1 ■MHMPMPI 3 3 3 357 Musis EEN KUNSTENAAR IN ONROEREND GOED J I arenlang grossierde beeldend kunstenaar Peter Dumas in onroerend goed. Gebouwen, bij iedere Vlaardinger en ook bij het merendeel van de Schiedamse bevolking bekend, had hij onder beheer. De panden, vaak eeuwenoud, werden door hem minutieus steen voor steen opgebouwd en schijnen op zijn zeefdrukken te zijn ontkomen aan de tand des tijds. Alles ziet er onbeschadigd en bovenal schoon uit; de gevelstenen, het voegwerk en de kozijnen die goed in de verf zitten, maar ook de omgeving toont geen vlekje verval. Gloednieuw, alsof de tijd na de oplevering stil heeft gestaan. Ook is met direct duidelijk of de panden wel in gebruik zijn genomen. Pas als je op de zeefdruk van Het Weeshuis aan hetVeerplein ontdekt dat de gordijnen niet allemaal op dezelfde manier voor de ramen hangen ga je vermoeden dat het gebouw wordt bewoond. Peter Dumas presenteerde de panden een tijd geleden alweer tijdens een expositie in zijn atelier: de uit twaalf zeefdrukken bestaande serie 'Vlaardingen in Beeld'. De eerste prent (Kaashandel, Hoogstraat nummer 120) maakte hij in 1983 en de laatste, waaronder de Pelmolen en Stadskraan, in 1997. In die veertien jaar is Dumas' stijl opmerkelijk veranderd hoewel dat op de zeefdrukken niet, of nauwelijks is te zien. Een strenge rimpeling van het water en een vlag op een enkel gebouw zijn de eerste tekenen dat het wat losser gaat worden. Zijn uitgangspunt, strak en zonder franje, blijft in de serie gehandhaafd. De twaalf zeefdrukken waarop gevels staan afgebeeld van historische panden en winkeltjes wordt door de Vlaardinger bijna fotografisch in beeld gebracht en dwingen tot nauwkeurig kijken. Zo heeft Het Weeshuis in werkelijkheid aan weerszijden naar voren gebouwde vleugels. Op de prent wordt dit echter alleen duidelijk door de lichtval, de gehele gevel is namelijk geprojecteerd op de rooilijn. Wie een liniaal langs ramen en gevel legt ontdekt dat er van perspectief geen sprake is, hoewel die indruk wel wordt gewekt. Het gedetailleerd weergeven van de gebouwen en de vele druk-gangen met transparante verf zorgden voor een langdurig arbeidsproces en dit was de reden dat er geruime tijd overheen ging voordat de serie compleet was. Zo maakte Peter Dumas, voor hij de eerste steen van het Weeshuis tekende, zeker 100 dia's en zat hij uren in het gemeente archief om tekeningen en foto's van het gebouw te bekijken. Om de lichtval te bestuderen bouwde hij zelfs een kleine maquette. Het nauwkeurig weergeven van onder meer de vele ramen van de Pelmolen vereiste zelfs een speciale bril, om de zeven films (nodig voor de drukgangen) uit te snijden. Op veel van de historische prenten, die een belangrijk deel uitmaken van het grafisch oeuvre van Peter Dumas, staat meer afgebeeld dan je in werkelijkheid kunt zien. Ook deVisbank met de 'gouden' haring als windvaan, het Hollandiagebouw aan de Oosthavenkade en de Pelmolen geven zich aan meerdere kanten bloot. In feite ontstaan hierdoor onmogelijke afbeeldingen die daardoor juist goed duidelijk maken hoe het gebouw er uitziet. 3D =0 O O O

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 1998 | | pagina 357