317 Musis De stadswandelingen van Marieke van der Lippe zorgden, samen met de andere theaters op locatie, ervoor dat ook grotere delen van de stad betrokken werden in hetVerschijnsel.Van der Lippe had als Rotterdamse de videofilm gemaakt: Welkom in Vlaardingen. Deze is onderdeel van haar videoproject Groeten uit Waardingen. Haar wandelingen gingen steevast over de geschiedenis van de stad. Wij zullen haar historische rode draad eens dieper in de geschiedenis doortrekken. De rondleidingen begonnen uiteraard in het Hof waarbij al snel de Hoflaan en de haven werden aangedaan. Juist hier, bij de Oude Haven, vond lang, heel lang geleden een groot spektakel plaats. Het stond bekend als het Landjuweel. In vele plaatsen in het land, maar ook in Vlaardingen, vonden in de 17e eeuw, maar ook later, Landjuwelen plaats. Rederijkers organiseerden deze grote bijeenkomsten, waaraan in de vorm van boeken, getekende voorstellingen van de intochten en in speciaal voor de gelegenheid geschreven oratoria en dichtwerken immens veel werk werd gestoken. Ook Vlaardingen was in 1616 het toneel van een dergelijke landelijke dichtersbij eenkomst: een 'poetry' in zeventiende eeuwse aankleding, waaraan overigens ook toen dichters van naam als Bredero, Hooft en Vondel meededen. Van heinde en ver kwamen zij naar Vlaardingen om toneelstukken op te voeren en dichtwerken voor te dragen. De rederijkers waren verenigd in kamers die stuk voor stuk een schitterende bloemrijke en sterk symboliserende naam hadden. De Vlaardingse kamer dichtten onder het blazoen van D'Akerboom, de Schiedamse kamer ging als Roo Roosen door het leven, Brugge: als De Heilige Geest, Antwerpen als De Violieren en Haarlem als Trou Moet Blijken, enzovoort. Meer dan 100 kamers zijn er bekend. Deze kamers gaven ook uitvoeringen van de dicht en schrijfkunst. De Vlaardingse kamer D'Akerboom was een graag geziene gast op andere Landjuwelen. Adeldom verplicht: Vlaardingen moest derhalve ook een dergelijk festijn organiseren! Op 10 juni 1616 vond het 'festival' plaats. De baljuw, schout en schepenen overlegden hoe het feest in goede banen kon worden geleid. Een grote toevloed van bezoekers werd verwacht die het nodig maakte dat de overheid regelend optrad.Vele bezoekers zouden logeren bij burgers van de stad. Dit mocht wel, maar dan moest de vroedschap dat wel weten. Ook het tappen van bier en wijn werd aan strenge regels onderworpen. Maar liefst vijftien kamers gaven gehoor aan de oproep om aan het Landjuweel in Vlaardingen deel te nemen: uit Schiedam Roo Roosen, maar ook De Vijgeboom. Uit Haarlem: D'Egelantier, uit Maasland De Witte Angieren, enzovoort. Niet alleen de deftige rederijkers kwamen naar Vlaardingen, in hun kielzog verschenen ook kwakzalvers, pillendraaiers, marskramers, kiezentrekkers en andere kleurrijke types. Handelaren in zoetwaren, speellieden en reizende kermisgezelschappen bivakkeerden rondom deVisbank en de Markt. Het werd een groot feest.Voorafgegaan door de stedelijke tamboers, versierde piekeniers en vliegende vaandels trokken de gezelschappen door de stad. Elke groep had zijn eigen banier en borden met opschriften die naar de te declameren teksten verwezen. Houten borden, de zogenaamde blazoenen maakten de zaak compleet. De kunstig versierde en soms gebeeldhouwde borden werden als geschenk achter gelaten. In het stadhuis van Vlaardingen hangt nog steeds een unieke collectie blazoenen, netjes bewaard en overgebleven van een festival van bijna vierhonderd jaar geleden. Het landjuweel was een feest met verschillende gezichten. Allereerst was het een feest waarop vooral notabelen in eindeloos lijkende gedichten 'de conste van rethorica' bedreven. Veel van de onderwerpen van de voordrachten optochten en spelen doen ons nu gekunseld aan. Maar niet uit het oog verloren mag worden dat ze een

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1998 | | pagina 317