I
kollektie Fagus:
Ik heb het geluk dat
een goede kennis van
mij als hobby een
opleiding heeft
gevolgd in glasbewer
king. Hij bezit zowel
het gereedschap als
de oven die ik nodig
heb.
massief gestoomd
beukenhout uit de Elzas
het waaigat
127 Musis
dat ik een laatbloeier ben. Heel jammer
dat ik niet eerder in deze branche
terecht ben gekomen.
Ik begon mijn loopbaan als hoefsmid in
een tijd dat paarden nog veel werden
gebruikt als trekdier. In de jaren 60
kwam daar de klad in. Noodgedwongen
ging ik werken met ijzer en metaal en
zette een lasbedrijfje op. Uit liefhebberij
begon ik later in Maassluis een winkeltje
in antieke Engelse meubelen, aangevuld
met wat kleine kunstobjecten. Mijn
belangstelling voor uiteenlopende kun
stuitingen groeide in die tijd en sinds
dien, nu ruim twintig jaar geleden, is
een leven zonder kunst met meer denk
baar. Het winkeltje liep goed en al snel
werd ik uitgenodigd om deel te nemen
aan de antiekbeurs in De Doelen in
Rotterdam.
Ik maakte een korte bloeiperiode mee
maar al snel zakte de hele antiekhandel
in en moest ik tegen de stroom
inzwemmen. Net niet verdronken, maar
best een zware periode.
Nu gaat het een stuk beter en dat is te
danken aan een goede ingeving tien jaar
geleden. Ik stapte toen over op oude en
hedendaagse kunst en tevens op het
maken van lijsten. Als vanzelf kwam het
restaureren op gang. En nog steeds ben
ik blij dat ik die stap heb gezet. Alleen
blijft het spijtig dat ik pas op latere leef
tijd op dat idee kwam. Naast inzicht is
het uiteraard ook een kwestie van geld
geweest, want je moet behoorlijk inves
teren in een kunsthandel, maar toch...
Als autodidact heb ik me in dit vak alles
moeten aanleren. Mensen vertrouwden
me de afgelopen jaren waardevolle en
bijzondere kunstvoorwerpen toe voor
restauratie en dat geloof in mijn kunnen
heeft mijn zelfvertrouwen versterkt.
Natuurlijk raadpleeg ik als het nodig is
collega's. Bijvoorbeeld over de authenti
citeit en kwaliteit van een werk. Van
zo'n overleg wordt je alleen maar wijzer.
Verder breid ik mijn kennis uit door
veel te lezen en vooral te kijken, kijken,
kijken en nog eens kijken en te vergelij
ken. Wil je dit vak goed uitoefenen dan
dien je open te staan voor indrukken en
is het noodzakelijk datje regelmatig
kunstbeurzen en musea bezoekt.
Bovendien heb ik ontdekt dat het ver
standig is vooral niet lang stil te blijven
staan bij 'rommel' die je tegen komt.
Ik ben kunsthandelaar en geen galerie
houder en dat betekent dat hier alleen
werk hangt dat me aanspreekt. Daarom
tref je eeuwenoude prenten aan maar
ook moderne kunst. Eigenlijk heb ik
geen voorkeur voor een specifieke
kunststroming, misschien enigszins voor
het impressionisme maar als ik werk zie
van bepaalde Hollandse meesters of van
hedendaagse kunstenaars dan heb ik de
neiging daar voor te vallen. Het moet
me aanspreken en dan is de periode
waarin het gemaakt is, niet doorslagge
vend. Op dit moment heb ik 15e en 16e
eeuwse meesters onderhanden, ingelijst
in prachtige authentieke lijsten. In totaal
gaat het om een serie van twaalf schilde
rijen waarop regenten van een Leids
hofje staan afgebeeld.
Kreatief toe te
passen in alle woonruimten.
Wilt u eens een andere wind door uw
huis laten waaienWaai dan
eens bij ons aan, deze kollektie heeft
verrassende mogelijkheden.
Markt 57 Vlaardingen Tel. 010 - 434 36 85
Waarom Nedlloyd juist mij heeft bena
derd voor de restauratie van de glasap-
plique weet ik niet, misschien heeft
mond-tot-mond reclame daar een rol in
gespeeld. Ik adverteer nooit, op één uit
zondering na, en dat is in Musis. Zo'n
positief initiatief wil ik steunen.
Het glasobject van de voormalige
Oranje is gemaakt van gebrandschilderd
melkglas waarvan de delen tegen elkaar
zijn gelegd en niet zoals gebruikelijk
door middel van loodstrippen aan elkaar
zijn verbonden.
Toen ik in Utrecht ging kijken stond de
appliqué verpakt in een grote kist. Van te
voren was ik gewaarschuwd dat er delen
waren vergruisd, kapot gevallen en ont
braken. Ook waren sommige stukken in
het verleden losgeraakt en opnieuw
vastgelijmd. Ik heb het geluk dat een
goede kennis van mij als hobby een
opleiding heeft gevolgd in glasbewer-
kmg. Hij bezit zowel het gereedschap als
de oven die ik nodig heb. Uiteraard
maak ik gebruik van zijn adviezen en
voor de rest is het logisch nadenken en
goed uitkijken watje doet.
De grote glasapplicatie met Willem van
Oranje ligt nu opgebaard in de zaak en
inmiddels ben ik er wel achter dat ik
een inschattingsfout heb gemaakt voor
wat betreft de arbeidsintensiviteit. Het
restaureren gaat namelijk veel meer tijd
vragen dan ik oorspronkelijk verwachtte.
De hele afbeelding moet worden
gelijmd op een nieuwe drager en soms
gaan er alleen al uren zitten in het los
maken van een enkel deeltje van de
oude ondergrond. Het object is behoor
lijk zwaar en bij verplaatsing buigt de
drager zover door dat het glas klem
wordt gezet en er spontaan splinters
afspringen. Om het werk zoveel moge
lijk terug te brengen in zijn authentieke
staat ben ik van plan die beschadigingen
te retoucheren en ze niet te vervangen
door nieuw glas.
In dit vak wordt je behoorlijk inventief.
Zo moest ik een oplossing bedenken
om het glas zonder brokken van de dra
ger te verwij deren. Van een spateltje heb
ik bijvoorbeeld een flinterdun zaagje
gemaakt om daarmee de lijm tussen die
twee componenten weg te zagen. Een
monnikenwerk