Musis 368
Maurice de Jong startte tussen
de schuifdeuren en begon met
toneel bij een jeugd
vereniging, daar ontmoette hij
mede-initiatiefnemer van
Roth, Mare Eikelenboom. Door de
jaren heen speelden zij bij vele regionale
en Rotterdamse verenigingen, deden
aan straattheater en wonnen prijzen op
één-akterfestivals. En natuurhjk kwamen
de papa's en mama's trouw naar de
verrichtingen kijken. Maar de
uitvoeringen bij de stoffige verenigingen
waren bijna altijd van dit hoge
familiegehalte. Het vastgeroeste amateur
toneelwereldje was niet interessant meer.
Zij wilden meer: steeds beter leren
acteren en mtiem, dichtbij theater
maken. De groep werd in 1993
opgericht; het Rotterdams theater,
oftewel Roth, wilde dromen gaan
verwezelijken. 'Wij willen echt leren
acteren. Zelf onze stukken kiezen.
Ook willen wij een podium zijn voor
mensen om met het vak bezig te zijn,
die bijvoorbeeld het regisseren beter
willen leren en het schrijven van
theaterstukken onder de knie te krijgen.
Wij hebben er altijd professionals bij
betrokken om veel van te leren en het
niveau omhoog te krijgen.'Aldus Mare.
Vijf producties zijn inmiddels gereali
seerd waaronder 'Metro', 'Schizonoia' en
Cc de afgelopen zomer succesvolle
voorstelling 'De Meiden' (Jean Genet),
te) Ook het bestuur van de stichting
h— theatergroep Roth heeft professionele
leden; zij bogen zich in 1997 over een
nieuw beleidsplan. De wensen en ideeën
voor de toekomst werden in dit plan
geformuleerd. Zij bedachten een nieuwe
structuur voor de organisatie en
enthousiaste medewerkers zoals
productie-assistenten en p.r.-mede
werkers werden aangetrokken.
Een belangrijke stap is de samenwerking
met de Stadsgehoorzaal. Directeur,
Sandor Gora, voelde wel voor hun
nieuwe initiatief'Theater Achter de
Schermen'.
Sinds enkele maanden hebben zij daar
hun thuisfront gevonden: het podium
van de Stadsgehoorzaal. Hier wordt
gerepeteerd en gewerkt aan de
producties; de Stadsgehoorzaal heeft
hiermee de functie van werkplaats erbij
gekregen. Onder de titel 'Theater Achter
de Schermen' introduceert Roth het
volgende: het publiek kan het theater
maken van dichtbij meemaken. Op
iedere laatste zondag van de maand
wordt 'het kloppend hart van het
theater' voelbaar gemaakt middels een
voorstelling of een openbare repetitie
van theatergroep Roth. Het pubhek
komt door de artiesteningang, aan de
achterkant van het gebouw, naar binnen
en stapt op dè plek waar het allemaal
gebeurt, het magisch centrum van het
theater: de speelvloer van de artiesten...
het grote podium. De techniek en de
trekkenwand voor onder andere de
decorstukken worden open en bloot
getoond. De traditie die Roth inmiddels
heeft opgebouwd, het produceren van
intieme voorstellingen, maakt hiermee
de cirkel rond.
Het publiek voelt blijkbaar veel voor het
concept van 'Theater achter de
Schermen', want de opkomst bij de
voorstellingen van 'De Meiden' op de
laatste zondagen van oktober en
november was groot. Middenin het hart
van het theater, alsmede de foyer achter
de schermen, wil iedereen wel een
keertje toeven.
De geheimen van het spel zelf, de
techniek op het toneel, worden voor de
spelers van Roth ontsluierd door
regisseur PredVaassen. Deze rot in het
vak (vijfendertig lange jaren speel-
ervaring; acteert momenteel 'Harry' in
de populaire serie 'Oppassen') rent als
een driftig baasje over het podium heen
en weer. De repetities van 'Van de Brug
af Gezien', een stuk van de Amerikaanse
schrijver Arthur Miller, zijn volop aan