m Roel A. Bosch Musis 172 Uj Cl 5 De ondergang van mensen in de golven van de zee; de dood van een hele groep tegelijk - zijn dat geen weerzinwekkende taferelen? Wat is het dan toch dat honderd duizenden de tocht naar de bioscoop ondernemen om de ondergang van de Titanic te gaan aanschouwen, en willen zien hoe zoveel honderden worden meegesleept in het ijzige water? Of dat in de Grote Kerken van Vlaardingen en Dordrecht meer dan duizend toehoor ders getuige willen zijn van de onder gang van een heel Egyptisch leger, naar de beschrijving van Georg Friedrich Handel, vertolkt door het Kamerkoor 'Magister Cantat'? De neiging om te willen huiveren (het woord alleen al!) zit er blijkbaar in, in de mensen. De spanning en emotie van anderen voel je dan in je eigen buik, en op de een of andere manier doet het mensen goed om zo nu en dan die ervaring te hebben. Een film met een goede regisseur, en niet te vergeten ster ke muziek, sleept de fantasie van mensen mee. Zo zijn ze even een paar uur ergens anders, ja, worden ze zelf iemand anders. Hoort zo'n ervaring bij onze moderne tijd, de tijd van films en techniek? Nee, de wil om je zo in een ander te ver plaatsen is vast en zeker van alle tijden. Vandaar de aantrekkingskracht van de muziek. Vandaag de dag kan de film zonder muziek niet bestaan; vroeger moest je het doen met de muziek alleen, zonder film. Voor een goed com ponist een hele uitdaging: die gebruikt alle muzikale kleuren die hij heeft, en schildert zo de taferelen waarvan zijn verhaal melding maakt. Hoe huivering wekkend kan muziek dan gaan klinken! tuint Georg Friedrich Handel verstond bij uitstek de kunst om teksten te verbeel den met muziek. Het is geen toeval dat het 'Halleluja'-slotkoor uit zijn 'Messiah' nog steeds op allerlei draaitafels ligt, in vele verschillende uitvoeringen: massieve volle koren, of sobere kleine bezettingen, vroom-statig of juist dansant-relativerend uitgevoerd, soms zelfs in pop-ritme met geheel nieuwe en gemoderniseerde ins- trumentalisaties. Zo kennen velen nog een van de eerste producties van Tom Parker, de 'Young Messiah'. Sprekende muziek dus, die van Handel. Dat merk je des te beter wanneer het thema van de voorstelling extra dramatisch is. Wat leent zich beter voor een overmaat aan dramatisch effect dan de bittere strijd tussen de Joodse slaven en hun Egyptische overheersers? De bijbel biedt materiaal in overvloed. De ellende van het huilend volk, dat klein gehouden wordt; de tien plagen die vervolgens de Egyptenaren treffen; de tocht door het water heen naar de vrijheid, met de dreiging van een achtervolgend leger in de rug; de uiteindehjke vrijheid, en de opluchting over de dood van al die Egyptische soldaten; een loflied dat uit drukking geeft aan de dankbaarheid om een herkregen leven... dramatische onderwerpen genoeg. Zo kwam Handel ertoe een muziekstuk te schrijven waarin deze bijbelse episo de het verhaal zou vormen: het oratori um 'Israel in Egypte'. Hij maakte er iets heel bijzonders van. Hij gaf het verhaal met aan een paar solisten in handen, waarna hij het koor nog een paar refrei nen zou laten zingen, maar koos zijn positie midden in het volk. Het gaat immers om de ervaringen van dat hele

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1998 | | pagina 172