeverre het nog zin heeft om over mooi en mentaliteit te praten. Praat men dan over altijd lege dozen, zodat je zelf de inhoud bent? Of praat men over mooi omdat men zichzelf zo graag wil presenteren? Spelen de huidige conser vatoren ook niet voor kunstenaars als zij een tentoonstelling samenstellen, met als opvallendste kleur hun eigen visie? Het lijkt erop dat de tentoonstellingsmaker het synoniem is voor mooi versus men taliteit. Mooi is ondergeschikt aan men taliteit, daar mooi pas mooi is als men het kan onderbouwen met mentaliteit. Mooi spreekt niet meer voor zichzelf. Arjen Mulder beweert dat voor schoon heid een medium genoeg is en voor kunst er minstens twee media nodig zijn. 'Kunstwerken suggeren niet alleen dat er meer is dan mooi echter, ze gaan over meer, ze verdubbelen zichzelf voortdurend.' Mooi heeft door haar veelvuldig gebruik een vervlakkend karakter gekregen. Tegenwoordig gaat het niet meer om mooi, maar om de manier hoe dit is verkregen. 'Er zijn veel kunstenaars die niet meer werken aan een mooi eindproduct, maar het proces van het werken en alles wat daarin kan gebeuren van groter belang achten. Het probleem met een schilderij is dat het alleen maar functioneert als het aan de muur hangt', aldus Adriaan Nette. Vandaar dat de komende tentoonstel ling, de tentoonstelling als stadium van een proces presenteert. Dat wil zeggen dat er vijf gastconservatoren worden uit genodigd. Zij mogen werk uitzoeken aan de hand van het thema 'Mooi versus mentaliteit' en iedere keuze wordt gedu rende twee weken tentoongesteld. De gastconservatoren zijn Hans Paalman, Paul Donker Duyvis, Adriaan de Regt, Bram van Hengel en Cees de Boer, de organisatie (werkvorm) sluit het project zelf af. Deze gastconservatoren zullen 91 Musis hun keuze schriftelijk becommentarië ren. Er is echter een restrictie namelijk dat zij minimaal een en maximaal vijf werken moeten laten hangen die afkom stig zijn van de tentoonstelling die eraan voorafging. Zo forceer je een interactie met het werk. Niet alleen ontstaat er een hernieuwende versie van de ten toonstelling, maar ook een andere visie op wat nu mooi en mentaliteit is. Het gaat om de reactie op de discussie die volgt: Wat zijn de grensgebieden van mooi en mentaliteit? Is mooi onbereik baar aldus Plato? Wordt mooi pas inte ressant als je ziet wat de keuzes vooraf gaande aan wat je als mooi presenteert laat zien? De reactie op mooi is belang rijk. Een Schiedamse kunstenaar en kunstliefhebber zullen uitgenodigd wor den een essay te schrijven over het thema. Het is mede de taak van de gast conservatoren een discussie in de stad aan te zwengelen met als doel de zintui gen van de Schiedamse kunstenaar en de bezoeker te prikkelen. De totale optel ling van deze beeldende discussie zal in een catalogus verschijnen. Cees Straus zal de tentoonstelling De nieuwe kleren van de keizer als kunst liefhebber volgen en in enkele delen verslag doen van zijn beleving. c: 5 co Co I 22 februari t/m 8 maart 1998 Hans Paalman 10 maart t/m 22 maart 1998 Paul Donker Duyvis 25 maart t/m 5 april 1998 Adriaan de Regt 7 april t/m 19 april 1998 Bram van Hengel 21 april t/m 3 mei 1998 Cees de Boer 5 mei t/m 17 mei 1998 Organisatie Pand Paulus, Korte Haven 125, Schiedam De nieuwe kleren van de keizer/ Mooi versus mentaliteit Dinsdag t/m zondag 13.00-17.00 uur Toegang gratis □0 t UTX1QH Markt 57 Vlaardingen Tel. 010 - 434 36 85

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1998 | | pagina 91