173 Musis Kolkend water, wapenge kletter en klievend vuur in bijbelse vertellingen voor het volk. De mens had een houvast nodig om zich het geweld voor te kunnen stellen. Van links naar rechts: Openbaring 6 uit de Keulse bijbel van 1478, de ontmoeting van Abraham en Lechizedek, volk, die grote groep vrouwen, mannen en kinderen? Meer dan twee derde van alle te zingen tekst komt voor rekening van koor en dubbelkoor. De luisteraar wordt, ot hij wil of niet, in die groep meegetrokken. Daarmee doemt toch vanzelf weer die vergelijking met de Titanic op, waar juist het massale van dat enorme schip met die paar duizend opvarenden het verhaal van de enkeling onder een extra beklemming plaatst. Want de tekst roept wel een grote drei- ging op. Beelden die tegenwoordig in krantenfoto's en journaalfragmenten tot ons komen probeert Handel nu in de muziek op te roepen, en daarbij vallen harde klappen! Hagelstenen denderen allesvernietigend neer, hoofden worden gekliefd, de lijken van geharnaste solda ten spoelen aan op de oevers van de zee. Muzikaal vergt de uitvoering dus een aanpak die niet badinerend is - daar is prent van Jan Swart. uit de Vorstermanbijbel van 1528,Josua slaet de Amalekiten en de Beniamiten bij na ver- delght uit de prentenserie van C. Danckerts van 659 (naar Merian) en de Merianprent uit 1627 die Goethe inspireerde. Deze prentkunst was stevig in de cultuur veran kerd en vond ook zijn weg naar wereldser vor men. Anonieme steendruk \5aardingen plm1880. het thema te zwaar voor - maar die wel tracht te bewerken dat voldoende koor gedeelten lichtvoetig overkomen, vol doende onderscheiden naar kleur en klank van de voorgaande en volgende delen. Gelukkig biedt de muziek ook ruimte voor humor. Neem al die violen en zangers die de duizenden muggen laten zoemen, tot wanhoop van de trotse tirannen; of dat moment waarop de sol daten in al hun bewapening met stoppe len op het veld vergeleken worden, een stokebrand erin en ze zijn weg, vergaan en vergeten... Een onmisbaar aspect in elk aantrekke lijk dramatisch werk is natuurlijk wel de mogelijkheid om ook iets van warmte en liefde te ervaren. Anders blijven toch alleen vernietiging en ellende over? Slechts bij gratie van een romance die sterker is dan de dood worden zulke harde beelden verteerbaar. Meestal gaat het dan om een man en een vrouw, en de aantrekkingskracht tussen beiden. Hier wijkt het bijbelse oratorium duide lijk af. De identificatie met personen apart blijft uit, niemand wordt bij name genoemd. Handel verbindt de tonen van liefde, genegenheid, hoop en vertrouwen steeds op de een of andere manier met het vertrouwen dat de God van Israel zijn kwetsbare volk niet los zal laten. Juist dan klinkt de muziek pastoraal, uit nodigend en bemoedigend, wanneer de tekst ons vertelt dat het volk als een kudde onder de hoede van een goede herder door de woestijn trekt. Juist dan kan de luisteraar opademen, wanneer het grote 'Passover', het Pascha, gevierd wordt na de doortocht door de Rode Zee. Zo lijkt het de bedoeling, dat de luisteraars zich opgenomen voelen in het grote koor dat eindigt met een lof lied dat Handels bekende 'Halleluja' in kracht evenaart. Het 'Kamerkoor Magister Cantat', vrij vertaald: 'De Meester en Juf Zingen', begon twintig jaar terug als een enthou siast groepje PABO-studenten, met hun docent Arie Eikelboom. Inmiddels is het geëvolueerd tot een koor waarin ook andere beroepsgroepen vertegenwoor digd zijn. Ter gelegenheid van het vierde lustrum kozen ze voor de uitvoering van dit bijzondere werk, en ze hopen daarmee aan te geven dat ook de min der bekende muziek van 'Magister Handel' het aanhoren zeker waard is! Grote Kerk Vlaardingen, 15 mei, aanvang 20.00 uur

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1998 | | pagina 173