'MUSEUMDIRECTEUR VINDT GRAF VAN ALEIDA t r i' c c Omdat ieder mens uniek is... 313 Musis De stad Schiedam en al zijn voormalige museumdirecteuren en gemeentearchivarissen moeten zich diep schamen dat het tot 1998 heeft moeten duren voordat eindelijk het graf van vrouwe Aleida in de kelder van een museum van Valenciennes werd ontdekt. De ontdekking van de verblijfplaats van de zerk van Aleida werd vermeld in het speciale nummer van Scyedam dat de Historische Vereniging in april publiceerde bij de tentoonstelling Twee Vrouwen van Schiedam in het Stedelijk Museum. Het onthullende en gedetailleerde artikel over de dramatische zoektocht van museumdirecteur Diana Wind in het barre noorden van Frankrijk stond daarbij op 21 augustus op de voorpagina van het Nieuwe Stadsblad en verhaalt hoe zij door redeneren en deduceren en een niet aflatend speuren in het Noordfranse Valenciennes uiteindelijk oog in oog kwam te staan met de grafzerk waaronder eens de stichteres van de stad had gerust. Niemand was ooit zover gekomen. Het kwam natuurlijk goed uit om de ontdekking van de museumdirecteur aan een zo groot publiek bekend te maken in de aanloop naar de officiële verhuizing van het beeld van de stichteres van de stad van het voorplein van het museum naar het Huis te Riviere. Het sturen van de publiciteit rond onderwerpen, waarvoor je publieke belangstelling wilt genereren, is een heuse en succesvolle wetenschap geworden. En dat is in ieder geval wederom gelukt met een zo spannend verteld ontdekkingsverhaal. Toen de eerste verbazing over de eeuwenlange ongeïnteresseerdheid van historisch Schiedam in het graf van haar stichteres was gezakt, en de bronzen dame in kwestie was neergezet bij haar vroegere woning, waar nu overigens letterlijk alle verhoudingen tussen de menselijke maat van het beeld, de middeleeuwse maat van de ruïne en de mateloze maat van de directe omgeving geheel zoek zijn, heeft de redactie de oude jaargangen van Musis tevoorschijn gehaald. En jawel..., in jaargang 2 (1996) staat op pagina 95 een cursief gedrukt stukje met de vreemde titel Aya Sofia, waarin een anonieme auteur gedetailleerd verslag doet van een Avesnes- bedevaart in Noord-Frankrijk en van zijn boeiende gesprekken over de historische banden tussen Avesnes en Schiedam, met de conservator van de plaatselijke oudheidkamer. In dat gesprek komt ook het graf van Aleida in Valenciennes ter sprake. Maar, zal de verbaasde lezer zich afvragen..., dat graf heeft museumdirecteur Wind toch pas in 1998 gevonden, na lang en intensief speurwerk dat zij, bij gebrek aan een historische conservator geschiedenis, helemaal alleen heeft moeten doen? Een langdurig en diepgravend onderzoek in de archieven van Musis heeft de waarheid boven tafel gebracht. De anonieme auteur van het artikel Aya Sofia is Musis-eindredacteur. Avesnes kent hij vanuit het voorbijgaan en het verhaal is een pastiche op een opmerking van oud- VAARIHFOF.UUMNt; Postbus 399, 3100 AJ Schiedam Telefoon 010 - 213 24 24 archivaris drs. G. van der Feijst over het bezoek van oud BOOR-directeur en leider van de opgraving van het Huis te Riviere, C. Hoek aan Valenciennes en diens onderzoek naar het graf en de zerk van Aleida. Hoek beschreef de zerk - en als er al van een 'ontdekking' sprake kan zijn, komt hem dus alle eer toe. Hij had zijn vondst ook wetenschappelijk gedocumenteerd, zoals een goed archeoloog betaamd en in z'n archief opgeborgen. Dat er een zerk bestond en dat deze zich bovendien in Valenciennes bevond, was trouwens ook aan de museumdirecteur medegedeeld in het kader van de voorbereiding van haar tentoonstelling Twee vrouwen van Schiedam. Toen WÊÈËSBËÊBÊSk,, de hoofdredactie van het Nieuwe Stadsblad die iets te laat nattigheid voelde, bij het gemeentearchief informeerde naar het waarheidsgehalte van het spannende verslag van de speurtocht, kreeg deze daar te horen dat de aanwezigheid van de zerk reeds jaren bekend was.. Een foto? Nee, die had het archief niet, want toen Hoek ooit zijn vondst bij de vroedschap meldde, vond deze het niet nodig zijn voorstel te honoreren om de zerk van Aleida - door hem, eerlijkheidshalve een onder stof bedekte grafsteen genoemd, te laten fotograferen. In die lacune heeft Scyedam inmiddels voorzien, in kleur. Rest nog even de merkwaardige titel te verklaren van de pastiche van Hans van der Sloot. Schiedammers komen al heel lang van overal en nergens, dus ook uit Turkije. In het multiculturele Schiedam van heden is het tenminste interessant te weten dat de schoonmoeder van Aleida uit Konstantinopel kwam. Dat hoorde de virtuele bedevaartganger van de al even virtuele conservator van de oudheidkamer in Avesnes. Vandaar de titel Aya Sofia. MUSIS dus, voor al uw historische primeurs! De redactie

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1998 | | pagina 313