V f, I Henny van Leeuwen ïll 1115 is 3 fc! 3 227 Musis ALSOF MOOI EN ME BIJ ELKAAR HOREN O) CD CC O Vijf gastconservatoren werden uit genodigd om aan de hand van een thema werkstukken uit te zoeken. Het thema was vastge steld 'Mooi versus Mentaliteit'. Van iedere tentoonstelling moest min stens één werkstuk te zien zijn in de keuze van de daaropvolgende conserva tor. Vijt conservatoren stroopten hun mouwen op om deze klus te klaren. De 'organisatie' zou de reeks besluiten met een eigen bijdrage aan deze cyclus. Hans Paalman start de reeks met het werk Peter Huijzer. Hij wil in zijn bij drage laten zien dat hij een onvoorwaar delijk geloot heeft in het kunstenaar schap van Peter Huijzer, zijn eigenzinni ge wijze van schilderen, maar bovenal wil Paalman het functioneren van kunst commissies en subsidieverstrekkers aan de kaak stellen. Kunstcommissies en subsidieverstrekkers die keer op keer het werk van Peter Huijzer negatief beoor delen. Het is natuurlijk voor iedere kun stenaar een schrikbeeld dat zijn werk gebruikt wordt ter illustratie van een idee. Hoe goed bedoeld de aanklacht, het is een ander statement. Paul Donker Duyvis lost dit dilemma van een keuze heel sprookjesachtig op. Spiegeltje, spiegeltje hij kiest als uitgangspunt voor zijn tentoonstelling het werk van Paul Donker Duyvis. Een klein waarschuwingsbordje 'Wacht u voor het ego van de kunstenaar' zou bij deze tentoonstelling zeker niet hebben misstaan. Plenty mentaliteit dus. De dia loog met de vorige tentoonstelling bestaat uit een klein werkstuk dat in die tentoonstelling niet te zien is geweest en in de door hem gekozen plek door de toeschouwer zeker niet gezien zal gaan worden. Zijn keuze viel, zoals gezegd op het werk van Paul Donker Duyvis. Een installatie van een vijftal identieke foto's. Foto's met de afbeelding van een oosters meisje dat, in meditatieve houding, neerkijkt op vijf met water gevulde zwarte emmertjes. Bij de toeschouwer moeten die emmertjes het beeld oproe pen van waterputten. Het beeld dat blijft kleven is van een meisje in eenT-shirt van de HEMA dat neerkijkt op emmer tjes van de Gamma. Ook bij andere foto's in de tentoonstelling blijft de pose overheersen boven de overtuiging. Ook de zwart/wit video met daarin een MTV-montage van oosterse beelden krijgt nooit de gesuggereerde beklem ming. Dagelijks toont de televisie clips die beter, bewust klungelig gemonteerd zijn. Maken dit soort video's nu alleen enige indruk op de galerie- of museale wereld? De tentoonstelling van Adriaan de Regt laat een weloverwogen beeld zien van werkstukken die de samensteller mooi vindt of van een mentaliteit getuigen die op de Regt blijvende indruk hebben gemaakt. Dan Graham's foto's geven wellicht het beste commentaar op het thema 'Mooi versus Mentaliteit'. De door Adriaan de Regt genoemde verhouding tussen de private en de publieke ruimte, tussen persoonlijke identiteit en sociale gemeenschap, kun nen de sleutel zijn voor de omgang met begrippen als mooi en mentaliteit. Ook deze begrippen zijn exponenten van het private en het persoonlijke. Bij Bram van Hengels keuze voor Ashok Bhalotra valt vooral de illustratie van het eigen idee weer op. Mooi, niet versus mentaliteit maar annex mentali teit, een woordspelletje, waar de toe schouwer in zijn poging de tentoon stelling te lezen, niet op kan steunen. Alsof mooi en mentaliteit bij elkaar zouden behoren als een eeneiige twee ling. De keuze van de tekens en teke ningen van Bhalotra is een keuze van een conservator die graag een tentoon stelling van het werk van een kunstenaar wil maken en het thema naar zijn hand zet om datgene te bewijzen wat te bewijzen viel. Cees de Boer laat vooral werkstukken zien waar attitude ten aanzien van het proces een belangrijk onderdeel is. De toeschouwer is bij deze presentatie een te verwaarlozen bijkomstigheid. Zoals werkstukken hier gepresenteerd worden verwijzen zij slechts naar zichzelf. Mooi is de vraag, mentaliteit het statement. De organisatie (Janneke van der Knaap, Peter Hellemons en Harry de Vries) sluit de reeks af met een tentoonstelling en neemt een voorschot op discussie. In het openingswoord wordt gesteld dat de dis cussie tussen de tentoonstellingen onderling niet echt op gang is gekomen. De gastconservatoren gingen vooral in op mentaliteit en niet of nauwelijks op mooi of schoonheid. Bij de tentoon stelling van de organisatie valt vooral op dat zij met hun tentoonstelling een beeld heeft willen creëren van het soort van exposities welke zij had verwacht. Cd rn Ti c; Tl rn

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1998 | | pagina 227