NASLAGWERK ostade b.v. Er is een toenemende belangstelling voor heili genlevens. Deze leeft zeker niet alleen in katholie ke kring. Integendeel. Momenteel zijn het vooral de historici, de theologen en taalkunsigen die zich buigen over geschiedenissen die uit stichtelijk oogpunt werden verteld en herverteld. Wie een plaats in de nabijheid van Zijn troon wenste kon uit de heiligegeschiedenissen leren welke weg daartoe bewandeld diende te worden. De belang stelling van nu geldt niet langer de kerkelijke en heilbrengende boodschap, maar het onderzoek sterrein dat deze heiligen en heiligengeschiede nissen in maatschappelijk en sociaal-cultuurhisto risch opzicht vertegenwoordigen. Want het zijn verhalen die door de tijd heen zijn verteld en her verteld en alleen al vanuit dat oogpunt een uiterst belangrijk bestanddeel zijn van ons geestelijke en letterkundige erfgoed. Martin Damen studeerde nog niet zo lang geleden af op de geschiedenissen van Li ede wij. Martin Damen bouw- en aannemingsbedrijf van Johannes Brugman regelmatig in het Nederlands vertaald, zodat ook de mensen die het Latijn niet machtig waren van de wonderen kennis konden nemen. Eén van deze vertalingen, een klein boekje uit 1657, is onder meer te vinden in de collectie van het Gemeentearchief van Schiedam. Op zich zijn dit soort late vertalingen van Middeleeuwse verhalen letterkundig gezien niet zo interessant. Ze voegen aan het verhaal immers weinig toe en vaak zijn het ook niet bepaald 'grote schrijvers' die zich aan een vertaling wagen. Historisch zijn ze vaak wel erg interessant. Wat is in de loop der eeuwen op geschiedkundig gebied nog boeiend genoeg om over te nemen? Zijn politieke gebeurtenissen van ruim tweehonderd jaar geleden nog wel relevant? Uit de vertaling blijkt dat het met de historische gebeurtenis sen niet zo nauw genomen wordt. De wonderen die zich rondom Liedewij afspelen worden echter zeer bloemrijk ver telt en zelfs aangedikt. Een heiligenleven was in die tijd natuurlijk ook helemaal niet bedoeld als historisch naslagwerk, het was bedoeld om de mensen een spiegel voor te houden: zo moetje leven als je in de hemel terecht wilt komen! Toch wordt er tegenwoordig niet vaak meer op die manier naar die teksten gekeken. De afgelopen jaren zijn er talloze studies verschenen naar aanleiding van het leven van Liedewij en wat daarover is geschreven. In die studies was er aandacht voor de medische, historische of letterkundige kant van de verhalen. Het religieuze aspect raakt steeds meer op de achter grond. Op zich is dit geen ontwikkeling die onbekend voor komt: ook in de huidige Nederlandse samenleving tekent zich een 'ontchristelijking' af. Wat dat betreft is er een groot verschil met bijvoorbeeld de situatie in landen in Zuid-Europa zoals Italië, Spanje en Portugal. Ook in Zuid-Amerika speelt het katholicisme nog een grote rol in de samenleving. In Cuba wordt de paus na zijn bezoek zelfs gezien als een bevrijder. In Nederland is dat, zells in katholieke kringen, wel anders. Grappig is het dat Liedewij, beschermer van de zieken, een bekende heilige is in Brazilië. In de kathedraal van de hoofd stad Brasilia heeft zij zelfs een eigen kapel. Het is dan ook met verwonderlijk dat een aantal recente religieuze artikelen over Liedewij afkomstig zijn uit Brazilië, maar helaas allemaal geschreven in het Portugees. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het niet betreur dat de aan dacht voor Liedewij in Nederland aan het verschuiven is van devotie naar wetenschap. In deze moderne tijd is het ook voor diep-religieuze mensen moeilijk om zich te spiegelen aan iemand die bijna zes eeuwen geleden leefde. Zoals ik al zei ben ik inmiddels een grote jongen en al lang niet meer bang voor kerken. Toch zal ik nooit een kerk bin nengaan als er een mis aan de gang is. Ik vind dat ik mensen niet moet storen in hun geloofsbeleving en vooral niet als ik die beleving met deel. Ik beschouw mezelf als een verpersoonlijking van de verschui ving van de aandacht voor Liedewij van devotie naar weten schap. Zolang er sprake is van een verschuiving, en niet van verwaarlozing, denk ik dat daar niets mis mee is. Er is de laat ste tijd zelfs bijna meer aandacht dan in 1933, het 500ste sterf jaar van Liedewij. Op het moment is er een tentoonstelling in het Stedelijk Museum Schiedam. En vorig jaar zijn er twee grote tentoonstellingen geweest waar ook aandacht was voor Liedewij: één in het Museum van het Boek (Meermanno Westreenianum) in Den Haag en één in Rijksmuseum het Catharijneconvent in Utrecht. Naar aanleiding van beide ten toonstellingen zijn boeken verschenen: Jongen, Ludo, Heiligenlevens in Nederland en Vlaanderen. Bert Bakker, 1998. Brandenbarg,Ton, Gouden legenden: verhalen over heiligen in de Middeleeuwen. Museum van het Boek/Museum Meermanno- Westreenianum, 1997. NIEUWBOUW RENOVATIE VERBOUWINGEN ONDERHOUDSWERK Willem Barentszstraat 1,31 24 LC Schiedam Tel. 010-471 50 00 163 Musis

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1998 | | pagina 163