VAN LOENEN
OP DE DAM
IN SCHIEDAM
vm Loenen
weet er <dle( vm
li»
Voor verf- behang, tekenen
schilderen, kunst inlijsten
van de insiders. Hij is van een anonieme, onbetekenende doc
torandus in de Film- en Televisiewetenschap opgeklommen tot
een door de scene erkende filmmaker. Min of meer dan. Want
het gewone leven blijft als voorheen. Visbeen moet zelf naar de
bakker voor zijn halfje bruin. En het beleg moet verdiend
worden met de voorgestelde opdrachten van de grote publieke
en commerciële omroepen. 'This is Holland, man'. De eerste
dagen na De Prijs feliciteerden wildvreemden hem op straat.
Dat beviel en verbaasde hem.
Marcel Visbeen woont in een Rotterdams huis met een verza
meling studentikoze drie-bij-vier-meter kamers. Twee voor
deuren bij de entree, waarvan er nog één open gaat. Daarnaast
een batterij deurbellen. Zijn leefruimte is zacht gezegd sober
ingericht. Veel boeken in de kast, een bed en een tafel met
twee stoelen. Grote, tochtige ramen die uitkijken op een
schoolplein. Marcel Visbeen heeft een vriendelijk, open
gezicht. Een innemend persoon, zichzelf soms verwonderend
over de sneltreinvaart waarin hij ineens 'in Hilversum' terecht
is gekomen.
Over Elvis lives! heeft hij al zo vaak verteld. Hij kan het film
pje nauwelijks nog met interesse bekijken. Voor hem is het
genoeg geweest. In Elvis lives! speelt Peter Kuypers een Elvis
lookalikedie nog vijf minuten heeft voor hij het podium op
moet. De voor de een optredend artiest gebruikelijke gang
naar het toilet, verandert in een volledig uitgespeelde onderne
ming wanneer na een moeizame grote boodschap het papier
op blijkt te zijn en de eerstvolgende volle rol zich op een was
tafel verder in de gang bevindt. Ook in het kort is dit een ver
haaltje van niks. Maar, zegt een ijzeren vuistregel in film- en
theaterland niet dat de beste rolprenten juist op basis van een
flinterdun verhaal tot stand worden gebracht. Zelfs het dragen
de motief van Oedipus of Achylos 'Perzen' kan desgewenst in
enkele regels worden neergeschreven.
Het winnen van De Prijs dankt Visbeen natuurlijk aan het
gegeven dat de gespeelde rollen; de 'namaak Elvis', de 'namaak
Madonna' en de 'namaak Jackson' volledig de sfeer scheppen
waarin de banale lege closetrol gemakkelijk werkelijkheid zou
kunnen zijn. En dan nog iets; om het amateuristische milieu
treffend neer te zetten wordt geen ander decorstuk gebruikt
dan een simpel wc-haakje. Dit zegt genoeg en maakt de iden
tificatie zo makkelijk dat de toeschouwer zowel mededogen
met de hoofdrolspeler voelt om het persoonlijke offer dat hij
binnen de film tenslotte onvermijdelijk zal moeten brengen als
hem achterlaat met de voorpret hoe de glorieus opkomende
'Elvis' straks het publiek aan z'n voeten zal krijgen. En dat met
een act die zelfs de meester zelf bij z'n leven niet heeft aange
durfd.
Visbeen is geen Elvisfan, maar een beroemdheid maakt het
gegeven tot een komische situatie. En de twintigste sterfdag
van de zanger kwam waarschijnlijk van pas. Canal+ is één van
de zenders die in de montageperiode interesse toont in het
filmpje, evenals de VARA. Na getouwtrek over de uitzend
rechten, een verloren geraakte postbestelling en de bijbehoren
de stress, kwam Elvis lives! net op tijd voor de uiterste inzend-
datum van de NPS Prijs. Daarnaast behield CanalT ook inte
resse voor uitzending. Beide activiteiten verlopen vanaf dit
moment uitermate gunstig.
De volgende vraag ligt voor de hand. Wat is er sinds De Prijs
gebeurd? Visbeen heeft nu in ieder geval een betere ingang in
de film- en televisiewereld. De makers hebben vertrouwen in
zijn vaardigheden als regisseur. En de (meer) gevestigde beel
denmakers kijken anders tegen Visbeen aan:'Mijn commentaar
op hun werk nemen ze nu serieus'. Het is niet zo verwonder
lijk dat Visbeen als werkloze doctorandus weinig status genoot.
Een gediplomeerd dramaturg die is afgewezen op de
Filmacademie en tijdens zijn studie Film en
Televisiewetenschappen aan een paar beginnersfilmpjes een
bijdrage heeft geleverd: daarvan zijn er dertien in een dozijn.
Aan het begin van zijn carrière ontbeert Visbeen het 'regis
seursdiploma' van de Filmacademie. Werk vinden als zodanig is
geen sinecure, maar het lukt hem. Hij begint bij Veronica als
bureauredacteur en na één maand werd hij al itemregisseur:
'Daar was het mij om begonnen. Maar na een tijdje realiseerde
ik mij dat ze wel een hele goedkope kracht aan mij hadden'.
Het geschuifel met stoelen begon. Sport 7 volgde, inclusief de
gunstige afvloeiingsregeling, daarna de KRO, een commercial,
IDTV en de VPRO binnenkort. Marcel Visbeen maalt niet om
de uiteenlopende 'kleuren' van de verschillende opdrachtge
vers. 'Ik doe gewoon waar ik zin in heb. En er moet ook
gewoon brood op de plank komen. Ik hoop dat mijn werk
altijd een mix zal blijven van opdrachten voor anderen en af
en toe iets geheel eigens maken'.
Pieter Kuypers en Marcel Visbeen hebben samen een produk-
tiemaatschappij. Ze bereiden op dit moment een thriller van
tien minuten voor. Daarnaast werkt Visbeen aan een scenario
voor een lange speelfilm: 'Een muzikale docu-komedie, zeg
maar een persiflage op Spiceworld. Trio Hasjee speelt daarin
een band die door de media tot een hype wordt gemaakt'.
Ideeën genoeg. Ook tijdens de studie al. In die tijd maakte
Visbeen deel uit van een scenarioschrijfclub. De eerste kleine
opdrachtjes kwamen in die periode binnen. Langer dan ander
halfjaar hield de groep van acht het overigens niet vol: 'We
hadden allemaal dezelfde ambities. Wanneer blijkt dat de een
harder vooruit gaat dan de ander, wordt het moeilijk'. Hoewel
Marcel Visbeen nooi te klagen heeft gehad.
Dam, Schiedam
Tel. 010 - 426 61 92
129 Musis