DRIELUIK LIDUINA 151 Musis AAN DIT NUMMER WERKTEN MEE ROEL BOSCH MARTIN DAMEN MARGREET FEENSTRA WIM GROENENDAAL BERT VAN KAN KOR KEGEL THREES MOOLHUYSEN HANS VAN DER SLOOT FRANK TOMEÏ FOTOGRAFIE/ILLUSTRATIES JAN VAN DER PLOEG MONIQUE VAN WOERKOM Schiedam krijgt in september op het Oude Kerkhof een beeld van Liduina. Of moeten we eerder spreken van een gedenk teken, gezien de monumentale uitvoering in brons. Liduina of Liedewij is een patrones die nog wereldwijd wordt aangeroepen en heeft met name nog een grote roep in de Derde Wereld. In Nederland is de aandacht voor deze volks heilige, die al tijdens haar leven in de veertiende eeuw werd vereerd, verschoven van een diep gevoelde devotie naar een wetenschappelijke belangstelling. Deze geldt dan met name de betekenis van de verhalen die over haar op schrift zijn gesteld en de paralellen die deze hebben, met andere heiligenlevens. Als figuur van groot kerkelijk belang wijdt Musis er een drieluik aan met een gesprek met de beeld houwster Judith Pfaeltzer als centraal paneel en bij dragen van Martin Damen over de wetenschappe lijke benadering enWim Groenendaal over de tanende devotie als zijstukken. Het Stadserf houdt de tongen in beweging. Waarom wel een kostbaar Roze Plein en geen gewone markt; als ooit toch dè centrale plaats in de stedelijke architec tuur? Wat heeft Handel te maken met de film over de ondergang van de Titanic. Behalve natuurlijk dat de muziek van laatstge noemde rolprent steunt op de dramatiek en efiectbeheersing waarin ook de componisten van weleer uitblonken? Veel, heel veel, zegt predikant Roel Bosch en hij legt fijntjes uit waarin het verband kan worden gezocht. Spoedt u op de aangegeven datum naar de Grote Kerk in Vlaardingen en huiver, waar het ver haal van Israel in Egypte wordt herverteld. Enigszins geïnspireerd door de Musis-avonden vroeg Frank Eomcï de organisatoren van de grote zomerfestivals; De Hof van Spektakel, het Spectrumfestival en de Maasboulevardfeesten op de koffie en vroeg ze om zich eens uit te spreken over vormen van samenwerking. Het zit erin dat in het vervolg in ieder geval de dure bierglazen gezamenlijk worden ingekocht. Kor Kegel heeft een nieuw woord. Daar is hij goed in. Na het 'emonument' ofwel het emotie-monument en de chtoon (naar keuze auto- of allo-) kan de lezer nu kennisnemen van het begrip 'ontdemping'. Een interressant gege ven voor de 'milinterresseerde'i De Dodenherdenking krijgt vorm in een kort arti kel van Bert Kan over het monument in de Plantage. Wat weinig Schiedammers weten en ook de stichters van het monument ontging, is het gegeven dat toen de keuze werd bepaald op de j prachtige dichtregels van Ida Gerhardt, niemand er bij stilstond dat zij daar een aantal jaren pal om de hoek heeft gewoond. Foto omslag: Arie van de Waal MUSIS mei 1998, jaargang 4, no 5 Musis verschijnt in beginsel 11 maal per jaar en informeert en opinieert onafhankelijk op het brede gebied van cultuur en samenleving in Schiedam/Vlaardingen én de regio. Uitgegeven door Stichting MUSIS Schiedam. Redactie: San dor Góra, Sjef Henderickx, Henk Horsten, Kor Kegel, Frits Loomeijer, Henk Slechte, Joop Stigter, Frank Tomeï, Aart J. Tijhof, voorzitter Eindredactie: Hans van der Sloot Redactie- en administratie: Broersvest 75-77, 3111 ED Schiedam, tel./fax. 010 - 4735518 Abonnementen: Doof overmaking van Hfl. 51,- (jaarabonnement 1998) op rekeningnummer 81.33.79.555 VSB-bank onder vermelding vanl 'Musis' Advertentie-exploitatie: de Hollandse Onderneming VOF, Zetwerk en lithografie: Z-Work Prepress Gouda Druk: Drukkerij Mercator Schiedam Bindwerk: Boekbinderij Bosboom Den Haag

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1998 | | pagina 151